به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانوادههای آنان (۱۳۹۴/۰۷/۱۵) به نکات مهمی در مورد مسائلی از جمله امنیت خلیج فارس، مباهله، منافع ملی، مذاکره با آمریکا، شناخت دشمن، نفوذ دشمن و اقتدار معنوی بیان کردند.
ایشان در بخشی از بیاناتشان اظهار کردند: اینکه در منطقه خلیج فارس سعی همه کسانی که از این موجود منحوس و شوم، یعنی صدّام، حمایت میکردند و دفاع میکردند، همینهایی که مدّعی حقوق بشرند، همینهایی که بعدها در مقابل صدّام خودشان صفآرایی کردند - که اینها سالهای متمادی به او کمک کردند در مقابل جمهوری اسلامی - سعیشان این بود که خلیج فارس را برای جمهوری اسلامی ناامن کنند. این اهمّیّت امنیّت خلیج فارس را نشان میدهد. نشان میدهد که چقدر این امنیّت مهم است که دشمنی آنها با این هدف بود که این منطقه را برای ایران که بیشترین ساحل را در این منطقه آبی دارد – خلیج فارس و دریای عمان - ناامن کنند.
حضور جوانهای انقلابی و سپاه پاسداران و نیروی دریایی و تشکیل این نیرو و ورود در عرصه، موجب شد که دریا برای خود آنها ناامن شد. به ناوشان صدمه خورد، به بالگردشان صدمه خورد، به نفتکششان صدمه خورد؛ فهمیدند جمهوری اسلامی آن موجودی نیست که بتوانند با سرنوشت او هرجور میخواهند بازی کنند؛ این اقتدار معنوی نظام جمهوری اسلامی است. اینکه قرآن به ما امر میکند: «وَ اَعِدّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم»، بایست حضور شما، وضعیّت شما، حرکت شما جوری باشد که دشمن را دچار رعب کند. دشمن متجاوزِ بالطّبع است؛ طبیعت جهانخواران تجاوز است، جلو آمدن است، تصرّف است، پنجهانداختن است، طبیعت اینها است؛ اگر خاکریز شما قابل نفوذ باشد، نفوذ میکند؛ باید جوری حرکت کنید که او احساس کند نمیتواند نفوذ کند. تشکیل جبهه انقلابی در جنوب کشور و حضور نیروهای انقلاب در قالب نیروی دریایی سپاه و بچّههای استانهای ساحلی - این جوانهای شجاع، این جوانهای دلبهدنیا نداده- موجب شد که این هدف قرآنی حاصل بشود: «تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم»؛ این باید همیشه استمرار داشته باشد. بارها ما گفتهایم که ما شروعکننده جنگ نخواهیم بود؛ دلایل خودمان را داریم برای این کار؛ هیچ جنگی را ما شروع نمیکنیم امّا باید جرئت شروع جنگ را از دشمن گرفت، دشمن را باید شناخت، طبیعت دشمن را باید شناخت.
... آنچه من عرض میکنم این است که آمادگیهایتان را افزایش بدهید؛ هم آمادگیِ علمی را [یعنی] در علم و در تحقیقات، هم آمادگیهای ابزاری را [یعنی] ابزارهای جنگی. همینطور که سردار فرمانده اشاره کرد، دشمنان در مقابل ابزارهای بهمیدانآمده سپاه پاسداران به فکر افتادند که راهبردهای جنگی خودشان را تغییر بدهند؛ یعنی حضورِ همراه با ابتکارِ سپاه در دریا موجب شد که آنها ناچار باشند که راهبردهای خودشان را تغییر بدهند. بنابراین ابتکارات شما، ابداعات شما، نوآوریهای شما در مسئله ابزارها و نوآوریِ در ابزار به موازات تحرّک دشمن در کار علمی و ابزارسازی و حضور نظامی باید افزایش پیدا کند؛ و میشود؛ نوآوریِ ذهن انسان پایان ندارد. همانطور که فرض کنید یک روزی سپاه به این نتیجه رسید که دنبال قایقهای تندرو برود، میتواند که به مسائل جدیدی که فراتر از این باشد، بهتر از این باشد، قویتر از این باشد، فکر کند و به میدان بیاورد. دائم به فکر باشید، دست برتر را داشته باشید؛ ملاک «تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ الله» است. دشمن اگر نترسد، تعرّض میکند؛ اگر نترسد، به خود جرئت میدهد که تجاوز بکند.
