صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۳۷۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
سلیمانی خواستار شد:

گروه هنر: ارزیابی مستقل و مجرد آثار نمایشی «مقاومت» که در شهرستان‌های خود اجرای عموم داشته‌اند نمی‌تواند به پیشرفت کیفی این آثار کمک کند؛ مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت باید با دعوت از آثار منتخب برای اجرا در جشنواره، زمینه را برای شکوفایی بیشتر این‌گونه تئاتری فراهم آورند.

احمد سلیمانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با بخشی از ایده اجرایی جشنواره «تئاتر مقاومت» موافقم و با بخش دیگر آن مخالف؛ اما بخشی که با آن موافقم این است که این جشنواره توجه ویژه به اجراهای عمومی آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس داشته است، به ویژه آثار شهرستانی که بیش از پیش نیازمند توجه و دیده شدن هستند.
وی ادامه داد: اما بخشی که با آن مخالفم و تصور می‌کنم که خلأ آن در این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» مشهود است، اینکه آثار نمایشی به شکلی مجرد و مستقل از یکدیگر توسط هیئت داوری مورد ارزیابی قرار بگیرند و در پایان در روز اختتامیه براساس آرای هیئت داوران از برگزیدگان آنها تقدیر و تشکر به عمل آید.
سلیمانی تصریح کرد: در مورد اتخاذ چنین تصمیمی باید ابتدا به این مسئله توجه کرد که اساساً مراد و منظور ما از برگزاری جشنواره چیست؟ مگر نه اینکه باید بر طبق یک شیوه مرسوم در همه‌ جای دنیا در زمان مشخصی گروه‌های نمایشی در جایی مجتمع شوند و علاوه بر اجرای آثارشان، در تعامل و گفت‌و‌گو با یکدیگر، تجربیات خود را در اختیار هم بگذارند؟
این کارگردان تئاتر گفت: حتی اگر جشنواره «تئاتر مقاومت» قصد دارد از شکل مرسوم  یعنی پذیرش متن و بازخوانی و ارزیابی آثار در قالب بازبینی تبعیت نکند و ملاک را بر این بگذارد که آثاری را که پیش‌تر در رهگذر اجرای عمومی به پختگی و قوام رسیده انتخاب کند باز هم شیوه مستقل ارزیابی آثار چندان درست نیست.

ضرورت ایجاد تعاملی سازنده میان فعالان تئاتر
کارگردان نمایش «سردار مهر و ماه» افزود: اگر قرار بر اجرای این شیوه مبتکرانه است، دوستان مسئول باید به این نکته توجه داشته باشند که می‌توانند با اعزام کارشناس بازبینی به شهرستان‌ها و بازدید از اجرای عموم آثار، منتخبان را برای گردهمایی چند روزه دعوت کرده و ارزیابی برای معرفی برگزیدگان را منحصر به اجرای آنها در قالب جشنواره که چند روز در شهری واحد برگزار می‌شود کنند.
سلیمانی تأکید کرد: خاصیت جشنواره یعنی گردهمایی گروهی از فعالان تئاتر در مکان و زمانی خاص که موجب می‌شود تعاملی سازنده میان آنها به وجود آید، تجربیات‌شان در اختیار هم قرار گرفته و البته برخی از فعالان جوان تئاتری با الگوپذیری از پیشکسوتان، زمان جشنواره را برای استفاده از رهنمودهای آنها مغتنم بشمارند که قطعاً با شیوه جدید جشنواره تئاتر مقاومت این امر محقق نخواهد شد.
وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد آنچه که موجب شده است تا مسئولان دبیرخانه جشنواره «تئاتر مقاومت» چنین شیوه اجرایی را برای جشنواره «تئاتر مقاومت» اتخاذ کنند مسئله کسری بودجه باشد؛ اگر چنین است که می‌توان فعلاً از برگزاری جشنواره صرفنظر کرد؛ چرا که این شکل برگزاری جشنواره به ماهیت «تئاتر مقاومت» ضربه خواهد زد و مسئولان باید به انتظار بنشینند تا جشنواره را در شرایطی مناسب و آرمانی برگزار کنند.
یادآور می‌شود؛ امروز، 10 مرداد آخرین مهلت فراخوان ارسال آثار به پانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» است.