صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۸۶۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
آیت الله احدی در جلسه درس اخلاق گفت:

کانون خبرنگاران نبأ: استاد درس خارج حوزه علمیه با ناتوان دانستن فرشتگان در شناخت خداوند متعال گفت: فرشتگان با اینکه دارای مقاماتی هستند و عرش الهی را احاطه کردند اما در مقام شناخت خداوند تبارک و تعالی ناتوان هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت‌الله مهدی احدی، در اولین جلسه درس اخلاق خود در سال جدید با توجه به حلول ماه رجب بیان کرد: در انتظار ماه مبارک رجب هستیم و لیله‌الرغائب ما در هفته آینده رخ می‌دهد عظمت این شب فوق‌العاده است، وقتی که ماه رجب می‌آمد اولیاء‌الله به همدیگر تبریک می‌گفتند، سلمان به اباذر تبریک می‌گفت بنابر نقل بعضی از اساتید ما مرحوم آیت‌الله قاضی کمتر لبخند می‌زد اما ماه رجب لبخند ایشان شکوفا می‌شد.
آیت‌الله احدی در ادامه بحثشان پیرامون توحید اظهار کرد: شخصی از امیرالمؤمنین(ع) از توصیف خدا پرسیده بود و حضرت آن را جواب داد و عجیب این است که این جواب چقدر متقن است که اگر کسی به آن توجه کند می‌فرماید: «الذی عَجَزَتْ الملائکه علی قَرَّبَهُمْ مِنْ کرسی کرامته وَ طُولِ ولههم إلیه وَ تعظیم جَلَالِ عِزِّهِ وَ قَرَّبَهُمْ مِنْ غیب ملکوته أَنْ یعلموا مِنْ أَمْرِهِ إِلَّا مَا أَعْلَمَهُمْ».
ناتوانی فرشتگان از شناخت خدا
وی در ادامه گفت: عجیب است چهار مقام فرشته را مطرح می‌نماید و مولا بعد می‌فرماید با این چهار مقامی که فرشتگان دارند وقتی خدا از آن‌ها سؤال می‌کند که من کیستم؟ می‌گویند: ما نمی‌دانیم، می‌پرسد کارهای من چگونه اتفاق می‌افتد؟ باز می‌گویند نمی‌دانیم، ناتوانی فرشتگان از شناخت کارهای خدا را امام علی(ع) بیان می‌کند، آنگاه بر میگردد در آخر می‌گوید شما چگونه گمان دارید که من خدا را طوری وصف کنم که شما بتوانید تاب و توان وصف خدا را داشته باشید؛ به قول آیت‌الله بهجت(ره) شما کلاس یک هستید از من کلاس دوازده را می‌خواهید، پله‌های معنویتان وقتی بالا رفت آنگاه از من رساله بخواهید، هنوز پله‌های معنویتتان پایین است.
آیت‌الله احدی تصریح کرد: مولا هم به ایشان می‌گوید فرشته‌ها با آن همه عظمت وقتی خدا از آن‌ها سؤال می‌شود که من چه کسی هستم و کارم چیست؟ گفتند ما همین مقدار می‌دانیم که خودت به ما یاد دادی بیش از این نمی‌دانیم! این جاست که بشر را ترغیب می‌کند به این که شیدای خدا بشوید، قدری در توحید کار کنید، سریع از توحید دست برندارید و به سمت گناه نروید، بی عقل است کسی که به راحتی گناه می‌کند، بی‌فکر است، بی‌ایمان است کسی که به راحتی از مرام خودش از مقام خودش کناره‌گیری می‌کند چرا از مقامت کناره‌گیری می‌کنید؟ بیچاره حیف نیست. ببینید در دایره افلاک و منظومه هستی چه خبر است که اهل‌بیت(ع) اینجور وارد می شوند و ما فکر و کاری نمی‌کنیم.
آیت‌الله احدی به اولین مقام فرشتگان اشاره و بیان کرد: اولین مقام فرشتگان نزدیکی آن‌ها به تخت کرامت الهی است سُبْحانَ اللَّهِ الذی لایدرک کنه صِفَتُهُ حَمَلَهُ عَرْشِهِ علی قَرَّبَهُمْ مِنْ کرسیّ کرامته وَ لَا الملائکه المقربین مِنْ أَنْوَارٍ سُبُحَاتِ جَلَالُهُ؛ فرشتگانی که به تخت کرامت خدا نزدیک هستند آنها به خدا می گویند ما هیچ نمی دانیم و کارهایت این قدر حیرت آور است که چیزی نمی دانیم.
