صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۸۲۵۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
روحانی‌نژاد اظهار کرد:

گروه اجتماعی: معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به آسیب‌ها و موانع مقابل ترویج فرهنگ دینی گفت: باید مراقب باشیم که مناسبت‌سازی یا مناسبت‌سوزی نکنیم و هر دو این‌ها مسائلی هستند که مناسبت‌های مذهبی ما را تهدید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور شام‌گاه سه‌شنبه، 14 مهرماه در نشست هم‌اندیشی رؤسای شورای هیئت‌های مذهبی کشور که در حاشیه سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه پاسداشت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) یکی از مصادیق تکریم شعائر دینی است، گفت: مراجع تقلید خدمت در این عرصه را توسل و برگزاری مجالس و محافل را از افضل اوجبات الهی می‌شناسند و نام می برند و توصیه می‌کنند که ما بتوانیم در این فضا تلاش‌های لازم را انجام دهیم.
وی افزود: اگر تعظیم شعائر اسلامی و معرفتی اهل بیت(ع) را داشته باشیم و بتوانیم آن کلماتی که شایسته و لایق است را در قالب شعر، خطابه، نثر و غیره را استخدام کنیم و به وسیله آن معارف اهل بیت(ع) را به جامعه انتقال دهیم، این‌جاست که تلاش‌های شورای هیئات مذهبی به ثمر خواهد نشست.

مجالس و محافل امام حسین(ع) را گسترش دهیم
روحانی‌نژاد در ادامه به بیان نکاتی که هیئات مذهبی باید بدان‌ها توجه کنند، پرداخت و گفت: باید تلاش کنیم هرچه قدر می‌توانیم مجالس و محافل امام حسین(ع) را گسترش دهیم و این مجالس و محافل باید اینقدر گسترش پیدا کند که پهنه جهان را بگیرد و در ایام محرم همه نقاط دنیا، متوجه حضرت سیدالشهدا(ع) شوند.
وی با بیان اینکه همانطور که عزاداری در رثای شهادت امام حسین(ع) باید باشد، به‌همان میزان نیز مردم باید با معارف آن امام همام آشنا شوند، گفت: اکنون به برکت انقلاب اسلامی این برنامه سوگواری در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد اما باز هم به گسترش این برنامه‌ها توصیه می‌کنیم.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور بر لزوم گسترش برنامه‌های سوگواری امام حسین(ع) و مناسبت‌های مذهبی را در تمام نقاط تأکید کرد و گفت: باید مراقب باشیم که مبادا برنامه‌های محوری خود را در استان و شهر تنها در یک وعده و در یک مکان برگزار کنیم و این یک خطر جدی است بلکه باید این برنامه‌ها را آنقدر گسترش دهیم که در تمام خیابان‌ها، خانه‌ها و محله‌ها برگزار شوند و در نهایت به‌صورت سمبلیک در یک روز خاص تمام هیئات مذهبی به صورت متمرکز در یک مکان متمرکز شده و برنامه خود را اجرا کنند.
وی با تأکید بر اینکه باید مراقب باشیم که مناسبت‌سازی یا مناسبت‌سوزی نکنیم، گفت: هر دو این‌ها مسائلی هستند که مناسبت‌های مذهبی ما را تهدید می‌کنند لذا باید ضمن پیشگیری از مناسبت‌سازی‌های بی سند و بدون پشتوانه، از مناسبت‌سوزی‌ها نیز برحذر بود به عنوان مثال در ایام اربعین همگان باید تلاش کنند تا یک حرکت عظیم پیاده‌روی از نجف به کربلا با گسترش بیشتری صورت گیرد.
روحانی‌نژاد اضافه کرد: روز اربعین امام حسین(ع) همه بشریت باید کانون را مشخص کنند و اگر بخواهیم پیاده‌روی را بدون حساب و کتاب در بخش‌ها و شهرهای خود گسترش دهیم عملاً آن اهدافی که باید به آن برسیم را تضعیف کردیم و ما باید این مناسبت‌ها را حفظ کنیم از سوی دیگر اگر بخواهیم مناسبت‌های دیگری ایجاد کنیم، این قله‌ها ضربه خواهند خورد.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور تصریح کرد: اخیراً در برخی از استان‌ها حرکتی تحت عنوان حی علی العزا دیده شده است که این نشان از علاقه‌مندی مردم به حضرت سیدالشهد(ع) دارد اما این را هم باید بگوییم که ما مناسبت‌هایی هم در ماه ذی‌الحجه داریم که مربوط به نشاط و شادابی است و باید بدان‌ها توجه کنیم.

