صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۲۰۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
سیف:

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس و مدرس قرآن کریم اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید از شکل نمایشی و تکراری خود خارج شده و به دنبال یک کار ویژه باشد.

سیدمهدی سیف، کارشناس و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن که هم‌اکنون در باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است، گفت: مسئله مهمی که در بحث نمایشگاه قرآن مطرح بوده، مدیریت آن است و افرادی که مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را عهده‌دار می‌شوند در وهله اول باید سابقه فعالیت قرآنی داشته باشند.
وی افزود: مدیران نمایشگاه قرآن باید توان مدیریت چنین رویدادی را داشته باشند و به نمایشگاه قرآن از زوایای مختلف نگاه کنند تا به نتیجه قابل قبول در نمایشگاه قرآن برسند.

نمایشگاه قرآن نیازمندی‌های مردم در حوزه قرآن را تأمین کند
سیف با بیان اینکه نمایشگاه قرآن باید بتواند نیازمندی‌های مردم در حوزه قرآن را در دسترس آنها قرار داده و کارهای جدید را ارائه کند، گفت: نمایشگاه قرآن، اگر فقط نمایشی و تبلیغی باشد از اهداف خود فاصله می‌گیرد و تنها زمانی موفق، هدفمند و اثربخش است که در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی قدم بردارد.
این کارشناس قرآنی با طرح این پرسش که آیا سازوکارهای لازم برای نمایشگاه قرآن اندازه‌گیری شده است؟ اظهار کرد: باید ببینیم این نمایشگاه‌ها طی سال‌های گذشته تا چه میزان اثربخش و مفید بوده و موفق شده است افراد را به تلاوت و حفظ قرآن، درک و مفاهیم و ترجمه و تفسیر نزدیک کند. اگر نمایشگاه قرآن این اهداف را دنبال کند موفق خواهد بود.

نگاه تشریفاتی از نمایشگاه قرآن برداشته شود
وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم شاهد اثربخشی نمایشگاه قرآن باشیم که نگاه تشریفاتی از نمایشگاه قرآن برداشته شود و اهداف اصلی نمایشگاه که همانا انس بیشتر مردم با قرآن است مورد توجه و تأکید قرار گیرد.
سیف در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: یکی از آسیب‌هایی که متأسفانه در نمایشگاه قرآن همواره وجود دارد این است که در برخی از بخش‌های نمایشگاه افراد و موسساتی حضور پیدا کرده و به تبلیغ برخی روش‌های نادرست در آموزش قرآن می‌پردازند و ادعاهایی را در باب آموزش قرآن مطرح می‌کنند که گزافی بیش نیست.
وی یادآور شد: به عنوان مثال برخی‌ها با گرفتن فضا و تریبون در نمایشگاه قرآن درباره آموزش قرآن در یک دقیقه صحبت می‌کنند که این موارد آسیب‌های زیادی را به نمایشگاه قرآن و جامعه قرآنی ما وارد می‌کند و باید جلوی این اقدامات گرفته شود.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید یک نمایشگاه واقعی باشد
مدرس قرآن کریم در ادامه گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید یک نمایشگاه واقعی باشد نه یک نمایشگاه ژورنالیستی و شعاری؛ باید شعارها را از نمایشگاه قرآن کم کنیم چرا که هر چه نمایشگاه قرآن واقعی‌تر شود به همان اندازه مردم نیز اقبال بیشتری به نمایشگاه پیدا می‌کنند و هر چه تبلیغی و نمایشی باشد مردم بیشتر از آن فاصله می‌گیرند.
وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن یک کار فاخر و ابتکاری متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده و آبروی نظام است و به همین دلیل در ضرورت برپایی این نمایشگاه شکی نیست و این نمایشگاه باید سال به سال در سطح وسیع‌تر و به عنوان یک کار فاخرتر در حوزه قرآنی برپا شده و هرسال مطلوب‌تر از سال گذشته باشد.

محصولات و برنامه‌های تکراری در نمایشگاه عرضه نشود

سیف با عنوان این مطلب که نمایشگاه قرآن نباید به یک کار نمایشی و تکراری تبدیل شود، گفت: نمایشگاه قرآن هرساله با اختصاص فضاهایی برای فروش کتاب، نرم‌افزار و محصولات عفاف و حجاب، فعالیت خود را دنبال می‌کند اما به نظر می‌رسد باید از این فضای تکراری و نمایشی خارج شود و به نوآوری و خلاقیت بپردازد، چرا که چنین فعالیت‌هایی در همه جا اتفاق می‌افتد و دیگر نیازی به نمایشگاه بین‌المللی قرآن ندارد.
وی یادآور شد: برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید به دنبال یک کار وِیژه باشیم و به جای اینکه به فروش محصولات قرآنی بپردازیم، بر روی توسعه فرهنگ قرآنی از طریق نمایشگاه قرآن سرمایه‌گذاری کنیم.

لزومی برای ارائه فعالیت‌های غیرضروری در نمایشگاه قرآن نیست
این کارشناس قرآنی افزود: اگر هم بنا باشد آثاری برای نمایش یا فروش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرضه شود این آثار باید با نظم و انسجام خاصی انتخاب شود و اینگونه نباشد که هر فعالیتی، حتی غیرضروری در نمایشگاه عرضه شود.
وی در پایان عنوان کرد: در نمایش و عرضه محصولات و فعالیت‌های قرآنی باید از عرضه کارهای غیرضروری پرهیز کرده و به جای آن به ارائه محصولات و خدمات جدید بپردازیم تا از این طریق بخشی از نیازهای مردم که در بیرون از نمایشگاه تأمین نمی‌شود در این نمایشگاه تأمین شود.