صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۵۹۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
عبدالرضا اکبری:

گروه هنر: «معمای شاه» به پشتوانه مشاوره مورخان در فیلمنامه آن و همچنین اشراف کارگردان به جزئیات مربوط به تاریخ معاصر توانسته است روایتی استاندارد را ارائه دهد.

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ویژگی آثاری که به موضوعات انقلابی می‌پردازند، چنین توضیح داد: فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها به برهه‌ای از تاریخ انقلاب پرداخته می‌شود می‌بایست از یک ویژگی بسیار مهم بهره برده باشند، آن نیز توجه به منابع معتبر تاریخی است. دلیل این امر نیز کاملاً روشن است. در این نمونه کارها شاهدان عینی بسیاری وجود دارند که می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند. برای نمونه اگر بخواهیم به واقعه 1‌7 شهریور سال 57 بپردازیم باید از نظر شاهدان عینی و مورخان آگاه بهره ببریم تا کارمان از غنای لازم بهره‌مند باشد.
وی افزود: البته در هر کار تاریخی ممکن است اختلاف نظری در روایت داستان یا واقعه مورد نظر وجود داشته باشد، اما آنچه که اصل است پایبندی به واقعیت است که هیچ گاه نباید نادیده گرفته شود. ویژگی دیگری که در کارهای تاریخی و انقلابی نیاز است توجه به درام است که می‌تواند تأثیرگذاری سریال را بالاتر ببرد. رسیدن به این خواسته نیز در گرو داشتن یک فیلمنامه خوب است. سناریویی که در بحث شخصیت‌پردازی به استانداردهای لازم دست پیدا کرده باشد، همچنین نحوه نگارش دیالوگ‌هایی که در یک سریال انتخاب می‌شود به عقیده من عامل مهم دیگری است که باید مد نظر نویسنده قرار گیرد.
بازیگر نقش سپهبد فضل‌الله زاهدی در «معمای شاه» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اهرم‌های دیگری نیز برای کارهایی با محوریت انقلاب اسلامی نیاز است، آن هم به داشتن امکانات سخت‌افزاری مربوط می‌شود. چون در این قبیل آثار حتماً باید لوکیشنی در اختیار کارگردان قرار گیرد تا بتواند فضای مورد نظرش را خلق کند. این خواسته برای فیلم‌ها یا سریال‌هایی که می‌خواهند محور قصه را انقلاب اسلامی در نظر بگیرند بسیار جدی‌‌تر می‌شود، چون شهر تهران به اندازه‌ای تغییر کرده که دیگر نمی‌توان یک سکانس بیرونی در آن گرفت. برای همین ساخت یک شهرک در این حوزه نیاز بسیار جدی است که نباید نسبت به آن غافل بود.
اکبری به توضیح فوق اضافه کرد: من به شخصه در کارهای مختلفی بازی کرده‌ام که در آنها به تاریخ انقلاب توجه شده است، اما در این میان باید از «معمای شاه» به عنوان اثری نام ببرم که توانسته استانداردهای کارهای تاریخی را به خوبی رعایت کند. در ضمن در بحث معنا این کار از پشتوانه خوب تاریخی بهره برد و مورخان بسیار آگاهی در بحث فیلمنامه این کار مشارکت داشته‌اند. در ضمن کارگردان سریال هم به نظرم در حوزه تاریخ معاصر از دانش خوبی بهره برده و نسبت به کارش هم دانش کافی را داراست.
وی درباره استقبال مردمی از سریال «معمای شاه» هم این گونه توضیح داد: هر سریالی که ساخته می‌شود ممکن است مخالف و موافق داشته باشد و اصولاً هیچ اثری بدون منتقد نیست، «معمای شاه» هم از این قاعده مستثنی نیست، اما آنچه که من تا به امروز دریافتم این بوده که سریال توانسته در جذب تماشاگر به موفقیت لازم دست پیدا کند،‌ چون اکثر مردم آن را پسندیده‌اند. نکته دیگر که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که تولید فیلم‌هایی با محوریت انقلاب اسلامی باید اصلی در تولیدات سیما باشد. چون ما به شدت در این حوزه کم‌کار هستیم. در صورتی‌که ما باید بتوانیم خود تاریخ کشورمان را رعایت کنیم و اجازه ندهیم بیگانگان آثاری با محوریت تاریخ کشورمان بسازند. برای همین امیدوارم از تولیداتی نظیر «معمای شاه» حمایت شود تا در آینده باز هم کارهایی اینچنین ساخته شود.
وی در پایان گفت: چند سال پیش فیلمی به نام «آرگو» ساخته شد که توانست جایزه اسکار را نیز کسب کند. کارهای مشابه دیگری هم در آمریکا ساخته شده که محورشان انقلاب ایران است. این کارها با نگاهی کاملاً منفی به انقلاب پرداخته‌اند چون بدخواه انقلاب هستند پس اگر می‌خواهیم جلوی این تولیدات را بگیریم، بیایم خود روایتگر تاریخ کشورمان باشیم.