صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۷۲۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
وحید احمدی در گفت‌وگو با ایکنا:

گروه دانشگاه: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ظرفیت ۴۵ درصدی علوم انسانی در دانشگاه‌ها، به بیان مهم‌ترین اقدامات وزارت علوم برای توسعه علوم انسانی پرداخت.

وحید احمدی، معاون پژوهشی و فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، گفت: یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری توسعه علوم انسانی است به این دلیل که درحدود 45 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های کشور به  این حوزه اختصاص یافته است.
وی افزود: برای تحقق این امر یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته راه‌اندازی شورای توسعه پژوهش و فن آوری در علوم انسانی است که آیین نامه آن تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است؛ ایجاد و توسعه مراکز رشد علوم انسانی فعالیت دیگری است که در این حوزه انجام شده است و تاکنون 6 مرکز رشد علوم انسانی در کشور راه‌اندازی شده و فعالیت خود را در این حوزه دنبال می‌کنند و دانش‌آموختگان علوم انسانی می‌توانند در این مراکز فعالیت کنند.
سند آمایش
معاون پژوهشی و فن‌آوری وزارت علوم در خصوص آخرین اقدامات وزارت علوم در خصوص سند آمایش آموزش عالی گفت: کارگروهی که در وزارت‌خانه به منظور تهیه و تدوین سند آمایش آموزش عالی تشکیل شده بود با برگزاری جلسات متعدد نسخه مقدماتی سند را آماده کرد که در حوزه آموزش مباحث تا حدودی کامل شد و در حوزه پژوهش و فناوری به دلیل کمبود اطلاعات نسخه مقدماتی تدوین و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شد.
وی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که برای تدوین سند آمایش در حوزه پژوهش و فناوری در وزارت علوم وجود دارد، کمبود اطلاعات در این زمینه است و مساله دیگریذ که وجود دارد، این است که نیاز پژوهشی وزارت علوم را این وزارت‌خانه تعیین نمی‌کند و این نیاز از سوی سایر دستگاه‌ها تعیین می‌گردد.
احمدی افزود: تاسیس یک پارک علم و فناوری و پارک‌های تخصصی در هر استان از مهم‌ترین مواردی پژوهشی سند آمایش آموزش عالی وزارت علوم است؛ پارک‌های علم و فناوری هماهنگی دستگاه‌های استان را می‌طلبد و با توجه به بودجه‌ای که به پارک تعلق می‌گیرد و ظرفیتی که در استان وجود دارد به فعالیت می‌پردازد.
وی گفت: اولویت‌های بخش فن‌آوری وزارت علوم توسعه فن‌آوری، فرهنگ سازی در این زمینه، رفع موانع موجود در زمینه فن‌آوری، تامین اعتبار و توسعه زیر ساخت‌ها، تربیت افراد توانمند در این حوزه و فراهم کردن ارتباط فعالان این بخش با دانشگاه و بخش بین الملل در بخش فن آوری است؛ در بخش پژوهشی دانشگاه‌ها نیز توسعه پژوهش به معنای ماموریت گرا بودن آن، ارتباط با صنعت، نهادینه کردن پژوهش در دانشگاه‌ها، فراهم کردن ارتباطات بین الملل و پر کردن خلاهای موجود در این زمینه از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است.
وحید احمدی در خصوص طرح‌های حمایتی وزارت علوم برای حمایت از همکاری‌های بخش‌های مختلف صنعت با دانشگاه گفت: بخش‌های مختلف صنعتی در صورت قرارداد بستن با دانشگاه‌ها برای رفع نیاز پژوهشی و تحقیقاتی و توسعه فن‌آوری خود تا سقف 10 درصد معافیت مالیاتی خواهند داشت که آیین‌نامه این امر با همکاری وزارتخانه‌های: «علوم، تحقیقات و فن آوری»، «صنعت، معدن و تجارت»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «سازمان مدیریت و برنامه ریزی» تهیه شده و جزء طرح‌های تشویقی بسیار خوب برای پیوند صنعت و دانشگاه و همکاری‌های دوجانبه در این زمینه است.