صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۳۵۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
تقوی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

گروه ادب: سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از تغییر و تحول ساختاری در برنامه‌های انتشارات جهاد دانشگاهی یاد کرد و گفت: این تغییرات و توسعه از سال جاری کلید خورده و سایر برنامه‌ها نیز به سمت بین‌المللی شدن پیش خواهد رفت.

عادل تقوی، سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره عملکرد این سازمان در طول سال‌های گذشته و اینکه چه اهدافی برای خود ترسیم کرده است، گفت: فلسفه تشکیل سازمان انتشارات در سال 1379 شکل گرفت و عملاً از 1380 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و هدف آن براساس آنچه در اساسنامه قید شده است، قرار بود تشکیلاتی برای ساماندهی تألیف و انتشار کتاب، نشریات، نتایج تحقیقات و مطالعات علمی در حوزه فرهنگی باشد.

وی افزود: برای تحقق این هدف که استنادی هم به بند 2 اساسنامه جهاد دانشگاهی دارد، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تأسیس شد که البته زمان تأسیس آن همزمان با تأسیس جهاد دانشگاهی بود، اما سازمانی نبود که آنها را به صورت منسجم هدایت و نظارت کند؛ از این رو آغاز فعالیت این سازمان در سال 1380 اتفاق افتاد.

تولید 800 عنوان کتاب طی 14 سال گذشته

تقوی ادامه داد: این سازمان در سه حوزه تولید و نشر، توزیع کتاب و ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کند و در این راستا معاونت‌های گوناگونی تعریف شده است؛ همچنین در بخش توزیع کتاب فروشگاهی وجود دارد که به صورت مرکزی فعالیت می‌کند و تمام کتاب‌هایی که در سازمان انتشارات و شعب تابعه به چاپ می‌رسد، در این فروشگاه عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه تولید کتاب طی 14 سال فعالیت سازمان انتشارات 800 عنوان کتاب چاپ شده است و تعداد عناوین منتشر شده در سال گذشته از سوی جهاد دانشگاهی 430 عنوان بوده.

برگزاری دو جشنواره دانشجویی در حوزه کتاب

تقوی در ادامه گفت: حوزه فعالیت کتاب هم با توجه به تصویبی که شده، فقط در حوزه کتاب‌های دانشگاهی است و کتاب‌هایی که عرضه می‌شود، باید از سوی شورای علمی سازمان انتشارات بررسی شود و اگر صلاحیت داشته باشند و کتاب‌ها و مؤلفان آنها با شرایط مد نظر جهاد دانشگاهی تطابق داشته باشند، همچنین اگر انتظاراتی که از یک کتاب نوشته شده در حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی می‌رود وجود داشته باشد، آن کتاب به مراحل چاپ و انتشار می‌رسد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر این انتشارات عنوان کرد: در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی هم فعالیت‌های گوناگونی انجام می‌شود که در سازمان انتشارات سراسر کشور هست و عمده‌ترین این فعالیت‌ها و پررنگ‌ترین آنها دو جشنواره ملی و سراسری است که سازمان انتشارات برگزار کرده و در حال حاضر جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی به شانزدهمین دوره خود رسیده است و جشنواره کتاب سال دانشجویی هم امسال بیست و دومین دوره خود را تجربه می‌کند و اختتامیه آن در آبان‌ماه همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد شد.

تقوی گفت: در این جشنواره‌ها پایان‌نامه‌های برتر در حوزه‌های گوناگون دانشگاهی توسط گروه داوری ارزیابی و بهترین پایان‌نامه‌ها معرفی می‌شوند و در بحث کتاب سال دانشجویی هم دانشجویانی که در دوره‌های دانشجویی کتابی تألیف کرده‌اند، برای تشویق و ترغیب آنها به فعالیت بیشتر فرهنگی، کتاب‌های دانشجویی بررسی و کتاب‌های برتر معرفی و تقدیر می‌شوند.

