به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) جشنواره بانوامین ویژه زنان است و از سوی جامعه الزهرا(س) برگزار میشود.
جهتدهی به مطالعات اسلامی در میان بانوان، تقویت و توسعه ظرفیتهای علمی پژوهشی، تشویق بانوان به فعالیتهای علمی و پژوهشی همچنین توسعه تعامل جامعه الزهرا(س) با سایر مراکز از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
فراخوان این جشنواره از چند روز قبل آغاز شده است و تا دی ماه ادامه دارد و علاقهمندان میتوانند آثار خود را از طریقهایی که متعاقبا و در یک نشست خبری و یا از طریق سایت جشنواره که در آیندهای نزدیک راهاندازی می شود اعلام خواهد شد ارسال کنند.
این جشنواره شاید تنها جشنوارهای است که مخصوص بانوان و به ویژه بانوان طلبه است و با اهداف خاصی که ذکر شد طراحی شده و اجرا میشود.
اخلاق و تربیت، تفسیر، تاریخ، فقه و حقوق، مطالعات زنان، علوم انسانی اسلامی از جمله محورهای این جشنواره را تشکیل میدهند و آثار در قالب طرح، پایاننامه، کتاب و مقاله و ... قابل دریافت خواهد بود.
یادآور می شود دومین دوره جشنواره بانو مجتهده امین در سه بخش پایان نامههای برتر، پژوهشگران و محققان و بخش ترکیبی اساتید و طلاب، اسفند ماه سال 92 برگزار شد.
در اختتامیه این جشنواره از 18 نفر از برگزیدگان عرصه پژوهش و پایان نامه های برتر سطح 2 و 3 تقدیر به عمل آمده بود.
یادآور میشود «حاجیه خانم سیده نصرت بیگم امین(معروف به بانوی ایرانی) در سال ۱۲۶۵ه.ش در اصفهان متولد شد. پدر ایشان حاج سید محمدعلی امینالتجار اصفهانی، فردی مومن و سخاوتمند و مادرشان بانویی بسیار شریف، متعبد و خیرخواه بود که خداوند پس از سه فرزند پسر، این دختر را به ایشان عطا کرد. مادر با روشنبینی در چهار سالگی، فرزند را برای آموزش قرآن و فراگیری خواندن و نوشتن به مکتب میفرستد، در حالی که فضای حاکم بر آن ایام به گونهای بود که کمتر خانوادهای به خود اجازه میداد که دخترش را برای کسب دانش به مکتب یا مدرسه بفرستد و چه بسیار والدینی که آموزش و آشنایی با خط و نوشتن را برای دختران خود جایز نمیدانستند.
در حقیقت عظمت کار این بانو و تلاشهای مستمر وی در آن زمان، بسیار درخور توجه است البته ایشان به دلیل این که اوقات زندگیشان به فراگیری درس و علم میگذشت، بیشتر در خانه بودند و کمتر از خانه خارج میشدند. ولی در ایامی که لازم میدیدند که باید دفاع صورت بگیرد و کاری انجام شود، از منزل خارج میشدند و به تدریس و راهنمایی بانوان میپرداختند.
از دوران قاجار که بگذریم، دوره رضاخان تقریبا مقارن با اندیشه تجددخواهی و تبلیغات وسیع اسلامزدایی، خصوصاً در اصفهان بود. در آغاز این دوره، خانم امین ۳۵ ساله بودند و اصفهان هم در آن ایام حوزههای علمیه بسیار داشت. این شهر بعد از تهران آماج فعالیتهای تجددخواهی بعضی از بانوان، قرار گرفت.
بانو امین، از شیفتگان و معتقدان به انقلاب اسلامی ایران و رهبری عظیم الشأن آن بود. در این مورد یکی از شاگردان ایشان آورده است: «در سال ۵۹ که حاجیه خانم امین، اصلاً نمیتوانستند از منزل خارج شوند، از طریق تلویزیون در جریان انقلاب قرار داشتند، زمانی که امام(ره) از تلویزیون سوره حمد را تفسیر کردند، شیفته بیان و مطالب امام شده بودند. به همین علت، به مطالعه آثار امام پرداختند.
نسبت ایشان با 30 واسطه به امام علی بن ابی طالب(علیهالسلام) میرسید. وی در بیان مقام و موقعیت خاندان عصمت و طهارت و منزلت و جایگاه آنان تلاش میکرد، به طوری که عشق و علاقهاش به مقام والای ولایت در کتاب « مخزن اللئالی فی مناقب مولی الموالی حضرت علی(علیهالسلام)»، روشنگر این حقیقت است.
تفسیر قرآن «مخزن العرفان» در ۱۵جلد، «نفحات الرحمانیه»، به زبان عربی مشتمل بر ۹۶ عنوان، سیر و سلوک»که در روش اولیا و طریق سیر سعدا است؛ «معاد» یا آخرین سیر بشر؛ روش خوشبختی و توصیه به خواهران دینی و ایمانی؛ «اربعین هاشمیه»به زبان عربی مشتمل بر مسایل و احکام؛ «جامع الشتات»به زبان عربی مشتمل به مسایل و احکام؛ «اخلاق» که در بسیاری از محافل علمی و دانشگاهها تدریس میشود و «مخزن اللئالی» که در فضایل حضرت علی بن ابیطالب(علیهالسلام) است از جمله آثار ارزشمند این بانوی مجتهده است.