صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۵۳۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

گروه جامعه: تخریب یک مکان مقدس؛ چرا؟ چرا تخریب مساجد در صدر برنامه‌های دشمنان آشکار اسلام و ساخت مساجدی شبیه مسجد ضرار در رأس برنامه‌های دشمنان پنهانی اسلام قرار گرفته است؟ کارشناسان به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در سال 1348 از سوی رژیم صهیونیستی مسجد‌الاقصی به آتش کشیده شد؛ قدر مسلم این تخریب اولین تخریب یک مکان مقدس اسلامی در طول تاریخ نبود اما به نظر می‌رسد، این جسارت بزرگ و واکنش‌های منفعل و ضعیف کشورهای اسلامی موجب افزایش تخریب مساجد در جهان شده است. به نحوی که از این تاریخ به بعد، دشمنان اسلام گویی با خیال آسوده‌تر به تخریب مساجد و توهین به مقدسات اسلامی اقدام می‌کنند.
در همین راستا و دریافت پاسخ این پرسش که چرا مسجدستیزی؟ با دو کارشناش مسائل بین‌الملل به گفت‌و‌گو نشستیم.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص گفت: در واقع مسجد نماد وحدت و رکن انسجام جوامع اسلامی است و اگر به تاریخ استعمار بازگردیم، آنها سال‌هاست که در پی تخریب مساجد و به ویژه مسجدالحرام بوده‌اند، چراکه معتقدند قرآن منشاء وحدت و مسجد محل اجتماع مسلمانان است و این برای آنها تهدید و خطر تلقی می‌شود.

وی ادامه داد:  لذا آنها به این نتیجه رسیدند که باید به گونه‌ای عمل کنند که یا تخریب مساجد را از نظر فیزیکی انجام دهند یا در عرصه ارزش‌ها دست به تخریب بزنند و از مسجد در ذهن نسل امروز و جوان‌ها قداست زدایی کنند.

تخریب مساجد واقعی و ساخت مساجد ضرار

قنادباشی با تاکید بر اینکه بنابراین تخریب مساجد یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های استکبار جهانی است که تاکنون در کشورهای مختلف از جمله هند، ترکیه و لبنان انجام داده شده است، تصریح کرد: اسرائیل نیز از دیرباز نقشه از بین بردن مسجدالاقصی را در سر می‌پروراند و از سوی دیگر دشمن تلاش می‌کند ضمن تخریب، دست به ساخت مساجدی به سبک مسجد ضرار باشند تا از این رهگذر مسلمانان گمان کنند این قبیل مساجد، مسجدهای شاهانه بوده و به این ترتیب نوعی دلزدگی در میان آنها به وجود آورند.

این کارشناس امور آفریقا بیان کرد: همچنین، استکبار جهانی تلاش می‌کند چنددستگی در مساجد به وجود آورد، در حالی که مسجد باید محل انسجام و وحدت مسلمین باشد؛ بنابراین، باید دانست یکی از برنامه‌های اساسی دشمن تخریب فیزیکی و معنوی مسجد است که نباید از آن غافل بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مسجد محل قیام و یکرنگی و وحدت و اقتدار مردم است، عنوان کرد: مساجد همواره خاستگاه حرکت‌های مفید بشرِ مسلمانان بوده و منشا وقوع انقلاب‌ها و اقدامات خیراندیشانه و انقلاب اسلامی نیز از مسجد نشات گرفت و پایه ریزی شد و برخاست لذا افرادی تحصیلکرده و باسواد و متعهد و دلسوز از مساجد برخاسته‌اند همان طور که رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از مساجد رهسپار میدان نبرد شدند و به مقام شهادت یا جانبازی و ایثارگری نائل شدند.

قنادباشی در پایان با بیان اینکه مسجد تولید کننده انسان واقعی و محل پرورش اوست، خاطرنشان کرد: در حقیقت دشمن این مسئله را درک کرده و می‌خواهد این کارخانه تولید انسان‌های پاک و واقعی باقی نماند لذا دنیای غرب و استکبار جهانی با تخریب مساجد سعی در از بین بردن و توقف این چرخه انسان ساز است.

چرایی مسجدستیزیِ استکبار جهانی!

محمد علی سبحانی سفیر اسبق ایران در لبنان نیز در خصوص چرایی مسجدستیزیِ استکبار جهانی اظهار کرد: مهم‌ترین خطری که دنیای اسلام را تهدید می‌کند، جهل و افراط گرایی است و هر گاه استکبار جهانی بخواهد اقدامی انجام دهد، بر گُرده جهل و افراط سوار شده و می‌داند که این دو عنصر، برادر تنی و به اصطلاح دو قلوهایی هستند که از یکدیگر جدا شدنی نیستند.

جهل و افراط گرایی وسیله پیشبرد توطئه‌ها

وی با بیان اینکه لذا استکبار جهانی با استفاده از جهل و افراط گرایی می‌تواند توطئه‌ها و نقشه‌های شوم خود را به پیش ببرد، ادامه داد: این نظام دیکتاتوری به همین منظور و در راستای رسیدن به اهدافش، از ایادی خود یعنی گروه های تکفیری استفاده کرده و به وسیله آنها دست به تخریب مساجد می‌زند که البته متاسفانه بسیاری از این تکفیری‌ها بر مبنا و دیدگاه‌های فقهیِ افراطی و تکفیری اقدام به چنین اعمالی می‌کنند که سابقه جنایات آنها در منطقه ما نزدیک نیست و به گذشته‌های دور باز می‌گردد.

کارشناس ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به این که تکفیری‌ها بر تفکر افراط گرایی و جهل سوار شده و به دیگران اتهام وارد می‌کنند، گفت: باید متاسف بود از اینکه در جهان اسلام شرایط به گونه‌ای است که اختلافات فراوانی بروز و ظهور پیدا کرده است و مسجد که خانه خداست و از احترام ویژه‌ای برخوردار است، از جسارت افراط گراهای جاهل در امان و مصون نمی‌ماند.

آنچه در مسجد بیان می‌شود برای دشمن گران تمام شده و سخت است

وی تاکید کرد: در حقیقت آنچه در مسجد بیان می‌شود برای دشمن گران تمام شده و سخت است و تکفیری‌های در واقع از نشر اندیشه ناب اسلامی و رواج آگاهی در این فضاهای مقدس نگران هستند و آنها اساس با مساجدی که در تبیین مسائل اسلام و آگاهی بخشی به مسلمانان نقش مهمی دارد، مشکل دارند و می‌ترسند و دست به تخریب آن می‌زنند.

سبحانی در پایان یادآور شد: بنابراین تکفیری‌ها با مکانی به نام مسجد مشکل ندارند بلکه با ترویج اندیشه و تفکر اسلامی که در مساجد صورت می‌گیرد و با روشنگری‌هایی که این اماکن مقدس انجام می‌شود، مسئله دارند و به همین دلیل وجود مساجد را برنمی تابند.