رهبر معظم انقلاب در این 2 فراز از سخنانشان به آیهای که معمولاً در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح مورد استناد قرار میدادند را مطرح فرمودند. «آیه 60 سوره انفال». در این آیه آمده است «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ: و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان که شما نمیشناسیدشان و خدا آنان را میشناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده میشود و بر شما ستم نخواهد رفت».
این آیه نسخه پیش روی حکومتهای اسلامی برای تقویت بنیه دفاعی در برابر دشمنان آشکار و پنهان خود و آمادگی برای واکنشهای مناسب در برابر هرگونه تهاجمی است. امروز که نقشهها، توطئهها و ابزارهای دشمن برای هجوم متنوع و پیچیدهتر شده، نظام اسلامی نیز که همواره مورد غضب سلطهگران و مستکبران بوده، برای تقویت بنیه دفاعی و بازدارندگی نیاز به تجهیزات و تدارکات بیشتری است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، در مورد این نسخه قرآنی بیان کرده است: از آنجا که افراد جامعه از نظر افکار و طبایع با هم متفاوت هستند و هیچ مجمعی بر اساس سنتی که حافظ منافعشان باشد اجتماع نمیکنند، مگر اینکه اجتماع دیگری علیه منافعش و مخالف با سنتش تشکیل خواهد یافت و دیری نمیگذرد که این دو اجتماع کارشان به نزاع و مبارزه میکشد. پس در اجتماعات بشری گریزی از وقوع جنگ نیست، لذا برای یک جامعه صالح آمادگی و تجهیز در برابر دشمنان از واجبات فطری میباشد.
علامه طباطبایی در این آیه معتقد است: تکلیف دفاع از حوزه حکومت اسلامی و سعی برای بر پاداشتن آن شامل جمیع افراد جامعه میشود.
تفسیر نمونه نیز این آیه را تجویزی برای جبران عقبماندگی کشورهای اسلامی میداند. در این تفسیر آمده است: به تناسب دستورات گذشته در زمینه جهاد اسلامى، در این آیه به یک اصل حیاتى که در عصر و زمان باید مورد توجه مسلمانان باشد اشاره مىکند، و آن لزوم آمادگى رزمى کافى در برابر دشمنان است.
نخست مىگوید «در برابر دشمنان هر قدر توانایى دارید از نیرو و قدرت و اسبهاى ورزیده براى میدان آماده سازید». یعنى در انتظار نمانید تا دشمن به شما حمله کند و آنگاه آماده مقابله شوید، بلکه از پیش باید به حدّ کافى آمادگى در برابر هجومهاى احتمالى دشمن داشته باشید.
تعبیر آیه به قدرى وسیع است که بر هر عصر و زمان و مکانى کاملا تطبیق میکند و اگر این دستور بزرگ اسلامى «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» به عنوان یک شعار همگانى در همه جا تبلیغ شود و مسلمانان از کوچک و بزرگ، عالم و غیر عالم، نویسنده و گوینده، سرباز و افسر، کشاورز و بازرگان، در زندگى خود آن را به کار بندند، براى جبران عقبماندگیشان کافى است.
در این آیه هدف از تقویت قوا از سوی حکومتهای اسلامی «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ»؛ نکتهای که رهبر معظم انقلاب آن را ملاک کار نیروهای مسلح در این عرصه مطرح کردهاند. بر این اساس حکومتهای اسلامی برای ترساندن دشمنان آشکار و پنهان به دنبال مجهز کردن خود به ابزار و ادوات هستند تا مانع از نفوذ دشمن به سرزمینهای خود شوند؛ چه اینکه اگر کشورهایی که امروز درگیر حملات دشمن شدهاند، اگر از یک سو بنیه دفاعی و بازدارندگی موجه و قابل قبولی داشتند و از سوی دیگر آمادگی خود را برای مقابله با دشمن حفظ میکردند، کمتر دچار خسارت میشدند.