شور حسینی توأم با شعور باشد
وی با اشاره به بیانات مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب درباره مناسبت‌های مذهبی گفت: باید توجه داشته باشیم دهه عاشورا و کیفیت عزاداری و این همه شوری که توأم با شعور است خاصه حضرت سیدالشهداست و باید این را مراقبت کنیم و اجازه ندهیم این حرکتی که گذشتگان ما برای آن تلاش کردند و این سرمایه اجتماعی به دست ما رسیده است، به راحتی از بین برود.
روحانی‌نژاد با اشاره به پژوهش پیمایش سرمایه‌های اجتماعی در کشور گفت: اگر کشور بخواهد در مقابل تهاجم فرهنگی مقابله کند باید کانون‌های خانوادگی و مناسک‌ آئینی و مناسبتی و همچنین، نهادهای دینی و مردمی را تقویت کند و اگر این‌ها تقویت شوند، قطعاً کشور از آسیب‌هایی که برای آن تدارک دیده‌اند، مصون خواهد ماند.
معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تأکید بر اینکه شورای هیئت‌های مذهبی و کانون‌های مداحان باید به‌صورت منطقه‌ای، استانی و ملی برنامه‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان داشته باشند، گفت: همچنین، ما باید به وسیله شوراهای هیئات مذهبی و کانون‌های مداحی از پخش خرافات در عزاداری‌ها جلوگیری کنیم ضمن اینکه این شوراها و کانون‌ها باید پویایی و اثربخشی لازم را در این زمینه داشته باشند.
وی با تأکید بر لزوم پرهیز از جمود دینی در هیئات مذهبی گفت: اگر هیئت‌های مذهبی ما می‌خواهند معارف اهل بیت(ع) را انتقال دهند باید از وجود افراد پویا و فعال بهره جویند و دانش آنان را در کل کشور بالا برد زیرا اگر آنان اطلاعات و دانش کمی داشته باشند، ممکن است وقت مردم در شرکت در مراسم‌های آنان هدر رود و چیزی عاید آنان نشود و دانشی از معارف اهل بیت(ع) به آنان افزوده نشود.
روحانی‌نژاد عنوان کرد: ما باید روحیه مردم را در شناخت دشمن تقویت کنیم که همیشه آمادگی فکری و روحی داشته باشند تا به مصاف دشمن بروند و تلاش کنیم تا پیوند هیئت‌های مذهبی با انقلاب حفظ شود زیرا این هیئات مذهبی بودند که در کشور ما 9 دی را رقم زدند و آتش فتنه را خاموش کردند لذا باید تقویت شوند.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه  وجود مبلغ دینی در هیئت‌های مذهبی ضروری است، گفت: ما باید قرآن و معارف اهل بیت(ع) را فرا بگیریم و به همان میزان که به معارف اهل بیت(ع) توجه داریم باید به قرآن هم توجه داشته باشیم.

آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها را جزو برنامه‌های خود قرار دهیم
وی با تأکید بر اینکه همچنین، باید آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها را جزو برنامه‌های خود قرار دهیم، گفت: در این مسئله به‌ویژه باید به شیعه لندنی توجه کنیم زیرا ممکن است آنان با رنگ‌های مختلف حضور پیدا کنند لذا ما باید هوشیار باشیم چرا که به همان میزان که گروه‌های تکفیری برای جهان اسلام چه شیعه و سنی مضر است به همان میزان تشیع لندنی هم برای اسلام مضر است و باید مراقبت کنیم که این‌‌ها به عزاداری‌ها نفوذ نکنند.
روحانی‌نژاد همچنین، به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: اکنون یک فرصت استثنایی به وجود آمده که باید وهابیت و خطر آل سعود را برای مردم تشریح کنیم و خطر آن‌ها را گوشزد کنیم که خوشبختانه هشدار شجاعانه رهبر معظم انقلاب، مسائل مرتبط با این فاجعه را حل کرد و ما اینجاست که قدر ولایت را می‌فهمیم.
این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود به دو انتخابات پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: در این رابطه باید به منویات مقام معظم رهبری توجه کنیم که معظم‌له چه ویژگی‌هایی را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بر می‌شمارند و میزان انتخاب ما باید آن شاخص‌ها باشد.