به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیتالله عبدالنبی نمازی، نماینده ولیفقیه و امامجمعه کاشان، در جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسیر آیات 7 و 8 سوره آل عمران گفت: برخی آیات قرآن، آیات محکمات است که از آن به عنوان امالکتاب قرآن «مادر قرآن» نام برده شده است.
وی با اشاره به این که بخش دیگر آیات قرآن، آیات متشابهات است افزود: افراد مریضی که انحراف فکری دارند برای رسیدن به منافع و مصالح و اهداف سیاسی و غیرسیاسی خود به آیات متشابه که آیات دوپهلویی است استناد میکنند. به گفته وی این افراد به دنبال فتنه و جابجایی آیات قرآن هستند و این در حالی است که این افراد مریض و بیمار اهل قرآن و توجه به قرآن نیستند.
نماینده ولیفقیه در کاشان با اشاره به این که از آیات متشابه به غیرخدا و افرادی که راسخ به علم هستند آگاهی ندارند افزود: آنهایی که در علم دستی دارند و نفوذ دارند در رابطه با آیات متشابهات میگویند هر آنچه خدا بگوید، اگر محکم باشد یا متشابه، ما ایمان میآوریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: محکمات آیاتی است که افراد مریضی که انحراف فکری دارند نمیتوانند از این آیات سوء استفاده کنند و در این آیات اصلاً زمینه سوء استفاده برای این افراد وجود دارد.
آیتالله نمازی گفت: معنای متشابه در مقابل محکم است که این ظرفیت را دارد که افراد مریض و فرصتطلب میتوانند براساس سلیقه خود آنرا توجیه کرده و از آن سوء استفاده کنند.
نماینده ولیفقیه در کاشان با اشاره به «ثُمَّ استَوی عَلَیالْعَرش» گفت: خداوند بعد از این که آسمانها و زمین را آفرید، بر عرش تکیه زد، لذا این موضوع قابل سوء استفاده است به این معنی که خداوند ماده است و روی عرش مینشیند، لذا این آیه متشابه است اما با عقل سازگاری ندارد چون خداوند اگر جسم و ماده باشد باید یکی او را خلق کرده باشد پس او خدا نیست و مخلوق است و کسی که او را آفریده خدا است.
آیتالله نمازی در معنی واژه فتنه در این آیه گفت: هر چیزی که باعث آزمایش انسانها میشود به آن فتنه میگویند، یعنی به معنای آزمودن است مانند طلا که برای جدا کردن ناخالصیهایش آن را درون آتش میاندازند تا ناخالصیهای آن جدا شود و طلای ناب به دست بیاید، لذا انسانها نیز ناخالصیهایی دارند که در سختیها و آزمونها خودشان را نشان میدهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین بهکاربردن واژه انزله و نزله و تفاوت بین این دو در قرآن اشاره کرد و افزود: انزله به معنای این است که قرآن یک پارچه و یکجا به پیامبر اکرم(ص) نازل شده است اما نزله به معنای این است که قرآن تدریجی و به مناسبتهای مختلف توسط جبرئیل بر پیامبر نازل شده است، لذا قرآن هم نزله است و هم انزله است.
آیتالله نمازی اظهار کرد: خداوند مجموعه قرآن و کُلّیّت آنرا از سوره حمد تا سوره ناس یکجا نازل کرده است که انزله است، لذا تعریف آیات محکمات از نگاه قرآن، عبارت از آیاتی است که امالکتاب ‹‹مادر قرآن›› است.
وی از امالکتاب به معنای فونداسیون قرآن نام برد و یادآورشد: قرآن نیز فونداسیونی دارد بنام سوره توحید که آن امالکتاب است که همه آیات الهی بر مدار آن می چرخند و با توحید معنا پیدا میکنند.
نماینده ولیفقیه درکاشان با تأکید بر این که همه چیز بر گرد توحید معنا پیدا میکند و امالکتاب است یادآورشد: همه ماجراهایی که در قرآن آمده است در حول محور توحید، نبوت، عدل و معاد میچرخند و اگر ما اینها را از قرآن بگیریم، قرآن هیچ معنایی نخواهد داشت.
آیتالله نمازی همچنین رسالت را محور دانست و گفت: بعد از توحید، پیامبراکرم(ص) بر اهل ایمان ولایت و امامت دارد و اولویت تصمیم پیامبراکرم(ص) بر تصمیم ما حاکم است و تصمیم پیامبر بر ما ولایت دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه در بحث معاد نیز آیات زیادی است که میفرماید، بندگان من بپرهیزید و بترسید از روزی که به سوی پروردگار خود باز میگردید و پرونده اعمال شما مورد بازرسی قرار میگیرد و از خود شما خواسته میشود تا پرونده اعمال خود را بخوانی و آن را داوری کنید.
وی با اشاره به اینکه سوره معاد نیز از موضوعات امالکتاب است و از آیات محوری قرآن است تأکید کرد: مرگ را فراموش نکنید زیرا پیامبر(ص) نیز تأکید و توصیه کرده است که به یاد مرگ که شکننده لذتهاست باشید، لذا ماه مبارک رمضان نزدیک است و دعاهای امام سجاد(ع) و دعای ابوحمزه فرازهای عجیبی دارد که باید در این ماه به آن توجه داشت.
جواد کریمی