مجید صحاف، رئیس نخستین همایش ملی کتاب و نشر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره اهداف برگزاری این همایش گفت: در این همایش دو هدف آشکار و پنهان وجود دارد که هدف آشکار این است که جامعه نشر را متوجه این موضوع کنیم که تمام فعالیتهای نشر اعم از تولید، توزیع، ترویج و صنعت چاپ قابلیت این را دارند که به صورت علمی به آنها پرداخته شود.
وی افزود: این امر سبب میشود تا در هر بخشی که قدمی برداشته میشود به صورت علمی باشد، به عنوان مثال شناسایی مخاطب، تولید کتاب، توزیع، ارتباط با نویسنده، بازخوردگیری و ... از جمله مباحث ظاهری است که میتواند در رابطه با موضوع کتاب و نشر اثرگذار باشد.
تدوین الگوی جامع در حوزه کتابخوانی
صحاف با اشاره به هدف پنهان این همایش بیان کرد: پرداختن به موضوعات مهمی که با آن درگیر هستیم از اهداف پنهان این همایش به شمار میرود و در این راستا دو محور اصلی همایش یعنی اقتصاد نشر کتاب در ایران و مؤلفههای تأثیرگذار در آن و الگوی بومی پیشرفت کتاب و کتابخوانی وجود دارد که در هر یک از این محورها مباحث گوناگونی مطرح است به ویژه در محور دوم که اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید به الگوی جامع برسیم.
وی با تأکید بر بحث کتابخوانی گفت: برای موضوع کتابخوانی باید الگوی جامعی تدوین کرد، اینکه چگونه میخواهیم مخاطب را درگیر کتاب و کتابخوانی کنیم حائز اهمیت است.
مدلهای بومی در اختیار مدیران فرهنگی قرار میگیرد
صحاف در پاسخ به اینکه صنعت نشر کتاب و سیاستگذاری فرهنگی موضوع این همایش است، آیا این همایش قصد دارد راه را برای مدیران فرهنگی نشان دهد تا سیاستگذاری درستی در این حوزه داشته باشند، اظهار کرد: کتاب یکی از مهمترین مؤلفههای فرهنگی است که به طور ویژه به این موضوع میپردازد؛ از این رو هدفمان این است که همه از جمله مدیران فرهنگی را متوجه کنیم که در چه جایگاهی در حوزه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی قرار دارند و چه میخواهند.
وی تصریح کرد: در این راستا مدلهای بومی و علمی در اختیار مدیران فرهنگی خواهد بود تا تصمیمگیری درست و اثرگذاری در حوزه فرهنگ و کتابخوانی داشته باشند.
صحاف در پاسخ به این سؤال که آیا قبول دارید، نگاه اقتصادی به نشر کتاب در کشورمان وجود ندارد، عنوان کرد: این درست است که فعالیت نشر کتاب در کشورمان اقتصادی نیست، در حالی که میتواند این گونه باشد؛ یعنی مؤلفههای تأثیرگذار در حوزه اقتصاد نشر باید تقویت شود تا ناشر بداند چگونه باید فعالیت کند و از سوی دیگر مخاطب بداند چگونه به سراغ نیازهای خود برود.
میخواهیم نشر کشور را سودآور کنیم
وی افزود: در رابطه با اقتصاد نشر نقص جدی داریم و از این رو است که به سراغ هر ناشری بروید مینالد؛ به همین دلیل مدلهایی به ناشران ارائه خواهد شد تا به عنوان مثال در حوزه تبلیغات کتاب اقدام کنند.
رئیس نخستین همایش ملی کتاب و نشر در ادامه یادآور شد: قائل به این هستیم که نشر کشور را سودآور کنیم و این امر با اقتصاد مناسب و شیوههای علمی و عملی کشورهای دیگر که موفق بودهاند محقق میشود؛ چرا که میتوان این شیوهها را در کشورمان بومیسازی کنیم که متأسفانه این کار انجام نمیشود و فقط به قیمت کاغذ تأکید میشود.
تاکنون نگاه علمی به کتاب و نشر نشده است
وی با اشاره به ادامه این همایش در دورههای بعد گفت: این نخستین همایش ملی طی سه دهه گذشته است و تاکنون چنین موضوعی مورد توجه قرار نگرفته؛ هر چند به صورت پراکنده این موضوع بررسی شده، اما به این گستردگی نبوده و نگاه علمی وجود نداشته است و با برگزاری این همایش آخرین یافتهها و پژوهشهای انجام شده در حوزه نشر کتاب مورد توجه قرار خواهد گرفت.
صحاف در ادامه از تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش خبر داد و بیان کرد: طراحی من برای این همایش دبیرخانه دائمی است و ادامه کار بستگی به حمایت و استقبال مسئولان فرهنگی دارد؛ چرا که در رابطه با این موضوع، مباحث بکری وجود دارد که میتوان به آنها به صورت علمی پرداخت و سالهای سال میتواند موضوع پایاننامهها باشد و از سوی دیگر میخواهیم دانشگاهها را نیز با این موضوع درگیر کنیم.
گفتنی است، علاقهمندان به شرکت در همایش ملی کتاب و نشر میتوانند تا 15 مردادماه با مراجعه به سایت همایش، چکیده مقالات خود را برای ارائه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.