صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۱۴۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
حداد عادل:

گروه دانشگاه: رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: موضوع تحول علوم انسانی امری فراجناحی، ملی و انقلابی است و در چارچوب اصول انقلاب اسلامی جای می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در همایش برنامه‌ریزی آموزشی و درسی که با محوریت رویکردها و سیاست‌های جدید وزارت علوم در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و دستاوردها و عملکرد گروه‌ها و کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی در محل این وزارتخانه برگزار شد گزارشی درخصوص فعالیت‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ارائه کرد.
وی با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول در محتوای برنامه‌های علوم انسانی است، افزود: در این زمینه فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته و در نهایت در سال 1388 مقام معظم رهبری به‌صورت جدی‌تری این موضوع را در دیدار با استادان دانشگاه‌ها مطرح فرمودند و شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه‌ای برای تحقق این امر به تصویب رساند که به موجب آن شورایی با اختیاراتی تعیین شد و این شورا بیش از 5 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: در این شورا استادان صاحب‌نظر دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی و تعدادی از روحانیانی که تحصیلات دانشگاهی علوم انسانی دارند عضو هستند و این شورا تاکنون 105 جلسه در باب ضرورت تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل داده است.
وی در ادامه گفت: سؤال مهمی که در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی درخصوص علوم انسانی مطرح است این است که آیا جامعه و ملت ما علوم انسانی موجود را با آگاهی از مبانی آنها پذیرفته، رایج و تدریس کرده است. آیا نقد کافی و بررسی صورت گرفته یا خیر؟ یک نگاه تاریخی حکایت از آن دارد که هم علوم پایه و مهندسی و هم علوم انسانی را بدون آگاهی از مبانی فلسفی آن پذیرفته‌ایم.
حداد عادل افزود: در این زمینه نیاز به بررسی داریم حال باید ببینیم مبانی علوم انسانی چه اندازه با مبانی ما انطباق دارد و چه اندازه تضاد و تعارض دارد و در جایی که تعارض و تضاد وجود دارد فکری کنیم و این ماحصل علت و انگیزه و علت اصلی تحول در علوم انسانی است و به معنای آن نیست که ما قصد اعراض کلی از علوم انسانی غربی را داشته باشیم.
وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری چندین بار تصریح فرموده‌اند که وقتی می‌گوییم تحول در علوم انسانی، به معنای این نیست که دستاوردهای مثبت و قطعی علوم انسانی غربی را انکار کرده و کنار بگذاریم.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه گفت: تحول در علوم انسانی بیشتر نگاهی انتقادی در محیطی منطقی، علمی، آرام و به دور از دسته بندی‌های سیاسی است.
وی با اشاره به اینکه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در جلسات اولیه خود به موضوع مهمی در وضعیت علوم انسانی توجه کرد و آن گسترش بی رویه رشته‌های علوم انسانی در کشور بود، عنوان کرد: همه ما به این امر آگاه هستیم که در سه دهه گذشته چه اتفاقی از حیث گسترش کمی در علوم انسانی رخ داده و اگر رشته هنر را نیز جزو رشته‌های علوم انسانی محسوب کنیم، بیش از 50 درصد دانشجویان کل کشور در رشته های علوم انسانی تحصیل می‌کنند .
وی تصریح کرد: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در آغاز کار خود تصمیم گرفت توسعه کمی رشته‌های علوم انسانی را متوقف کند اما پس از مدتی به نظر آمد موارد استثنایی نیز وجود دارد و بر این اساس یک گروه 3 نفره متشکل از شورا و وزارت علوم به وجود آمد تا موارد خاص را در این حوزه معین کنند.
حداد عادل گفت: تصمیم دیگر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی این است که از میان همه رشته‌های علوم انسانی به 15 رشته حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، هنر، فلسفه دین، علوم تربیتی، معماری، اقتصاد، مدیریت، زبان‌های خارجی ، مطالعات زنان و فرهنگ و ارتباطات اولویت داد.
وی افزود: امر دیگری که صورت پذیرفت این است که تشخیص تحول رشته‌های علوم انسانی باید توسط استادان خود رشته‌ها صورت گیرد و کار شورای تحول علوم انسانی  هدایت، نظارت، هماهنگی و هم‌افزایی است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی عنوان کرد: موضوع تحول علوم انسانی به 4 موضوع محتوا و برنامه‌ها، استادان، دانشجویان و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و مجلات پژوهشی تفکیک شده و در باب محتوا و برنامه، چهار مفهوم اصلی اسلامی‌سازی محتوا و برنامه، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی مشخص شده است.
حداد عادل اظهار کرد: اعتقاد راسخ دارم که تحول و ارتقای علوم انسانی کاری تمدن‌ساز است و باید آهسته، پیوسته، با ایمان و بصیرت و به دور از تعصب و جنجال انجام شود و مستلزم هماهنگی و همکاری این شورا با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و تحول علوم انسانی به همان اندازه که مبنایی و محتوایی است مدیریتی و اجرایی نیز است.