صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۴۳۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
آیت الله طاهری شیرازی بیان کرد:

کانون خبرنگاران نبأ: آیت‌الله طاهری شیرازی در جلسه درس اخلاق گفت: کلمه اخلاق را همه انسان‌ها بسیار شنیده‌اند، امااین اخلاق باید در همه مراحل زندگی جاری شود.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به ایکنا، اولین درس اخلاق حوزه علمیه حجت‌بن‌الحسن(عج) تهران درایام ماه محرم روز سه‌شنبه 12 آبان‌ماه، با سخنرانی آیت‌الله سید نورالدین طاهری موسوی شیرازی، تولیت حوزه برگزار شد.

آیت‌الله طاهری افزود: کلمه اخلاق را همگی می‌شنویم اما باید این شنیدن را در خود به مرحله تحقق برسانیم با این وجود مهم‌ترین و شاخصه‌های اخلاقی را می‌توان اخلاق الهی، نفسی و شرعی نامید اما افضل‌ترین اخلاق شریعتی است که به شرح آن خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: بعضی از علمای عصر درباره اخلاق شرعی به بحث پرداخته‌اند و لازم است بعضی از این نظریه‌ها مطرح و به آن پاسخ داده شود؛ سه نظریه قابل توجه است، اولا نظر شرع مقدس درباره معاد جسمانی و بعد از آن نظر صدرالمتألهین و در انتها شیخ احمد احصائی است.

قرآن و روایات، معتبرترین سند در جهت معاد جسمانی

تولیت حوزه حجت‌بن‌الحسن(عج) درباره نظر شرع درباره معاد جسمانی گفت: شخصی به محضر امام صادق(ع) رسید و از حضرت در همین رابطه سؤال‌هایی گوناگون کرد؛ از جمله آن سؤالات این بود که چگونه انسان‌ها در روز قیامت زنده می‌شوند و چه حالاتی خواهند داشت؟ حضرت(ع) در جواب فرمودند، همین بدن مثالی روز قیامت همراه با روح از خاک بیرون خواهد آمد و با شکل و شمایل اولیه خود زنده خواهد شد.(احتجاج طبرسی،ص255) اما نظرصدالمتألهین این است که خداوند در روز قیامت برای هر انسانی جسم دیگری خلق کرده و سپس روح در او می‌دمد! اما سؤال اینجاست که خداوند چگونه می‌شود گوشت و پوستی را که گناه نکرده را عذاب کند!

حورقلیایی، نظریه شیخ احمد احصائی

این استاد اخلاق در پایان به نظریه شیخ احمد احصائی پرداخت و گفت: شیخ، نظری جالب با عنوان، حور قلیایی دارد؛ این کلمه از لحاظ لغوی به معنای شتری که آب و بار حمل می‌کند، اما باید به معنا و مفهوم این کلمه پرداخت، این کلمه به این معناست که انسان‌ها در کنار روح و جسمی که در بدن خود دارند، خداوند جسم دیگری هم برای انسان‌ها تداعی کرده و به همین علت آن جسم را در روز قیامت عذاب خواهد! آیا آن نظریه با عقل سازگار و با عدل خداوند قابل قیاس است.

محمد ایمانی‌مهر