به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) اخیرا بازار کتابهای سفارشی در حوزه دفاع مقدس و دین پررونق شده و بنیادها و سازمانهای مرتبط به سفارش اثر به نویسندگان میپردازند. این امر بهانهای شد تا نظر دو تن از نویسندگان را درباره قوت و ضعف این امر جویا شویم.
صرف سفارشی بودن اثر عیب نیست
صادق کرمیار، فیلمنامهنویس و نویسنده کتاب «درد» با بیان اینکه صرف سفارشی بودن یک اثر عیبی برای آن محسوب نمیشود، گفت: مهم این است که نویسنده اثر را بر اساس معیارهای فنی و محتوایی صحیح به گونهای بنویسد که خواننده را با خود همراه کند. نویسنده باید به مطالبی که مینویسد خود باور داشته باشد و سفارش دهنده اثر نیز باید بتواند بهترین نویسنده را برای سفارش اثر انتخاب کند.
کرمیار ادامه میدهد: بیشتر آثار سفارشی که در سالهای اخیر به بازار آمده اند، سطح پایین هستند و به نظر میرسد در این زمینه باید آسیبشناسی دقیقی انجام شود. بخشی از ادبیات دفاع مقدس خاطره است که در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به ادبیات داستانی دفاع مقدس داریم. یکی از دلایل علاقهمندی نویسندگان دفاع مقدس به خاطره نویسی سختگیریهای وزارت ارشاد و برخی حساسیتها در نگارش داستان خلاقانه بر اساس باورهای ذهنی نویسنده است که وی را با مشکل روبه رو میکند.
وی یادآور میشود: ضعف ما در حوزه دین و دفاع مقدس در ژانر خاطره نیست بلکه به ادبیات داستانی این حوزهها مربوط میشود.
این نویسنده همچنین میافزاید: در سفارش اثر به نویسنده باید برخی سختگیریها را کنار بگذارند و به وی آزادی عمل بیشتری بدهند تا بتواند بدون دغدغه، ذهنیات و باورهای خود را در داستان ارائه کند.
منبع اثر باارزش ادبی، ناخودآگاه ذهن است
مجید قیصری، نویسنده کتاب «زیرخاکی» نیز با بیان اینکه سفارشی بودن یک اثر عیبی برای آن محسوب نمیشود، میگوید: مشکل وقتی پیش میآید که نویسنده باوری به مطالبی که مینویسد نداشته باشد.
قیصری میافزاید: هنر در ناخودآگاه شکل میگیرد و اگر مطلبی که به کاغذ میآید از نخودآگاه سرچشمه نگیرد، در دل نمینشیند.
وی تصریح میکند: بیشتر کتابهای حوزه دفاع مقدس خاطره نویسی هستند که جایگاه ادبی ندارند و نمیتوان آنها را یک اثر ادبی و هنری محسوب کرد.
این نویسنده ادامه میدهد: نسل امروز بیشتر به دنبال آثار ادبی فاخر است و گزارش نویسی و بیان خاطرات دیگر پاسخگوی نیاز ادبی وی نیست.