صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۹۱۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

گروه اندیشه: مجلس ختم آیت‌الله مویدی‌قمی، رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم در تهران در حالی برگزار شد که فعالان قرآنی کشور در آن حضور نداشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ۲۷ روز از فاجعه منا می‌گذرد، فاجعه‌ای که به درگذشت تعدادی از حاجیان کشور منجر شد. در این میان، تعدادی از درگذشتگان از فعالان و افراد برجسته جامعه قرآنی کشور بودند.
آیت‌الله محمدرضا مویدی‌قمی، مفسر و عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم نیز یکی از درگذشتگان فاجعه منا بودند، پیکر ایشان پس از ۱۶ روز شناسایی و به کشور بازگردانده شد. پیکر ایشان هفته گذشته در قم بر دستان مردم قدر‌شناس این شهر تشییع و به خاک سپرده شد.
مسجدی کوچک در محله فرحزاد تهران قرار است میزبان مردم، مسئولان و فعالان قرآنی کشور باشد تا ضمن قرائت فاتحه و نثار آن به روح مفسر و قرآن پژوه معاصر کشور، برای دقایقی کوتاه ادای دینی کوچک به این شخصیت دینی داشته باشند.
از میان کوچه پس کوچه‌های تنگ و باریک فرحزاد و از برابر قهوه خانه‌ها و قلیان‌سراهای متعدد این محله راه خود را به مسجد حضرت امام خمینی (ره) پیدا می‌کنیم. مسجد در کوچه‌ای کم عرض در دل محله قدیمی تهران قرار دارد و در عین سادگی و کوچکی میزبان مجلس ختم یکی از مفسران بزرگ کشور است. اعلامیه‌ای بر در مسجد و چند پارچه نوشته بر دیوار آن درگذشت آیت الله مویدی را به اطلاع اهالی محله رسانده است.

غیبت جامعه قرآنی در مراسم ختم مفسر قرآن

وارد مسجد می‌شوم و در جستجوی مسئولان کشور و فعالان قرآنی چهارگوشه مسجد را از نظر می‌گذرانم اما هر چه بیشتر می‌نگرم کمتر می‌یابم. کسی نیست مگر مردم قدر‌شناس محله فرحزاد که اغلب مو سپید کرده و از اهالی قدیمی این محله‌اند.
پس از برپایی نماز مغرب و عشاء و تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط حمید باقری قاری ممتاز کشور، مهدی قبادی از فعالان قرآنی گوشه‌ای از خدمات آیت‌الله مویدی قمی را برای حاضران بازگو می‌کند؛ خودم را به قبادی می‌رسانم و از او دلیل غیبت فعالان قرآنی کشور و مسولان را جویا می‌شوم، می‌گوید در چند مرحله با استفاده از پیامک و حتی حضوری از افراد مختلف برای شرکت در این مراسم دعوت شده است و خود او نیز از این غیبت متعجب است.
مراسم به پایان می‌رسد و تلاشم برای یافتن فعالان قرآنی و مسولان بی‌نتیجه است. مجلس ختم آیت الله مویدی قمی در تهران در کمال سادگی برگزار گردید و جز معدودی از ساکنان محله فرحزاد کسی از جامعه بزرگ قرآنی تهران و کشور در آن حضور نداشت. نگاهی کوتاه به زندگی مفسر برجسته قرآن کشور و رییس مجمع عالی تفسیر گوشه‌ای از زحمات و خدمات ایشان را یادآوری می‌کند.
آیت الله مؤیدی قمی در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در شهرمقدس قم در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی معروفند دیده به جهان گشود و بعد از یادگیری فنون ادب و علوم قرآنی در مدرسه ابتدایی شایگان قم (۱۳۶۷ ه - ق) مشغول خواندن دروس کلاسیک گردید و دیپلم را به طور متفرقه خواند. سال ورود آیت‌الله مویدی به حوزه علمیه قم قبل از بنای مسجد اعظم (مسجد حضرت آیت الله بروجردی) سال ۱۳۳۸ بوده است، وی نخست ادبیات عرب و مغنی و مطول و سیوطی و حاشیه ملا عبدالله... (منطق) و لمعه را نزد اساتید بنام حوزه علمیه قم همانند حضرات آیات سلطانی طباطبایی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم‌آیت الله ستوده و مرحوم آیت‌الله محقق داماد سپری نمود.
آیت‌الله مویدی بعد از سپری نمودن دروس سطح نزد اساتید معظم، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات عظام، آیت‌الله حائری‌یزدی، آیت‌الله میلانی، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، رهبر کبیر انقلاب آیت‌الله‌العظمی امام خمینی(ره) زانوی ادب بر زمین زد و قبل از نهضت در امتحانات خارج فقه (سطح۴) قبل از ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی شرکت کرد و اجازه نقل احادیث و روایات و اجتهاد از بعضی از مراجع معظم تقلید را یافت.

