به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در جمع تعدادی از معاونان تهذیب مدارس علمیه سراسر کشور با اشاره به برخی از شاخصههای نظام تربیتی طلاب اظهارداشت: امروز باید این مطلب را مدنظر داشته باشیم که هر نظام تربیتی که در حوزه اجرا شود و طلاب مطابق آن تربیت گردند، قطعا به واسطه حضور طلاب در میان مردم، جامعه نیز با همان اصول تربیت خواهد شد، لذا این نشان از اهمیت نظام تربیتی حوزه دارد که باید به آن اهتمام گردد.
وی با بیان این مطلب که برخلاف برخی از تصورات، زمان کار تربیتی از سوم راهنمایی یا آخر دبیرستان نیست، افزود: طبق احادیث و روایات رسیده به ما مخصوصا از امام صادق(ع)، زمان تربیت افراد از سن هفت سالگی آغاز میشود لذا به نظر میرسد، آغاز پذیرش افراد برای طلبگی و امر تربیت دینی آنها از مقطع سیکل کمی دیر باشد لذا برای جبران این امر باید مدارس علمیه یک دبستان زیر نظر خود راهاندازی کرده و طلاب خود را از آن پذیرش کنند.
این استاد حوزه، تاکید کرد: اگر این شیوه تربیت طلاب از سن هفت سالگی آغاز نشود، با توجه به اینکه افراد مقطعی از تحصیلات خود را در دبستان و در کنار افراد متفاوت میگذرانند لذا وقتی وارد حوزه میشوند، اصول تربیتی بیشتر بر محور مداوا است، لذا برای تربیت اصیل حوزوی باید از ابتدای آموزش افراد نه از اواسط دوره آموزشی شروع کنیم.
وی در ادامه با تقسیم بندی امکانات مدارس علمیه در زمینه مسائل تربیتی بر دو قسم اصلی و فرعی، بیان داشت: نظام تربیتی حاکم بر مدرسه از امکانات اصلی است که باید درست و بر اساس اصول باشد، البته این نظام دامنه گسترده ای از جمله محتوای آموزشی را هم در بر میگیرد.
اهتمام به دروس اخلاق
پناهیان تاکید کرد: نحوه اخلاق و رفتار مدیران مدارس و البته برگزاری دروس اخلاق از جمله اصول اصلی تربیتی است و باید به آن اهتمام وافر داشت.
وی در خصوص نظام تربیتی مدارس علمیه، تصریح کرد: ایجاد نشاط تحصیلی از شاخصههای اصلی این نظام است و باید طوری برنامهریزی کرد که طلاب برای تحصیل مشتاق شده و با شور و علاقه فراوان به مطالعه دروس بپردازند.
برنامهریزی جامع
این پژوهشگر و خطیب حوزوی، ارائه آگاهی و محتوای درست برگرفته از آیات و روایات را از جمله اصول نظام صحیح تربیتی حاکم بر مدارس عنوان کرد و یادآورشد: در نظام تربیتی حوزه باید همه ابعاد و پایه های زندگی از جمله خوراک، ورزش و ... در نظر گفته شده و تنها به برنامهریزی در یک بخش بسنده نشود.
وی تاکید کرد: البته بخش دیگر برنامه تربیتی مدارس علمیه، اهتمام به فوق برنامههای مذهبی است که باید در این نظام در نظر گرفته شود؛ مبارزه با هوای نفس، تحجد و عبادت از جمله برنامههایی است که در این بخش جا گرفته و حتما باید برای آن برنامهریزی گردد.