به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، منصور آقامحمدی، معاون آموزشی و پژوهش بنیاد بینالمللی حفظ قرآن کریم، از پیشکسوتان ارتش جمهوری اسلامی ایران و از فعالان قرآنی کشور و مدیر سابق دارالقرآن نیروی زمینی ارتش در خصوص توجه آموزش و پرورش به بهرهمندی از تجربیات مربیان مجرب و پیشکسوتان قرآنی در امر آموزش قرآنی یادداشتی در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است که در ادامه میخوانید؛
«آغاز سال تحصیلی 95-94 و اولین روز مهرماه امسال با حضور 1 میلیون و 300 هزار کلاس اولی»، این خبر مسرتبخش در آخرین روز شهریور ماه امسال در اکثر پایگاههای اینترنتی خبری درج شد. خبر و رویدادی غرور آفرین و امیدبخش که رشد و بالندگی در عرصه علمی و فرهنگی بخشهای مختلف کشور در آینده نه چندان دور را نوید میدهد. این تعداد از قشر آیندهساز جامعه به همراه بیش از 12 میلیون دانشآموز در سنین و مقاطع دیگر، مصمم هشتند تا پشت میزهای درس و در سایه مهر و محبت اولیاء و هدایتهای دلسوزانه معلمان راه رشد و ترقی را طی کنند و در ترویج فرهنگ غنی اسلام و آموزههای قرآنی نیز کوشا باشند.
نقش غیر قابل انکار آموزش و پرورش در رشد و ارتقای فضای فرهنگی کشور
اما در مقابل این خبر پر برکت، دغدغهها و سؤالات متعددی در ذهن دلسوزان عرصه فرهنگی و قرآنی نقش بسته است! اینکه آیا آموزش و پرورش برای تحقق آمال و آرزوهای این قشر از جامعه پاک نهاد، در فضای مدارس تمهیدات لازم را اندیشیده است؟ آیا متولیان امور فرهنگی، تربیتی این وزارتخانه با درک وضع فعلی فرهنگی جامعه که در ترمیم آن نقش غیر قابل انکاری دارند، طرح و برنامهای را تنظیم کردهاند؟ و آیا اساساً دغدغههای حاکم بر ذهن اولیا را در حوزه فرهنگی، حس میکنند؟ آیا برای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب، با کمک اساتید و کارشناسان و با همدلی و همزبانی ایدهها و طرحهای عملیاتی حوزه قرآن مهیا شده است؟ آیا وزیر آموزش و پرورش با استفاده از مشاوران متخصص و متعهد و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، برای ترغیب معلمان به خدمت و ارائه آموزش و تجربیات خود به این قشر بانشاط، که یقیناً تضمین کننده رشد و شکوفایی آینده نظام هستند، سیاستهای راهبردی خود را تبیین کردهاند؟ در این شرایط حساس که هجمه تبلیغات اغواگرانه شیاطین زمان با تمام توان ادامه دارد، مسئولان امور تربیتی و آموزشی چه مقدار به این سرمایه عظیم توجه دارند؟ سرمایهای که در سالهای نه چندان دور از پشت همین میزهای مدارس، به پا خواستند و رژیم تا دندان مسلح را به زبالهدان تاریخ انداخته و انقلاب شکوهمند اسلامی را به رهبری امام(ره) به ارمغان آوردند و از فضای همین مدارس و در سایه همین تربیت، شیر بچههایی با اراده و پاک، در طول هشت سال دفاع مقدس، رژیم بعث عراق، استکبار جهانی و حداقل 25 کشور حامی او را مات و مبهوت کردند و در این ایام نیز باقیمانده همان مردان هستند که در اقتدار ایران اسلامی نقش فوقالعادهای دارند.
در این میان آموزش و پرورش نقش غیر قابل انکاری در رشد و ارتقای فضای فرهنگی کشور و تولید علم و فناوری دارد و به ویژه در حوزه قرآن با توجه در اختیار داشتن ابزار انگیزشی میتواند برنامههای گسترده و عظیمی را به کمک اساتید و کارشناسان متخصص و دلسوز در این نهاد به نقطه ایدهآل برساند.
اگر آموزش و پرورش با برنامهریزی صحیح در این راستا حرکت کند به طور حتم باورها در خانوادهها احیا شده و شخصاً وارد عرصه میشوند و مدیران و معلمان را برای رسیدن به اهداف در ابعاد مختلف یاری میکنند. خانوادهها معتقدند در برخورد با معضلات موجود فرهنگی، که غالباً دامنگیر قشر جوان است، آموزش و پرورش نقش تعیینکنندهای دارد و میتواند وضعیت را با طرحریزی مناسب تغییر داده و به جامعه شور و نشاط فرهنگی ببخشد .
