به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام مهراب صادقنیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ابتدای این نشست گفت: لازم میدانم ابتدا مراد و منظور خود را از کلمه تحریف بیان کنم سپس بحث خود را آغاز کنم. مراد ما از تحریف، تحریف لفظی است نه تحریف معنوی چرا که خود یهودیان و حتی ما مسلمانان برخی گروهها و فرقه ها متهم به تحریف در رای میکنیم. اما تحریف لفظی به این معناست که این کتاب نسبت به نسخه اولیه آن کلماتی بر آن اضافه یا حذف شدهاست. نکته دوم این است که آیا در قرآن آیه دال بر این وجود دارد که خداوند به عیسی و موسی کتاب داده است یا کتابی بر آنها نازل نکردهاست. اگر پاسخ منفی است بحث از تحریف منتفی میشود و ما برای هیچ اینجا بحث میکردیم.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: کسی که معتقد باشد هیچ گونه اشاره روشنی به تحریف کتاب یهودیان و مسیحیان در قرآن وجود ندارد، ندارد باید دید که مراد آنها از تورات و انجیل چیست آیا منظور کتاب تورات و انجیل است یا شریعت و آئین موسی(ع) و عیسی(ع) مد نظر آنهاست.
صادق نیا افزود: اصل بحث امروز ما این است که آیا قرآن قائل به تحریف کتب مقدس هست یا نیست؟ چهار دلیل در جامعه اسلامی رایج است که اعتقاد دارد لزروما باید در کتب مقدس تحریف ببینیم.
دلیل اول: یک انگاره و باور وجود دارد که در کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان باید ویژگی پیغمبر(ص) ذکر میشد و از آنجایی که در ظاهر این ویژگی وجود ندارد و تحریف به نقیصه و حذف در این کتب وجود دارد.
دلیل دوم: پارهای از آموزهها با آنچه در قرآن آمدهاست ناسازگار است و چون با قرآن ناسازگار است این کتابها تحریف شدهاند چون هر دو از یک منبع نازل شدهاند و این ناسازگاری با عقل همخوانی ندارد.
دلیل سوم بیشتر با انگیزه سیاسی مطرح میشود؛ دولت اشغالگر در سرزمین فلستطین ظلم و ستم میکند و این دولت مبانی الهیات خود را از کتاب مقدس عیسی (ع) گرفتهاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: برخی آموزههای قرآن و کتب مقدس با هم ناسازگار هستند و عقل نیز آنها را ناسازگار میبیند. زمانی که کتب با قرآن ناسازگار باشد دلیلش خطا نیست. این به خاطر اقتضائات زمان است. خدای عهد جدید در این روزگار با زبان جدید سخن گفته است و نمیتوان استدلال کرد این کتاب موسی و عیسی تحریف شدهاند این تعارضها را با تاویل و تفسیر میتوان حل کرد.
وی در آخر افزود: رابطه قرآن و کتاب مقدس در آیه (بقره/41) و (آل عمران/ 4-3) آمدهاست و این رابطه بر مبنای تصدیق است. تصدیق در سه معنا به کار گرفته میشود. اول تعیین یافتگی معنای زندگی دوم تائید کردن البته تائید کردن به معنای کامل نیست در برخی موارد تائید وجود دارد و در برخی موارد وجود ندارد.سوم بین قرآن و یهودیان در حوزه اخلاق هیچ تفاوتی وجود ندارد در حوزه عقاید تصدیق کم است و و در فقه تصدیق کمی دیده میشود.
اختلافات قرآن و کتب مقدس
حجتالاسلام محمد کاشانی، رئیس مرکز تخصصی کلام و ادیان گفت: مسیحیان بر این باور هستند که در کتاب مقدس آنها خطا و اشتباه وجود دارد.
دیدگاه آیتالله معرفت بر این نکته معتقد است که کتاب جدیدی تالیف شدهاست البته به این معنا نیست که کاملا سخنها از غیر خدا آمده است. مراد بخشی از سخنان است که تحریف شدهاند.
این تناقضات را میتوان در این موارد دید قرآن صراحتا گفته است که عیسی را مصلوب نکردند در صورتی که مسیحیان باور دارند که عیسی به صلیب کشیده شده است.
وی در آخر گفت: تعارضاتی را که گزارههای قرآن با کتاب مقدس دارد، نمیتوان با علم تاویل سازگار کرد البته این تناقضات کتاب مقدس به معنی این نیست که کتاب از سوی خداوند نیامده است.