صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۵۹۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
قائم مقام ستاد اقامه نماز صدا و سیما تصریح کرد:

گروه جامعه: قائم مقام ستاد اقامه نماز و احیای زکات سازمان صدا و سیما اظهار کرد: ما نباید سراغ کارهای خاص و تولید برنامه رفته و برنامه آماده را در اختیار شبکه‌ها قرار دهیم بلکه همه شبکه‌ها باید خود را مسئول بدانند اولویت ما استفاده از تمامی فضاها است.

مرتضی میقانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز و احیای زکات سازمان صداوسیما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به محورها و برنامه‌هایی که این ستاد برای ترویج اقامه نماز به عنوان اصلی‌ترین راه یاد خدا دارد اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه در عرصه هنر تکلیف کردن به هنرمند برای گنجاندن مطلب یا موضوعی خاص در اثر هنری یک غلط استراتژیک است، گفت: به هنرمندان ریشه‌دار و قوی نمی‌توان دستور داد که بیایید و در خصوص نماز صحبت کنید اما می‌توانیم از آنها بخواهیم در خصوص نماز هم در برنامه خود یادآوری داشته باشند.

برای ترویج نماز با هنرمندان هنری برخورد کنیم

وی ادامه داد: نویسندگان، تهیه کنندگان، کارگردان ها و سایر هنرمندان آگاهند که چطور یک مطلب را به درستی به مخاطب ارائه کنند و کافی است ما اصل موضوع را به آنها گفته، با هنرمندان هنری برخورد کرده و بقیه کارها را به خود آنها واگذار کنیم.

جشنواره‌های نماز باید برابر نیاز صدا و سیما و رسانه‌ها طراحی شوند

میقانی از برگزاری نشست‌های جداگانه با تولید کنندگان برنامه‌های کودک و خانواده خبر داد و گفت: این گروه از هنرمندان می‌توانند سهم خود را در موضوع نماز ایفا کنند. همچنین در راستای هدفمند کردن اجلاس‌های نماز آغاز به کار کرده‌ایم و تا اندازه‌ای موفق بوده‌ایم چرا که آثار این جشنوره‌های فرهنگی ـ هنری باید در صدا و سیما مورد استفاده قرار گیرد لذا اگر برابر نیاز صدا و سیما و رسانه‌ها طراحی نشوند، چیزی که تولید می‌شود قابل استفاده نخواهد‌بود.

تبلیغ ما تبلیغ علمی نبوده است حتی از شیوه‌های تبلیغی قرآن هم استفاده نکرده‌ایم

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه تاکنون از آن ضربه خورده‌ایم این بوده که تبلیغ ما تبلیغ علمی نبوده است. خود قرآن شیوه‌های تبلیغی را به ما آموزش داده است ولی متأسفانه ما از همین آموزش‌ها هم کم بهره برده‌ایم. به عنوان مثال حضرت ابراهیم(ع) یکتاپرست بودند اما وقتی می‌خواهند وارد جمع اجرام پرستان شوند همان لحظه عنوان نمی‌کنند که من خدای شما را قبول ندارم، بلکه چند ساعتی را با آنها می‌گذارند و خود را با آنها انطباق می‌دهند که این انطباق، اصل اولیه تبلیغ است. یعنی اول با مخاطب خود منطبق می‌شوند و بعد از درون آنها را متحول می‌کنند و این یک شیوه تبلیغ است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز و احیای زکات سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه اگر شیوه‌های تبلیغ را از خود قرآن استخراج کنیم می‌توانیم در امر تبلیغ دین موفق باشیم، گفت: همین مسئله بلد نبودن درست تبلیغ، امروز گریبانگیر خانواده‌های ما هم شده است. اگر به مشاوره‌های خانواده مراجعه کنید می‌بینید که خانواده‌ها از بچه‌های خود ناراضی هستند برای اینکه حرف پدر و مادر خود را قبول نمی‌کنند در حالی که حرف دوستان خود را می‌پذیرند.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاق محقق نشدن انطباق بین والدین و کودکان است. ما در تبلیع دین هم از این مسئله ضربه خورده‌ایم اکنون پدر و مادرهایی هستند که خود نمازخوان هستند اما بچه‌ها نماز نمی‌خوانند چون نتوانسته‌ایم درست تبلیغ کنیم. بسیاری از مواقع عامل بی‌نمازی بچه‌ها، پدر و مادرهایی هستند که بلد نیستند چگونه بچه‌ها را به نماز دعوت کنند.