برگزاری جشنواره کتاب سال قرآنی از سوی سازمان فعالیت‌های قرآنی

وی در ادامه با اشاره به جشنواره کتاب سال قرآنی بیان کرد: در جشنواره کتاب سال مطالعات دانشجویی همکاری مشترک با سازمان فعالیت‌های قرآنی داشتیم و با توجه به اینکه چهار دوره از آن برگزار شده، پنجمین دوره این جشنواره برای برگزاری به سازمان فعالیت‌های قرآنی سپرده شده است و امسال به صورت مجزا داوری و برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی بیان کرد: برنامه‌های این بخش به صورت متمرکز در هفته کتاب جمهوری اسلامی در آبان‌ماه برگزار می‌شود که طی سال هم برنامه‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی سازمان انتشارات است، از قبیل نقد کتاب، رونمایی، مسابقات کتاب و کتابخوانی و کارگاه آموزشی و هر فعالیتی که در حوزه ترویجی و تبلیغی مربوط به کتاب باشد، انجام می‌شود.

همزمانی تغییر مدیریتی با برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی

تقوی در پاسخ به اینکه سازمان در حال رشد و بلوغ به دست شما سپرده شده است، برای ارتقای سطح کیفی و کمی آن چه برنامه‌ای دارید، گفت: این تغییر و تحولی که در حوزه مدیریت انتشارات اتفاق افتاد، همزمان با برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی بوده و در قالب یک برنامه کوتاه‌مدت سه ساله در حوزه‌های گوناگون معاونت آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و پشتیبانی پیگیری می‌شود و در حوزه معاونت فرهنگی، ما متناسب با سیاست‌های ابلاغ شده و ماموریت‌هایی که به عهده معاونت فرهنگی گذاشته شده است، در حوزه فرهنگ مکتوب و بحث انتشارات پیش خواهیم رفت.

سرپرست انتشارات جهاد دانشگاهی از تغییر و تحول در ساختار برنامه‌های انتشارات خبر داد و عنوان کرد: با این تغییر ساختار، برنامه‌ها منظم‌تر از گذشته و با شکل و شمایل جدیدتر و متناسب با نیازهایی که در حوزه نشر و در بحث فعالیت‌های دنیای مجازی و الکترونیک و به روز شدن فعالیت‌های انتشارات خواهد بود، منجر به کیفی‌تر شدن فعالیت‌های این بخش، چه در قالب تولید کتاب و چه در قالب توزیع و چه در قالب ترویج کتاب و کتابخوانی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه توزیع و ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت‌ها گسترده‌تر می‌شود، افزود: این تغییرات و توسعه از سال جاری کلید خورده و سایر برنامه‌ها نیز به سمت بین‌المللی شدن پیش خواهد رفت، از جمله اینکه در بحث برگزاری جشنواره‌ها امسال برای نخستین بار به این بخش ورود کرده‌ایم و جشنواره کتاب‌های دانشجویان فارسی‌نویس برگزار خواهد شد.

ورود به حوزه نشر الکترونیک

تقوی با تأکید بر ارتقای سطح کیفی کتاب‌های منتشر شده سازمان انتشارات اظهار کرد: فاصله گرفتن از بحث کمی تولید کتاب را در برنامه خود داریم تا به بحث کیفی تولید بپردازیم که به طور جدی مورد نیاز است و در نظر داریم به سمت کیفی شدن محتوا و ظاهر کتاب‌ها حرکت کنیم، هر چند معتقدم که از نظر ظاهری به نقطه مورد نظر رسیده‌ایم و آنچه که سطح توقع دانشجویان است، تأمین شده و بحث‌مان بیشتر بر روی محتواست.

وی در پاسخ به اینکه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی به چه مباحثی ورود نکرده است، بیان کرد: در حوزه فرهنگی تعریف مشخصی برای سازمان انتشارات وجود دارد و ما خارج از مباحث مربوط به کتاب و کتابخوانی نمی‌توانیم فعالیتی داشته باشیم و در حوزه‌های فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی فعالیت‌های قابل پیش‌بینی در حال انجام است و ما سعی کرده‌ایم در بحث مربوط به حوزه نشر الکترونیک نیز حضورمان را در فضای مجازی پررنگ‌تر کنیم که با توجه به گستردگی که دارد، در بحث فروش الکترونیک، کتابخانه دیجیتال یا استفاده از کتاب‌های دیجیتال نیز ورود کرده‌ایم و این فعالیت‌ها به تدریج افزایش خواهد یافت.