به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، بیستمین نشست کارگروه عفاف و حجاب با حضور سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، صیادی، دبیر کارگروه و سایر اعضاء به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در این نشست هاشمی، ضمن تشریح رویکردهای وزارت علوم و بیان این مطلب که اهتمام فراوانی برای فرهنگسازی و ایجاد باور نسبت به عفاف و حجاب در وزارت علوم وجود دارد و باید تفکیکی میان رصد مسائل فرهنگی و اجتماعی از دیگر مسائل قائل شد، گفت: در مسائل فرهنگی و اجتماعی نتایج بین صفر تا صد اتفاق نمیافتد و نمیتوان انتظار تغییرات دفعی داشت بلکه باید به تدریج شاهد رشد یا عدم رشد باشیم.
وی افزود: درراهبرد چهاردهم سند دانشگاه اسلامی، نظام فرهنگی و تربیتی، نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی فضای عمومی دانشگاهها و حفظ شئون محیط علمی را لحاظ کردهایم و در اجرای آن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اهتمام داریم.
معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اینکه در برنامهریزیها سعی براین است که فعالیتهایمان زمینه رشد عفاف را فراهم آورد، گفت: اولویت ما ایجاد باور نسبت به حجاب است زیرا رفتارها تابعی از نگرش ها، شناختها و معرفتها هستند.
هاشمی گفت: باید به سمت اصلاح شناختی و ارتقای گرایشی پیش برویم تا به رفتارسازی عفیفانه برسیم؛ چرا که فرهنگسازی با بخشنامه اتفاق نمیافتد .
وی در ادامه افزود: وظیفه اصلی وزارت علوم، اصلاح نگرش و تقویت باورهاست. شاید در بخش رفتاری چنین به نظر برسد که حجاب رشد نکرده، اما اهتمام به فرهنگسازی در این زمینه قطعاً رشد داشته است.
سپس امامی، مدیر طرح «نظامنامه جامع عفاف و حجاب»، چهار فاز اجرایی عملیاتی این طرح را ارائه و سپس راهبردهای اساسی را در ارتباط با ترویج عفاف و حجاب با عناوین زمینهسازی تحقق برنامههای ارتقای آراستگی، حجاب و عفاف کنشگران دانشگاهی، هوشیارسازی کنشگران دانشگاهی نسبت به تحقق برنامههای ارتقای آراستگی، حجاب و عفاف، بهسازی فضا، ساختار و روابط دانشگاه جهت تحقق برنامههای ارتقای آراستگی، حجاب و عفاف ، نهادینهسازی حجاب و عفاف کنشگران دانشگاهی معرفی کرد.
بنا بر این گزارش، از مهمترین فعالیتهای وزارت علوم در حوزه عفاف و حجاب در سال تحصیلی 94- 1393 تدوین نظامنامه جامع عفاف و حجاب توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، برگزاری نشستهای تخصصی در سطوح مختلف و در مناطق 9 گانه دانشگاهها ومراکز آموزش عالی، توسعه طرح پرنیا، نمایشگاههای پوشش لباس دانشجویی در دانشگاههای کشور، اجرای مصوبات درون سازمانی در سطح ستادی، برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی با موضوع عفاف و حجاب، برگزاری همایشها و جشنوارههای دانشجویی، تولید ادبیات در حوزه عفاف و حجاب از قبیل تألیف کتب، نشریات و بستههای ترویجی، برگزاری کارگاههای آموزشی و دورههای ویژه برای دانشجویان، اجرای آییننامه انضباطی و نظارت بر حسن اجرای قوانین در دانشگاهها را میتوان نام برد.
همچنین افزایش فعالیتهای اقناعی و درونیسازی بحث عفاف و حجاب، افزایش سهم مشارکت دانشجویان در برنامههای عفاف و حجاب، استفاده از ظرفیتهای هنری در دانشگاهها، توجه به عنصر خانواده در ترویج عفاف و حجاب، لزوم توجه به دبیرستانها قبل از ورود به دانشگاه و لزوم جدیت در اجرای آییننامه انضباطی نیز از مهمترین پیشنهادهای ارائه شده در این نشست بود.