صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۹۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
رحیمی‌زاده:

گروه هنر: جزئی‌نگری درباره تصویرسازی عاشورا موجب تنوع زاویه دید شده، به شکلی که هنرمند تصویرگر به آن بخش از موضوع که ارتباط بیشتری با آن برقرار می‌کند، پرداخته که این امر موجب خلق آثار گوناگون و اجتناب از تکرار می‌شود.

پژمان رحیمی‌زاده، داور بخش تصویرسازی نهمین سوگواره هنرهای عاشورایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: موضوعی که برای خلق آثار تصویرسازی این سوگواره انتخاب شده است یعنی دو شخصیت حر بن یزید ریاحی و قیس بن مسهر صیداوی به نظر من از جهات گوناگونی حساب شده و کارشناسی شده صورت گرفته است؛ چرا که این دو شخصیت ابعاد گوناگونی دارند که دامنه موضوعات مختلفی را برای پرداختن به آنها شامل می‌شوند.
وی افزود: این دو شخصیت مصداق و تجسم مفاهیمی همچون وفاداری، حریت و آزادی، توبه و استغاثه و نظایر آن هستند که با توجه به ماجراهای مختلفی که در مورد آنها در ارتباط با واقعه عاشورا نقل شده است، می‌تواند زمینه بسیار موسعی را در اختیار هنرمندان تصویرساز برای خلق آثار خود فراهم کند.
این هنرمند تصویرساز که دوره پیشین سوگواره هنرهای عاشورایی را نیز در بخش تصویرسازی داوری کرده است، تصریح کرد: برخلاف نظر بسیاری از دوستان و کارشناسان که اعتقاد دارند تعیین موضوعی خاص و مثلاً در قالب مطرح شدن دو شخصیت، دست تصویرسازان در خلاقیت هنری را بسته نگه می‌دارد و لازم است انتخاب موضوع عمومیت بیشتری می‌یافت باید بگویم که اتفاقاً با توجه به ماهیت مادی امر تصویرسازی حتماً نیاز به تقریب ذهن هنرمندان به موضوعات جزئی‌تر و مصداقی‌تر داریم که این سوگواره به خوبی توانسته است از عهده طراحی این بخش برآید.
رحیمی‌زاده در ادامه گفت: دوره گذشته که موضوعات مطرح شده برای این سوگواره عمومیت بیشتری داشت و خاطرم هست موضوع تصویرسازی سوگواره «مادر شهید» بود، بعضاً شاهد ارسال آثاری با موتیف‌ها و فضاهای تکراری در تداعی تصویری موضوع بودیم که به جز در بعضی موارد، المان و شاخصه‌ای که آنها را از هم تفکیک کند شاهد نبودیم.
وی افزود: تصور می‌کنم جزئی‌نگری به موضوع طراحی شده برای خلق آثار تصویرسازی با موضوع عاشورا موجب تنوع زاویه دید هنرمند تصویرگر در اجرای اثر خود خواهد شد و با توجه به ابعاد گوناگون شخصیتی که از این دو فرد سراغ داریم، هر یک از هنرمندان مشتاق شرکت در این سوگواره، با آن بخش که ارتباط حسی و هنری بیشتری با آن برقرار می‌کنند به تولید اثر پرداخته و نتیجه آنکه با موضوعی واحد شاهد به اوج رسیدن تنوع آثار تولید شده خواهیم بود.
داور بخش تصویرسازی نهمین سوگواره هنرهای عاشورایی تأکید کرد: نکته دیگری که شاید بتوان آن را به عنوان یک پیشنهاد به برگزارکنندگان این سوگواره مطرح کرد اینکه در ادوار گذشته آثار سوگواره بیشتر جنبه مصرف داخلی حوزه هنری را داشت و نهایتاً در نگارخانه‌های حوزه هنری در معرض دید عموم قرار می‌گرفت، در حالی که هم ویژه این ایام و هم در ایام دیگر سال می‌توان شاهد برپایی نمایشگاهی حداقل از آثار برگزیده سوگواره در اماکن مختلفی بود.
وی در پایان گفت: حتی در صورت مقدور نبودن نمایش اصل اثر در اقصی‌نقاط کشور، حوزه هنری می‌تواند با تهیه پرینت رنگی و باکیفیت از آثار، زمینه به نمایش درآمدن این آثار برای ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر میان هنرمندان در شهرستان‌ها را نیز فراهم کند.
یادآور می‌شود، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نهمین سوگواره پوسترهای عاشورایی را در سه بخش پوستر، تصویرسازی و پرچم‌های سوگواره، آبان‌ماه برگزار خواهد کرد.