اساتید

معظم له بعد از سپری نمودن دروس سطح نزد اساتید معظم، توفیق یافت دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات عظام، آیت الله حائری یزدی فرزند مرحوم مؤسس حوزه علمیه قم، آیت الله میلانی، آیت الله العظمی گلپایگانی، رهبر کبیر انقلاب آیت الله العظمی امام خمینی (ره) زانوی ادب بر زمین زند. و معظم له قبل از نهضت در امتحانات خارج فقه (سطح۴) - قبل از ارتحال آیت الله العظمی بروجردی- شرکت کرده‌اند و دارای اجازه نقل احادیث و روایات و اجتهاد از بعضی از مراجع معظم تقلید می‌باشند.

فعالیت‌های پژوهشی

آیت الله مویدی همچون بیان شیوای خود در امر تدریس و تبلیغ به امر پژوهش نیز روی آوردند، تحقیقات و تطبیقات گسترده‌ای بین مجلدات کتاب بحارالانوار قدیم با بحارالانوار جدید داشته‌اند که در طی بیش از چهار سال تطبیقات را انجام داده‌اند، همچنین عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در سال‌های ۱۳۵۸، ۱۳۵۷ نیز بوده‌اند. عضویت مدرسین حوزه علمیه قم از سال ۱۳۶۲ نیز از دیگر فعالیت‌های پژوهشی ایشان است.

تدریس

استاد مؤیدی قمی (مدظله) از‌‌ همان ابتدای طلبگی خود مشغول تدریس گردیدند. همیشه توصیه ایشان به شاگردانشان این جمله بوده است که (الدرس حرف و التکرار الف) و تکرار جز با تدریس کردن تحقق نخواهد یافت.
ایشان در ابتدا به تدریس مقدمات پرداخته و کتب سیوطی، مغنی، حاشیه ملا عبدالله (منطق، باب حادی عشر) و ادبیات را به مدت ۷ سال تدریس نموده‌اند. بعد از آن به تدریس سطوح پرداختند، ایشان کتاب لمعه را به مدت ۲۰ سال در مدرسه فیضیه تدریس نموده‌اند و علاوه بر آن کتب معالم و قوانین، رسائل و مکاسب و کفایه را در مدرسه مرحوم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی به طور ۵ دوره کامل به پایان رسانده‌اند.
بیان روان و شیوای استاد در سنگر تدریس انگیزه‌ای گردید تا گروهی از شاگردان و فضلای گرامی از ایشان تقاضای تدریس خارج فقه و اصول کردند.
حضرت استاد درس خارج اصول خویش را در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی شروع نموده وهمچنین از سال ۱۳۷۶ نیز در مدرسه مبارکه فیضیه به تدریس خارج فقه اشتغال داشتند و کتاب‌های صلاة جمعه، صلاة استیجاری، صلاة جماعت، صلاة مسافر، صلاة آیات، کتاب صوم (طریق ثبوت هلال) صوم قضاء و صوم کفارات و همچنین کتاب اعتکاف و خمس را تدریس نمودند.

تفسیر موضوعی قرآن کریم و نهج البلاغه
ابتدا ایشان به تدریس و تفسیر موضوعی قران کریم پرداختند (چندین سال به تفسیر آیات توحید برهان، فطرت، نظم، وجوب و امکان صرف الوجود، حرکت، فقر و غناء، تمانع، علمی، صدیقین، علت) پرداختند. سپس آیات صفات باری تعالی (ثبوتیه، سلبیه، کمالیه، جلالیه، جمالیه) را تفسیر نموده‌اند. پس از تدریس موضوعی به تدریس تفسیر ترتیبی قرآن روی آوردند و از سال ۱۳۷۹ مشغول تدریس و تألیف تفسیر قرآن کریم بودند.
آیت الله مؤیدی قمی با اندیشه باز و تفکر شگرف با توجه به اینکه کتاب نهج البلاغه همچون حضرت امیرالمؤمنین (ع) مظلوم مانده است بر آن شد که به تدریس این کتاب پربار همت گمارد و متجاوز از ده سال مشغول تدریس این کتاب بودند و موفق گردیدند دو دوره کامل کلمات قصار را تدریس نموده و همچنین نیمی از خطب امیر بیان و تمام نامه‌های حضرت را به طور کامل تدریس نمودند.

مبارزات سیاسی
آیت الله مؤیدی قمی از شاگردان فقهی، اصولی سیاسی و انقلابی امام خمینی (ره) بودند.
هنگامی که حرکت انقلابی و اعتراض آمیز امام خمینی علیه سیاستهای ضد اسلامی و آمریکاپسند محمدرضا شاه پهلوی آغاز شد ایشان نیز ازسال۱۳۴۲ به صورت جدی وفعال وارد میدان مبارزات سیاسی شدند وشانزده سال تمام باوجود فراز و نشیب‌های فراوان و شکنجه‌ها وتبعید‌ها و زندان‌ها مبارزه کردند و از هیچ خطری نهراسیدند. پس ازانقلاب اسلامی نیز همچنان پرتلاش به فعالیت‌های ارزشمند اسلامی پرداختند وهمچنین درایام دفاع مقدس به عنوان مبلّغ و رییس حوزه علمیه زاهدان با حضور خود موجب دلگرمی رزمندگان اسلام درطول دوران دفاع مقدس بودند.