حتی الفاظ دعوت بچه‌ها به نماز از سوی والدین هم غلط است

میقانی تبلیغ دینی صورت گرفته در حال حاضر را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: حتی الفاظ دعوت بچه‌ها به نماز از سوی والدین هم غلط است و درست کردن همه این مسائل یک دنیا کار می برد که کار تنها صدا و سیما هم نیست.

وی با تأکید بر اینکه در ستاد اقامه نماز و احیای زکات سازمان صدا و سیما سعی شده‌ است در حوزه آثار نمایشی و تولیدات مربوط به نماز از افراد متخصص در حوزه رسانه و تبلیغ و دین استفاده شود، عنوان کرد: اما تعداد این افراد که هم در حوزه هنر هم در حوزه رسانه و تبلیغ و هم در حوزه دین صاحب نظر باشند زیاد نیستند و تعداد افراد آگاه در این حوزه کم داریم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز و احیای زکات سازمان صداوسیما در پاسخ به این سؤال که آیا این ستاد در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت دارد؟ یکی از سیاست‌های ما این است که لازم نیست در همه عرصه‌ها مستقیماً وارد شویم. صدا و سیما مسئولیت‌های غیر مستقیمی هم دارد بر همین اساس ستاد اقامه نماز کشور با همکاری و پیشنهاد ما بخش ویژه‌ای را برای تبلیغ نماز در فضای مجازی ایجاد کرده و سعی می‌کنیم الگوهای خوب را در شبکه‌های مجازی معرفی و مطرح کنیم.

راه اندازی کمپین نماز کودک با تولید 100 تا 150 برنامه فاخر کوتاه

وی یکی از کارهایی مهم این ستاد در آینده که طرح آن نیز آماده است را راه اندازی کمپین نماز کودک عنوان و اعلام کرد: با مشارکت سازمان بهزیستی کمپین نماز کودک اجرا خواهد‌شد که البته این کمپین با مشارکت همه عناصر حوزه کودک صورت خواهد گرفت و پیش زمینه ایجاد این کمپین تولید 100 تا 150 برنامه فاخر کوتاه در حوزه نماز و کودک است.

میقانی با تأکید بر اینکه هنرمندان دغدغه‌مندی در حوزه نماز داریم، اما از این دغدغه‌مندی هم به خوبی استفاده نکرده‌ایم و همیشه هر وقت خواسته‌ایم حرف معارفی بزنیم این حرف را به صورت مستقیم به مردم گفته‌ایم، عنوان کرد: مستقیم گویی در این حوزه آفت است در حالی که مثلاً می‌توان حرف‌های گویندگان را برگرفته از یک متن قرآنی و حدیثی انتخاب کرد اما لازم نیست حتماً منبع ذکر شود؛ ایجاز احادیث تأثیر خود را خواهد‌گذاشت.

اولویت: استفاده از تمام فضای برنامه‌ای موجود برای تبلیغ نماز است

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که اولویت اصلی اکنون شما چیست؟ گفت: استفاده از تمام فضای برنامه‌ای موجود برای تبلیغ نماز است و ادامه داد: ما نباید سراغ کارهای خاص و تولید برنامه رفته و برنامه آماده را در اختیار شبکه‌ها قرار دهیم بلکه همه شبکه‌ها باید خود را مسئول بدانند اولویت ما استفاده از تمامی فضاها است حتی برنامه‌های اقتصادی و ... .