صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۷۳۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
ناصر پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

گروه هنر: «مینی‌خطاشی»، هنر ابداعی ناصر پزشکی است که دربردارنده مینیاتور، خطاطی و نقاشی بوده و مبدعش به واسطه آن تاکنون آثار زیادی را با موضوعات ارزشی و دینی خلق کرده و هم اکنون هم در حال کتابت قرآن با استفاده از این شیوه ابداعی است.

ناصر پزشکی، هنرمند خطاط، نقاش و کاریکاتوریست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: نسل ما که در اصل هنرمندان پیشرو انقلاب اسلامی بوده و هست با الهام از باورهای اعتقادی و انقلابی خود پای در راه‌های گوناگون هنری گذاشت. تبلور هنر در ما خودانگیخته بود و در این مسیر ممارست و مرارت‌های زیادی را متحمل شدیم تا اینکه در چنین جایگاهی قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: شخصاً از جمله فعالان هنری هستم که از جمله هم‌عصران خود می‌توانم از فرج‌الله سلحشور، حبیب‌الله صادقی و حسین خسروجردی که مشخصاً در دوره‌ای تمرکزشان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی معطوف بود یاد کنم و همانند بسیاری از آنها از جمله فرج‌الله سلحشور که وقتی از او می‌پرسند آیا سینما را در مکانی دانشگاهی و یا به شیوه آکادمیک فرا گرفته‌ای؟ می‌گوید بزرگترین دانشگاه و کلاس درس من مسجد بوده است. باید بگویم که اینجانب نیز از رهگذر هنرنمایی هنرمندان خطاط و خوشنویس که شاهکار آنها را در کتیبه مساجد، بارگاه و ضریح ائمه اطهار(ع) شاهد هستیم به این رشته علاقه‌مند شدم و عمری را صرف فراگیری و ممارست و تربیت خودم در این راه کردم.

پزشکی تصریح کرد: در زمینه ابداع مینی‌خطاشی که شیوه ابداعی کتابت و دربردارنده هنرهای مینیاتور، خطاطی و نقاشی است باید بگویم که بدون هیچ چشم‌داشتی و به شکل دلی و با الهاماتی که بر ذهن و روان من شده است، توفیق در این شیوه هنری پیدا کرده‌ام و پس از نزدیک به نیم‌قرن تلاش در زمینه تبلور و پختگی، این شیوه نگارشی و خلق آثار فراوانی که بدون اغراق بر روی بسیاری از آنها نمی‌توان ارزش و قیمتی تعیین کرد، مشغول کتابت قرآن با استفاده از «مینی‌خطاشی» هستم.

این هنرمند خطاط و خوشنویس در ادامه گفت: روزگاری پیش از این بسیار علاقه‌مند و مصر بودم که این شیوه ابداعی را در  ارشاد به ثبت برسانم، چهار بار به این کار مبادرت ورزیدم، اما وقتی درگیر مناسبات خنده‌دار و مضحک اداری و بروکراسی آن شدم، از این امر سر باز زده و عطای دوستان را به لقایشان بخشیدم و با وجود آنکه هیچ گاه دیدگاه مادی به حرفه‌ای که آن را در راه ترویج فرهنگ و اندیشه دینی و اسلامی به کار می‌برم، نداشتم، اما باید بگویم که به زودی زود این شیوه ابداعی را در یونسکو ثبت جهانی خواهم کرد.

پزشکی افزود: «مینی‌خطاشی» را با بیان منشوری که دوست دارم از من برای همیشه باقی بماند به جامعه فرهنگی و هنردوست ایران تقدیم کرده‌ام با این عبارت که «غوطه‌ور در ملک کائنات و غرق در ملکوت نور مطلق جهانیانش، من ناصر پزشکی از سرزمین ایران‌زمین پس از نیم‌قرن خالق خط مینی‌خطاشی؛ در عصر منت حیاتم مأموریت انجام شد.»

این هنرمند خوشنویس تأکید کرد: اکنون مشغول کتابت قرآن به خطا مینی خطاشی هستم؛ کاری زمانبر و طاقت‌فرسا که بیشترین وقت و نیروی ما را به خود اختصاص داده است، برای کتابت هر صفحه آن بین 3 تا 6 ماه وقت صرف می‌کنم و برنامه‌ای برای ختم قرآن ندارم و تا هر کجا عمرم کفاف دهد آن را ادامه خواهم داد.

وی در مورد ویژگی‌های کتابت قرآن به خط مینی‌خطاشی گفت: هر عبارت قرآنی را در یک صفحه و در زمینه‌ای که مزین به سبزه قبای حضرت رسول (ص) است به نگارش درمی‌آورم که به دلیل پیچیدگی رسم‌الخط آن و دقت در ظرایف، زمان زیادی وقت صرف آن می‌کنم.

پزشکی در پایان گفت: برخی با این توجیه که پیچیدگی موجود در این خط موجب می‌شود تا مخاطب با آن ارتباط  مناسب برقرار نکند، نه قابلیت‌های این خط را منکر می‌شوند و نه آن را تأیید می‌کنند و مثلاً در مورد کتابت قرآن به وسیله این خط ناخوانایی آن را بهانه قرار می‌دهند؛ من به آنها این نکته را متذکر می‌شوم که چطور دست‌نوشته‌های دوران باستان را رمزگشایی می‌کنند تا بفهمند که مردمان آن دوران به چه اندیشه کرده و راجع به آن دغدغه داشتند. در هزاره سوم با این همه پیشرفت فناوری جای تعجب است که بهانه‌ای همچون پیچیدگی خط را دلیل بر ناخوانا بودن آن بدانند.