بهرهمندی از ظرفیت و پتانسیل مؤسسات قرآنی
متولیان قرآنی آموزش و پرورش افراد دلسوز و علاقهمندی هستند بنابراین شایسته است از این ویژگی شاخص خود استفاده کرده و با یک نهضت انقلابی و با بکارگیری تمام توان و بهرهمندی از نظرات اساتید دلسوز و امکاناتی که در اختیار خود و مؤسسات قرآنی است و نیز توانمندیهای معلمان مجرب قرآن و تجربیات پیشکسوتان، در سالی که مزین به همدلی و همزبانی است نقشه راهی را در حوزههای مختلف فرهنگی به ویژه قرآنی ترسیم کنند که سالها اثر آن در جامعه محسوس باشد و شاکله طرحهای مرتبط به گونهای تنظیم شود که سبک زندگی اسلامی در بین جوانان جامعه نهادینه شود. چراکه اگر نقش آموزش و پرورش در استحکام فرهنگ قرآنی ـ دینی نادیده گرفته شود بعید به نظر میرسد سازمانها و نهادهای دیگر قادر باشند این نقیصه را به شکل جدی جبران کنند.
طی بررسی دقیق و تحلیلی که انجام شده است، تعداد کثیری از دانشآموزانی که پس از اتمام تحصیل در مقاطع متوسطه به منظور استخدام در ارتش به مراکز ذیربط مراجعه میکردن برای جذب باید آزمونهای مربوطه و مصاحبهها را با موفقیت طی کنند و یکی از معیارهای پذیرش در این نهاد، آشنایی با علوم قرآنی است که در تمامی ارزیابی و مصاحبهها بیش از 90 درصد این جوانان به سختی قادر به روخوانی قرآن بودند و هنگامی که دلیل این ضعف سئوال میشد، بخش قابل توجهی از این جوانان علاقهمند به حضور در این مجموعه، مشکلات برنامهریزی در مدارس را علت اصلی آن بیان میکردند و یا اینکه اکثر سربازان قادر به صحیحخوانی قرآن نبودند.
همین امر باعث شده بود تا انرژی و توان مدیران قرآنی و متولیان فرهنگی ارتش و مراکز آموزشی معطوف به آموزش ابتدایی و مقدماتی یادگیری قرآن شود در حالی که اگر آموزش و پرورش در طول سالهای حضور دانشآموزان در مدارس بر اساس وظایف محوله این نهاد، که در منشور شورای توسعه قرآنی مسئولیت آموزش عمومی قرآن را به عهده دارد، برنامههای قرآنی را به درستی انجام دهد، بدون شک ارتش و سایر نیروهای مسلح که برابر قانون پذیرای این عزیزان برای انجام خدمت سربازی باشد و یا با توجه به علاقه خود به استخدام در میآیند، با توجه توان ارتش و برنامهریزی منسجمی که توسط مسئولان طراحی میشود و با استفاده از مدیران فرهنگی قرآنی خود که غالباً آشنا به روشهای تدریس بوده و با توجه به ابزارهای انگیزشی موجود در اختیار فرماندهان، قادر خواهد بود همه ساله جمع کثیری از سربازان و کارکنان خود را به عنوان چهرههای شاخص قرآنی به جامعه معرفی کند.
ضرورت تعامل متولیان فرهنگی قرآنی آموزش و پرورش با دستگاههای ذیربط
شاهد این مدعا اساتید شاخص قرآنی هستند که بارها برای داوری مسابقات قرآنی و تدریس دعوت شدهاند و به صراحت به برنامهریزی منسجم یگانها و نظم در اجرا اذعان کردهاند.
با توجه به تجربهام در مدیریت برنامههای قرآنی و ارائه آموزش در این حوزه به مخاطبان خود، معتقدم توانمندی بالقوهای در آموزش و پرورش وجود دارد که تاکنون بخش وسیعی از آن به دلایلی که لااقل برای این خادم القرآن مبهم است، بالفعل نشده است. اگر متولیان امور عنایت داشته باشند وجود زیرساختهای فراوان از جمله مدارسی که معمولا نیمی از روز را خالی هستند و یا در طول تابستان اغلب در اختیار مسافران قرار میگیرد و در عین حال در اختیار داشتن ابزارهای انگیزشی مانند نمرات انضباط و یا نمرات ارفاقی، داشتن برنامههای اردویی، بکارگیری حمایتهای خیرین و اولیا، بخشی از توانمندی این وزارتخانه است که در صورت برنامهریزی و مدیریت صحیح سطح قرآنی دانشآموزان به نحو چشمگیری ارتقا خواهد یافت.
لذا تعامل متولیان فرهنگی قرآنی آموزش و پرورش با دستگاههای ذیربط و استفاده از توانایی اساتید دلسوز قرآنی بدون توجه به ارتباطهای دوستانه معمول و دخیل کردن خانوادهها و خیرین و نیز تجربیات مؤسسات قرآنی و ارتباط تنگاتنگ با مجموعههایی مانند نیروهای مسلح در ارتقای سطح برنامهها مؤثر است.
با توجه به سنین دانشآموزان مسئولیت آموزش و پرورش در تربیت مردانی مقتدر که در آینده بتوانند در تداوم اقتدار و عزت کشور کوشا باشند، بسیار سنگین است و یقیناً مسئولان این نهاد بر این وظیفه خطیر خود واقف هستند. در این زمینه شایسته است که صدا و سیما و خبرگزاریها به ویژه خبرگزاریهای تخصصی در حوزه اطلاعرسانی و ترغیب و تشویق معلمان و دانشآموزان مساعدتهای ترویجی و تبلیغی را در اولویت قرار دهند.