به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجتالاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر استانی حوزه های علمیه استان در جمع کارکنان ستاد فرماندهی سپاه حضرت قمر بنیهاشم(ع) به تشریح فلسفه روزه، آثار و فواید آن از لحاظ فردی و اجتماعی و اهیمت فریضه الهی امر بهمعروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی پرداخت.
وی در ادامه به بیان اهمیت امر بهمعروف و نهی از منکر پرداخت و به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اقشار مختلف مردم، نکتههای بسیار مهم و کلیدی بیانات ایشان را در زمینه این فریضه الهی تبیین کرد.
امامجمعه فرخشهر امر بهمعروف و نهی از منکر را از شاخصههای انسان دینی برشمرد و گفت: هر کسی که قدرتی پیدا میکند باید امر بهمعروف و نهی از منکر کند.
احمدی به نقل از امام صادق(ع) اظهار کرد: باید از ماه رمضان با شادی و بهجت استقبال شود که یکی از هدیههای عظیم این ماه، قرآن است.
استاد حوزه علمیه به معنای لغوی معروف و منکر اشاره و بیان کرد: معروف به هر آنچه شناخته شده و عرف جامعه اسلامی و پسندیده برای عقل و شرع باشد و همچنین، یک نوع واداشتن و دستور دادن از موضع برتری گفته میشود.
مدیر استانی حوزه علمیه استان اظهار کرد: درخواست بالاتر از پایین تر را امر میگویند که در امربه معروف و نهی از منکر، آمر به معروف و ناهی از منکر در مقام بالاتر و عالی تر قرار دارد، هرچند او بیانش به زبان خواهش باشد.
احمدی گفت: امر کننده به معروف در هر پُست و مقام و منصب اجتماعی که باشد، همیشه عالی است و طرف مقابل او چون ناحق است پَست و دنی بهشمار میرود.
وی به مؤثر بودن امر و نهی اشاره کرد با بیان اینکه آمر و ناهی باید بداند که امر و نهی او در مخاطب تأثیر میگذارد، اظهار کرد: ریشه امر به معروف و نهی از منکر در محبت و عشق به خود، دیگران و جامعه است.
امامجمعه فرخشهر تأکید کرد: اگر منکری در جامعه رواج پیدا کند دامن فرد را نیز می گیرد، پس وظیفه انسانی و دینی ماست که امر بهمعروف و نهی از منکر کنیم.
وی به ماجرای صید ماهی در روز ممنوعه از سوی قوم بنیاسرائیل اشاره کرد و با تقسیم بندی مردم آن زمان به چهار دسته از منظر آیات کریمه قرآن گفت: گروهی اعتنایی به حرام بودن صید ماهی در روز مذکور نداشتند و گروهی دیگر با ساختن کلاه شرعی، تور خود را یک روز قبل پهن میکردند ویک روز بعد هم صیدها را برداشت میکردند.
احمدی افزود: گروه سوم کسانی بودند که صید نمیکردند و به قول معروف ساکت بودند و کاری به کار دیگران نیز نداشتند و مقابل امر بهمعروف و نهی از منکر دیگران نیز مقاومت می کردند و میگفتند خداوند خودش آنها را مجازات خواهد کرد.
وی به دسته چهارم اشاره کرد و گفت: این گروه علاوه بر اینکه صید را حرام میدانستند و از این گناه اجتناب میکردند، دیگران را نیز امر و نهی میکردند و از گناه باز میداشتند.
وی با اشاره به آیات شریفه قرآن تصریح کرد: تنها دسته چهارم اهل نجات بودند و سه دسته دیگر به طور یکسان مجازات الهی شدند.
امامجمعه فرخشهر با اشاره به ساکتان در فتنه 88، اظهار کرد: در فتنه 88 نیز دیده شد که کسانی سکوت کردند، در حالیکه همینها بدترین فتنهگران بودند زیرا که با سکوت خود اقدامات فتنه گران را تأیید میکردند.
وی دوستی با دیگر مؤمنان و داشتن دغدغه و احساس مسئولیت نسبت به آنان را ایمان حقیقی دانست و گفت: اگر کسی ایمان حقیقی داشته باشد نمی تواند امر بهمعروف و نهی از منکر را انجام ندهد.
احمدی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: در جامعه اسلامی انسان ساکت نداریم زیرا که امر بهمعروف و نهی از منکر وظیفه دینی و انسانی و اسلام است.
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری معیار برتری امت اسلامی را عمل به این فریضه الهی دانست و افزود: برترین و شریفترین انسانها در عالم و نزد خداوند از نظر پیامبر اسلام(ص) که در مجمعالبیان جلد اول بیان شده است آمران بهمعروف و ناهیان از منکر هستند.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم و متن زیارات معصومین(ع) خداوند را اولین آمر و ناهی دانست و گفت: پیامبران، ائمه معصومین و مؤمنین را در رتبه های بعدی امربه معروف و نهی از منکر کنندگان هستند .
احمدی به تأسی از روایات پیامبر اسلام (ص) مؤمن بیدین را کسی دانست که امر به معروف و نهی از منکر نمیکند و اظهار کرد: خدا از این دسته مؤمنان که بعلت ضعف، امر بهمعروف و نهی از منکر نمیکنند خشمگین است.