صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۶۱۹۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
صادقا تاکید کرد:

گروه ادب: یکی از کاتبان ممتاز دارالکتابه گفت: برای رشد هنر کتابت قرآن باید در گام نخست در راستای شکوفایی تمام خطوط همت کنیم و نگاه تعصبی به خط نسخ ایرانی نداشته باشیم.

عبدالکاظم صادقا، از اساتید و کاتبان ممتاز دارالکتابه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)با بیان اینکه برای رشد هنر کتابت قرآن باید در گام نخست در راستای شکوفایی تمام خطوط همت کنیم و نگاه تعصبی به خط نسخ ایرانی نداشته باشیم، عنوان کرد: مرحوم احمد نجفی زنجانی متوفی در سال 1362 آخرین بازمانده سلسله مراتب استاد و شاگردی در خط نسخ ایرانی بود و پس از وی سیر خط نسخ ایرانی بدون این سلسله ادامه پیدا کرد.
وی گفت: خط نسخ عربی نیز ریشه ایرانی دارد و ایرانیان در طول تاریخ مبدع خطوط کتابت بوده‌اند. می‌توان سابقه ابداع خط در ایران را به ابن مقله در قرن چهارم هجری قمری رساند که ادیب‌، خوشنویس، مبتکر و مبدع خطوط مختلف و وزیر عباسیان بود.
صادقا با بیان اینکه باید زمینه رشد تمام خطوط هنری در کتابت قرآن کریم فراهم باشد، تاکید کرد: هر خط دارای محسنات و نواقصی است و دیدگاه مردم تعیین کننده زیبایی و عیار هنری یک خط است. با اینکه اساتید در افزایش رغبت به یک خط خاص تاثیردارند، ولی نقش بنیادهای مردمی و شرایط اجتماعی در این زمینه جدی‌تر است.
این کاتب ادامه داد: خط عثمان طه که در چاپ قرآن کشورهای ترک و عربی حتی در ایران بسیار رایج شده و کاربرد بیشتری دارد نزدیک به حروف چاپی است ولی از نظر عیار هنری و زیبایی نواقصی دارد. اکنون در حال کتابت قرآنی با خط ایرانی هستم که عیار هنری بالاتری نسبت به خط عثمان طه دارد و در عین حال خوانش آن ساده است. کتابت این قرآن تاکنون به 160 صفحه رسیده و تا یک سال و نیم دیگر به پایان می‌رسد.
وی گفت: با کمی صرف وقت و همت می‌توان قرآنی استاندارد را با خط ایرانی جایگزین قرآن عثمان طه کرد و این امر بی‌هیچ وجه دور از دسترس و پیچیده نیست.
این استاد داراکتابه افزود: هنرجویان ما هنوز به نقد عادت نکرده‌اند و غافلند که برای رشد کتابت باید بدون تعصب تلاش کرد و هنر خود را با قلم زدن هرچه بیشتر و ارائه نمونه نشان داد.
صادقا همچنین تاکید کرد: باید از تقلید کورکورانه در زمینه به کارگیری شیوه و اسلوب خطاطی قرآن پرهیز شود.  هنرجویان باید  شیوه‌های گوناگون اساتید خط را دنبال کرده و از آنها تجربه‌اندوزی کنند، اما در نهایت راه خود را بروند و شیفته فلان استاد خط  نشوند. عرصه هنر خطاطی به ویژه خوشنویسی قرآن عرصه رو به جلو و پویاست و اگر قرار باشد شیفته شیوه خاصی در کتابت قرآن شوید، یعنی سکون و در جا زدن.
وی گفت: خط نماینده و تجلی‌گاه روحیات آدمی است، اگر از آرامش روحی برخوردار باشیم، روند آموزش کتابت قرآن مفید خواهد بود و خطاط قرآنی با آرامش و طمأنینه سعی در فعالیت مستمر در این عرصه هنری خواهد داشت.
عبدالکاظم صادقا سال 1331 در نجف اشرف به دنیا آمد و دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان عرب از دانشگاه الازهر است. وی سال‌ها شاگرد مرحوم احمد نجفی زنجانی و مرحوم سیدحسین امیرخانی بوده و امروز از اساتید مطرح خط نسخ و ثلث به شمار می‌رود.
از جمله آثار وی می‌توان به کتابت قرآن کریم و نیز درب‌های حرم حضرت ابوالفضل(ع) به سفارش ستاد بازسازی عتبات عالیات اشاره کرد. وی همچنین کتابت کتیبه سالن معراج را در ادارات مرکزی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به طول 132 متر به خط ثلث انجام داده است.