صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۶۴۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
به همت دبیرخانه همایش اسلام سیاسی امام(ره)؛

گروه دانشگاه: دومین نشست علمی تخصصی همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر» با موضوع «جایگاه وحدت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)»، عصر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر» با موضوع «جایگاه وحدت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» به‌همت فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و با مشارکت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و نیز دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، عصر امروز یکشنبه، 13 دی‌ماه، از ساعت 14 تا 16 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.
در این نشست که با حضور مهدی فیض مشاور فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی برگزار شد، جواد مددی، رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع «اصول وحدت در اندیشه حضرت امام(ره) و کارکرد آن در تقریب مذاهب اسلامی»، محمد رحیم عیوضی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با موضوع «وحدت‌پژوهی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» و محمدحسین جمشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع «مبانی وحدت جهان اسلام در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» به ارائه مقاله و ایراد سخن خواهند پرداختند.
جواد مددی در ابتدای این نشست علمی گفت:  علی رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره جهان اسلام را به برادری و برابری دعوت کرده است، اما متاسفانه جنایات آل سعود بار دیگر نشان داد که با تفکر آل سعود نمی توان به وحدت رسید؛ شهادت آیت‌الله شیخ نمر باقر‌النمر در ایام پس از هفته وحدت این پیام را به ما داد که آل سعود یک مجموعه سرطانی است که در جهان اسلام با هدف اختلاف، تفرقه‌افکنی و فاصله‌اندازی در جهان اسلام فعالیت می‌کند.
وی در ادامه مطالبش را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول این مطالب به پاسخگویی به این سوال بر می‌گردد که هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی چیست؟ یک فکر و اندیشه اگر بخواهد پایدار و از تحریف به دور ماند، نیازمند جوانه زدن در محیط‌های علمی است؛ اگر به یک مکتب و فکر صرفا بار ارزشی دهیم و به سایر جنبه‌های آن نپردازیم، باید بدانیم که ان مکتب در تاریخ ماندگار نخواهد شد. معتقدیم که مکتب فکری حضرت امام خمینی(ره) و اصول علمی و عملی آن در محیط دانشگاه قابلیت پرداختن و تبیین دارد.   
مددی هدف دوم از برگزاری چنین نشسیت‌هایی را تحقق علوم اسلامی انسانی در اثر استخراج اصول و مبانی حکومت اسلامی و مدل‌های حکومت اسلامی برای اداره جامعه و بردن این اصول به دل علوم انسانی برای جهت دادن به این علوم است.  
وی در ادامه به اصول و مبانی وحدت از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: می دانیم که عزت و اقتدار مسلمین یکی از آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) بود و ایشان به این منظور نظریه وحدت را ارائه داد.
رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با طرح سؤالاتی نظیر اینکه مفهوم و معنای وحدت و تقریب چیست؟ وحدت از دیدگاه امام(ره) و قرآن یک تاکتیک است یا یک هدف غایی؟ مبانی معرفت شناسی و اصول وحدت در مکتب فکری امام(ره) چیست و مؤلفه‌های اجتماعی تحقق این وحدت چه چیزهایی است؟ به پاسخ به این سوالات پرداخت.
در ادامه این نشست محمدرحیم عیوضی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به آیه103 سوره آل عمران گفت: این آیه به چهار نکته اساسی و زیربنایی اشاره دارد: اعتصام ورزیدن؛ ریسمان خدا؛ همه افراد و در آخر نیز پرهیز از تفرقه.
وی در ادامه با اشاره به روایاتی در باب پیامبر اکرم(ص)، افزود: نباید مرتب از وحدت سخن گفت ولی در عمل منفعل بود؛ وحدت کلمه یعنی وحدت عمل و نظر؛ وحدت عقیده و عمل و نه تنها وحدت عقیده.
عیوضی در ادامه عنوان کرد: به این دلیل موضوع مورد نظرم را وحدت‌پژوهی نام‌گذاری کرده‌ام چون قصد دارم در باب وحدت پژوهش کنم و به دنبال رویکردی گذرا نیستم. وحدت واژه‌ای اصیل است که باید اصالت و وجوب آن در عرصه تفکر، اندیشه و عمل مورد توجه قرار گیرد.
وی دستیابی به معنای وحدت در اندیشه امام خمینی(ره) را مستلزم پژوهش در سه قلمرو: ماهیت شناسی، مسئله‌شناسی و روش‌شناسی وحدت در اندیشه امام دانست و خاطرنشان کرد: اینکه دیدگاه‌های امام خمینی(ره) پیرامون وحدت را صرفا به منظور توصیه اخلاقی مرور کنیم، جزء کوچکی از واقعیت است.
محمدحسین جمشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان سومین سخنران این نشست علمی به بیان مواردی پیرامون مبانی وحدت جهان اسلام در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، پرداخت و گفت: آنچه در باب وحدت مطرح می کنم مبتنی بر دو فرض اساسی است؛ یکی آنکه وحدت را از دید دینی و اعتقادی در نظر می گیرم و دیگر آنکه عرصه تحقق وحدت را فرا ملی مورد توجه قرار می‌دهم.    
وی با اشاره به آیات 92 سوره انبیاء، 52 سوره مومنون و 103 سوره آل عمران و نیز روایاتی از نبی اکرم(ص)، گفت: وحدت لازم، مهم و حیات‌بخش است، اما چه نوع وحدتی؟ این نوع وحدت چه ضرورتی دارد و این وحدت چگونه تحقق می یابد؟
وی در ادامه به دیدگاه های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پیرامون وحدت اشاره کرد و با ذکر تعدادی از این موارد گفت: قرآن نیز به 4 نوع وحدت اشاره می‌کند: وحدت مبتنی بر قبیله(وحدت قبیلگی) که ریشه در تعصبات و نژاد دارد، وحدت مبتنی بر شعب که امروزه از آن با نام وحدت ملی یاد می‍کنیم، وحدت اعتقادی مبنی بر شرک و کفر که اشاره به همبستگی کفار بر نیل به مقاصدشان دارد و وحدت دینی و امتی که بر مبنای امت بنا می‍گردد.
وی با بیان اینکه: قرآن کریم از جامعه فاضله خود تحت عنوان «امت» سخن می‍‍‍‌‎گوید و این وحدت را در گرو چهار عامل: ایمان، عمل صالح، قسط و خیر می‌داند؛ خاطرنشان کرد: وحدت مورد نظر، وحدت اعتقادی است که در آن مرز وجود ندارد مگر بنا بر ضرورت و آن مرز نیز میان اسلام و شرک و کفر است. در چنین جامعه‌ای همه یار و یاور یکدیگر هستند و در این ولایت مومنانه مشارکت دارند.