رضا مهدوی، کارشناس و مدرس موسیقی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: در ابتدا باید به این نکته تأکید کنم که موسیقی به عنوان یک هنر مفهومی و رسانا در طول ادوار مختلف انقلاب اسلامی چه در سیر تحولات پیش از انقلاب و چه پس از آن توانسته است همراستا با اهداف ارزشی انقلاب اسلامی نقش خود را به خوبی ایفا کند، اما اینکه چرا در شرایط کنونی و با پیشرفت ابعاد انقلاب اسلامی در عرصههای گوناگون این عرصه مؤثر هنری دچار افول شده، پرسشی قابل طرح است که باید جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: در شرایطی که بسیاری از جریانات هنری مرتبط با موسیقی متعهد انقلابی در کشور که اغلب آنها با تولیت ارشاد اجرا می شدند به تعطیلی کشیده شده است سازمان بسیج هنرمندان و برخی از تشکلهای مردمی و انقلابی پای در میدان گذاشته و با برگزاری برنامههای مؤثر سعی در تداوم این مسیر دارند که جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی که سازمان بسیج هنرمندان اخیراً دومین دوره آن را در شیراز برگزار کرد از جمله آنهاست.
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری تصریح کرد: با وجود آنکه پرداختن به هنر موسیقی و سایر عرصههای هنری دیگر وظیفه ذاتی بسیج نیست، اما اکنون که جریانی با این سبک و سیاق در جهت احیای موسیقی متعهد و انقلابی شکل گرفته، رویدادی ارزشمند است که باید مورد حمایت قرار گیرد و البته سازمان بسیج هنرمندان نشان داد که قادر است این جشنواره را به عنوان یکی از معدود رویدادهای موضوعی با محوریت موسیقی انقلاب اسلامی را به خوبی مدیریت کند.
داور و عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی ادامه داد: با این وجود باید به این مسئله اذعان کرد که برگزاری رویدادی همچون جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی در این شرایط تنها میتواند بخشی از خلأ جریان مستمر پرداختن به موسیقی متعهد انقلابی را پر کند و باید برای تداوم و اثربخشی هرچه بیشتر این هنر که ممزوج با باور و تفکر انقلابی باید به فکر اقداماتی زیربنایی و سازماندهی شده بود.
مهدوی افزود: به شخصه در زمانی که مسئولیتی در امور جاری موسیقی کشور داشتم طرحی را در زمینه ایجاد سازمان موسیقی ارائه کردم که البته از سوی مدیران بالادستی به درستی فهم نشد و تصور کردند ایجاد این سازمان به نوعی مداخله در امور و اختیارات وزارت ارشاد است، در صورتی که در قالب این سازمان موسیقی قصد داشتیم اقداماتی هم عرض و تکمیلی در زمینه احیای سرود و موسیقی انقلابی داشته باشیم و به ریشهیابی در زمینه دلایل موفقیت جریان موسیقی پس از انقلاب بپردازیم و در اصل این تشکیلات در قالب یک ستاد با محوریت هنر انقلاب موجب نظمبخشی و هدفمند شدن گونههای مختلف هنری با محوریت موضوعات ارزشی و انقلابی بود.
عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» تأکید کرد: اگر ستاد و یا سازمانی با محوریت هنر انقلاب که یکی از زیرشاخههای آن موسیقی است تشکیل نشود بسیاری از رویدادهای هنری و جشنواره و خردهجشنوارههایی که در قالب موسیقی برگزار میشوند به دلیل فراهم نبودن یک سند و مسیر راهبردی با وجود انگیزه و عزمی که در متولیان آن وجود دارد ممکن است بنا به دلایلی از جمله عدم حمایت درست راه به جایی نبرده و در ادامه راه متوقف شوند.
مهدوی افزود: در قالب تشکیل این ستاد و یا سازمانی که به آن اشاره شد در نظر داشتیم تا در صورت ایجاد، گروههای سرود و کُر انقلابی احیا شده، فکری برای گروههای سرود مدارس کنیم و کارهایی که به شکل مقطعی زمانی با تشکیل نهادهایی همچون خانه سرود انقلاب اسلامی قوت گرفت و سپس رها شد را مورد پیگیری قرار دهیم که البته این روند با نظر مساعد مسئولان مواجه نشد و روی زمین ماند.
وی در پایان در مورد بازخوانی و بازتولید برخی از سرودها و نواهای انقلابی به ایکنا گفت: این امر با این توجیه که میتوان سرودهای انقلابی را با استفاده از فناوری جدید موسیقی و به کار بردن ابزارآلات الکترونیکی بازتولید کرد تا مورد توجه و علاقه نسل جوان قرار گیرد قابل توجیه است، اما بهتر آن که بودجههایی که در این راه هزینه میشود صرف تولیدات جدید شود؛ چرا که نسل جوان انقلاب نیازمند دریافت مختصات و منظری جدید از انقلاب است و بازخوانی آثار قدیمی حس نوستالژیک و خاطره خوشی که مردم از آن سرودها را دارند را به مرور کمرنگ خواهد کرد.