صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۱۲۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
علی عابدی:

گروه هنر: مشارکت ایران با کشورهای مسلمان در تولید آثار نمایشی با موضوع رضوی تنها مقدمه‌ای برای بین‌المللی شدن جشنواره «تئاتر رضوی» است و برای برگزاری بین‌المللی این جشنواره نباید دیدگاه سفارشی در زمینه تولیدات نمایشی داشت و در قالب یک فراخوان عمومی گروه‌های خارجی نیز به شرکت در جشنواره ترغیب شوند.

علی عابدی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در جشنواره دهم تئاتر رضوی با نویسندگی و کارگردانی نمایشی که تولید مشترک ایران و تاجیکستان است حضور دارم که مقدمات تولید این نمایش بهمن‌ماه سال گذشته در دیدار با دبیر جشنواره تئاتر رضوی فراهم شد و تا اردیبهشت‌ماه کار نگارش متن نمایش را به پایان رساندم و از دو تا سه هفته دیگر تمرینات این نمایش برای حضور در دهمین جشنواره «تئاتر رضوی» آغاز خواهد شد.
وی عنوان کرد: نام این نمایش «نیم مرده» است که در روایت آن سعی کردم از فضاهای معمول و متداول «تئاتر رضوی» فاصله بگیرم و به جای پرداختی شعاری و سطحی به موضوع و فارغ از دیدگاه سنتی، فرهنگ رضوی را در مباحث انسانی، چالش‌ها و معضلات انسان معاصر جستجو کنم و در این راستا با سفری که به کشور تاجیکستان داشتم، بازیگران مورد نظر برای بازی در این نمایش انتخاب شدند.

لزوم بررسی عمیق درباره تأمین زیرساخت‌ها
عابدی تصریح کرد: با توجه به همجواری کشور تاجیکستان با خراسان در این نمایش به موضوع زیارت و اهمیتی که نقش توسل به ائمه اطهار(ع) در میان اقوام مسلمان دیگر کشورها دارد پرداخته‌ام که تصور می‌کنم جسارتی در طرح این موضوع در نمایش وجود داشته باشد که کمتر تاکنون شاهد آن بوده‌ایم.
وی افزود: به هر حال تولید چنین نمایش‌هایی حکم تولیدات سفارشی  برای جشنواره‌های تئاتر دینی را دارد و نمی‌توان تنها به واسطه تولید چنین نمایش‌هایی مدعی شد که فلان جشنواره و یا رویداد تئاتری قادر خواهد بود که در سطحی بین‌المللی برگزار شود، بلکه باید بررسی عمیقی در مورد تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات تئاتری که قابلیت میزبانی از گروه‌های خارجی را داشته باشد نیز به عمل آید که از شواهد چنین برمی‌آید که بجنورد تا رسیدن به این میزان از آمادگی فاصله زیادی دارد.
مدیر تالار سنگلج ادامه داد: از آن طرف مسئله دیگری که وجود دارد اینکه باید در قالب انتشار یک فراخوان عمومی دید تا چه اندازه در میان گروه‌های تئاتری خارجی انگیزه برای پرداختن به این موضوعات وجود دارد، یعنی شیوه کاری باید از سفارش دادن نمایش به یک گروه خارجی خارج شده و جنبه عمومی‌تری پیدا کند؛ شخصاً در جریان سفر به تاجیکستان شاهد این موضوع بودم که حداقل یک گروه تئاتری تاجیکی تمایل به حضور در جشنواره «تئاتر رضوی» را داشت، اما آیا مقدمات چنین حضوری فراهم شده است؟

ظرفیت‌سازی مطلوب در پرداختن به موضوع رضوی

وی با اشاره به اینکه نباید در فراهم آوردن شرایط برای بین‌المللی شدن جشنواره «تئاتر رضوی» شتاب‌زده عمل کرد، گفت: «تئاتر رضوی» طی 9 دوره برگزاری خود ظرفیت‌سازی خوبی در پرداختن به موضوع رضوی در سطح داخلی فراهم آورد. استعدادهای جوان خوبی بروز پیدا کردند، اما برای دیدی فراملی نسبت به جشنواره باید زمان زیادی وقت صرف کرد و با پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی به پیش رفت.
عابدی در پایان یادآور شد: یکی از مواردی که باید در فرض بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر رضوی به آن توجه داشت، بحث تأمین بودجه و اعتبارات کافی برای آن است. به هر حال یک جشنواره در سطح بین‌المللی باید از نقدینگی کافی برخوردار باشد تا بتواند همه جنبه‌های اجرایی خود را با تکیه بر اعتبارات به خوبی مدیریت کند.