صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۵۳۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
علی‌اکبر بابایی عنوان کرد:

گروه اندیشه: علی‌اکبر بابایی بعد از انتشار جلد اول «تاریخ تفسیرقرآن» نگارش جلد دوم این مجموعه را آغاز کرده‌است؛ این جلد نیز از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر بابایی، عضو هیئت علمی حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: هم اکنون جلد دوم «تاریخ تفسیر قرآن» را در دست تالیف دارم. جلد اول این مجموعه چند سال پیش چاپ شده‌است.
وی در ادامه گفت: جلد دوم این مجموعه از آغاز غیبت کبری  تا قرن 7 را شامل می‌شود. این تاریخ را بر اساس اعتقادات شیعه زمانبندی کردیم. در جلد اول، به تاریخ در عصر رسالت، در عصر حضور امامان معصوم و در عصر غیبت صغری پرداختیم و در جلد دوم از آغاز غیبت کبری که از سال 330 هجری آغاز می‌شود تا قرن 7 ادامه می‌دهیم و از 7 به بعد در جلد سوم و چهارم بررسی می‌شود.
این استاد دانشگاه افزود: در این کتاب سعی کرده‌ام به مفسرین و کتاب‌های تفسیری که موجود و چاپ شده‌است، استناد کنم، در ضمن کتاب‌های تفسیری که مفقود شده بودند و رجال‌شناسان و کتاب‌شناسان از آنها خبر داده‌اند را نیز در این جلد معرفی می‌کنم و مستنداتی را هم می‌آورم که چه کسانی از این کتاب‌ها خبر داده‌است.
وی در ادامه گفت: در ارائه تفسیر قرآن، قرن به قرن پیش می‌رویم. ابتدا تفسیرها و مفسرینی که از سال 330 هجری تا سال  400 می‌زیسته‌اند را شناسایی می‌کنیم و آنها را به تفکیک تاریخ در کتاب می‌آوریم و در پایان هر قرن، تحلیل خود را از حوادث و نوآوری‌هایی که در آن  قرن در زمینه تفسیر قرآن اتفاق افتاده‌است را ذکر می‌کنم؛ به عنوان مثال چه روش‌های به تفسیر قرآن  در قرن آن حاکم بوده‌است البته بین تفسیر شیعه و اهل سنت تفکیک قائل می‌شویم.
وی در آخر گفت: البته از قرن‌ دوم به بعد تفکیک بین تفسیر شیعه و سنی امکان‌پذیرشد.