در تفسیر نمونه در مورد این هدف آمده است: تجهیز این قوا و امکانات به جهت آن است که به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید و آنان را برجای خود بنشانید که هوس منازعه با شما را از سر بیرون کنند و همچنین دشمنانی را که شما آنها را نمیشناسید، ولی خدا آنان را میشناسد بترسانید. مراد از این گروه منافقین و کفار دیگری هستند که مسلمانان آنان را به دشمنی خویش نمیشناسند.
در تفسیر المیزان نیز به این نکته تأکید شده است که تجهیز این قوا و امکانات به جهت آنست که به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید و آنان را برجای خود بنشانید که هوس منازعه با شما را از سر بیرون کنند و همچنین دشمنانی را که شما آنها را نمیشناسید، ولی خدا آنان را میشناسد بترسانید، مراد از این گروه منافقین و کفار دیگری هستند که مسلمانان آنان را به دشمنی خویش نمیشناسند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار همچنین به آیه 7 سوره محمد نیز اشاره داشتند؛ آیهای که خطاب به مؤمنان تصریح میکند «خداوند یاریتان میکند و گامهایتان را استوار میدارد با این شرط که خدا را یاری کنید».
بدانید که خدای متعال پشتیبان شما است؛ در این هیچ تردید نکنید که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکم». همّت ما باید این باشد که ان تنصروا الله را تأمین کنیم؛ خدا را نصرت کنیم. اگر نیّت ما، عمل ما، حرکت ما تطبیق کند با ان تنصروا الله، دنبالش ینصرکم حتماً وجود دارد؛ وعده الهی تخلّفناپذیر است. این حرکت را دنبال کنید، این کار را دنبال کنید؛ این جدّیّتها را دنبال کنید؛ آینده مال شما است. دشمنان اسلام و مسلمین، هم در منطقهی غرب آسیا شکست خواهند خورد، هم در مناطق دیگر؛ هم در زمینهی امنیّتی و نظامی شکست خواهند خورد، هم به توفیق الهی در زمینههای اقتصادی و در زمینههای فرهنگی؛ به شرط اینکه ما کار کنیم. اگر ما پابهرکاب باشیم، اگر ما بدرستی و به معنای واقعی کلمه حضور داشته باشیم، پای کار باشیم، قطعاً دشمن شکست خواهد خورد؛ در این هیچ تردیدی وجود ندارد.
در این آیه آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ: اى کسانى که ایمان آوردهاید اگر خدا را یارى کنید یاریتان میکند و گامهایتان را استوار میدارد».
این آیه تلاش انسان به ویژه مؤمنان را میطلبد. تلاشی که با نیت الهی آغاز میشود و نتیجهای جز رضایت خداوند به همراه ندارد.
در تفسیر نمونه این آیه به عنوان یکی از مشوقهای مؤمنان بیان شده است. در این کتاب آمده است: تکیه بر مسئله «ایمان» اشاره به این است که یکى از نشانههاى ایمان راستین پیکار با دشمنان حق است.
یارى کردن خدا به معنى یارى کردن آیین او، یارى کردن پیامبر او، و شریعت و تعلیمات اوست.
در تفسیر المیزان نیز شرط یاری مؤمنان از سوی خدا، جهاد برای تأیید دین و اعتلای کلمه حق است. علامه طباطبایی در این رابطه آورده است: در این آیه به قصد تشویق و تحریک به جهاد، به مؤمنان وعده نصرت میدهد، و میفرماید اگر با جهاد در راه خدا و به منظور تأیید دین او و اعتلای کلمه حق، خدا را نصرت دهید، خدا هم شما را یاری میکند و اسباب غلبه بر دشمن را برایتان فراهم میسازد و به شما شجاعت داده و دلهایتان را تقویت میکند تا در برابر دشمن ثابت قدم باشید و برآنها غلبه بیابید و این وعده نصرت قطعی و حتمی است و حال که امر چنین است، پس بر مؤمن واجب است که جان خود را در راه نصرت دین خدا هدیه کند.