وی افزود:می دانید که این عبارت یعنی چه؟ این عبارت اگر کسی مفسر قرآن باشد سریع درک می کند، اشاره به نقش فرشتگان در خلقت می‌کند؛ خدا بخشی از امور خلقت را به فرشتگان محول کرد و یکی از چیزهایی که به اینها محول کرد نوشتن اعمال بشر است که سریعا در قرآن می‌فرماید: «وَ إِنَّ عَلَیکمْ لَحافِظِینَ کراماً کاتِبِینَ» از این جهت فرشتگان خیلی به خدا نزدیک هستند که می‌آیند نامه اعمال ما را می‌نویسند.
مفسر قرآن کریم به ویژگی دیگر فرشتگان مبنی بر نوشتن اعمال انسان‌ها اشاره و بیان کرد: فرشتگان مراقب و کاتب اعمال انسان هستند و قرآن می‌فرماید: «إِذْ يَتَلَقَّى‌الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ»؛ دو تا فرشته می‌آیند یکی سمت راست و دیگری سمت چپ انسان‌ها و هر کاری را که انجام می‌دهند می‌نویسند و مراقب هستند؛ همچنین خدا اینها را حافظ ما قرار داده است.
دیدن فرشتگان حافظ توسط برخی بزرگان
وی ادامه داد: مرحوم سید بن طاووس در ذیل همین آیه در فلاح السائل می‌گوید من بعضی‌ها را می‌شناسم که فرشتگان حافظ خود را دیدند و با آن‌ها حرف زدند، همین سید بزرگوار می‌گوید از کیفیت راه رفتن شما می‌شناسم چه کسی ولیعصر(عج) است.
امام‌علی(ع) لحظه غروب به چه کسانی سلام می‌کرد؟
آیت‌الله احدی تصریح کرد: واقعا عجیب است آن وقت سید بن طاووس چند روایت را نقل می‌کند و می‌فرماید امام‌علی(ع) وقتی دم غروب آفتاب می‌رسید سلام می‌کردند، اصحاب می‌پرسیدند به چه کسی سلام می‌کنید؟ امام می‌فرمود درود خدا بر شما دو تا فرشته که شب و غروب شد و شما دارید می‌آیید و مأموریت علی(ع) به دست شما افتاد، پس بنویسید که علی(ع) دم غروب اولین اسمی که گفت بسم‌الله الرحمن الرحیم بود.
چرا امام علی(ع) قبل از مغرب با کسی حرف نمی‌زد؟
وی ادامه داد: سید می‌گوید امام به فرشته‌ها می‌گفت بنویسد بسم‌الله، بعد هم ذکر می‌گفت تا غروب و اذان تمام می‌شد، آنگاه بلند می‌شد و نماز می‌خواند و قبل از مغرب با کسی حرف نمی‌زد، چون این دو فرشته مهمان من هستند و باید از مهمان پذیرایی کنند و سید می‌گوید شما هم  از مهمانهایتان پذیرایی کنید، تازه فهمیدم چرا آیت‌الله بهجت نیم ساعت قبل از اذان در را می‌بست حتی خانواده را هم راه نمی‌داد، این‌ها سری است، عارف سری است، عرفان بازی نیست، عرفان یعنی به فضای محبوب راه پیدا کردن به عرش، رابطه عاشق و معشوق، خیلی عجیب است که مولا می‌گوید اولین حرف را بنویسید بسم الله الرحمن الرحیم.
استاد درس خارج حوزه به چند حدیث در این زمینه اشاره و گفت: امام صادق(ع) فرمود: برای هر بنده دو فرشته می‌آید که او را حفظ کند، همچنین امام‌علی(ع) می‌فرمود، به همه بندگان می‌گویم فرشتگان می‌آیند و شما را از افتادن از دیوار، از سوختن در آتش، از حمله درندگان و از ... شما را حفظ می‌کنند مگر این که تقدیر الهی برسد و شما را رها کنند و تا قبل از اینکه تقدیر الهی برسد شما را رها نمی‌کنند؛ کراراً مرحوم آیت‌الله کوهستانی می‌فرمود: من می‌دیدم که استاد اشرفی ری‌شهری دارد صحبت می‌کند، بعدها عرض کردم آقا به چه کسی حرف می‌زنید؟ فرمود، با فرشته‌ها صحبت می‌کنم.
آیت‌الله احدی اظهار کرد: چرا ما یک نماز جماعت درست حسابی برای خودمان نداریم؟ یک نشستن روی سجاده درست حسابی نداریم؟ در حالی که فرشتگان برای همین قضیه می‌آیند ولی برخی حتی حوصله نمی‌کنند عبا روی دوش بگیرد و مستحبات را انجام دهند، در نماز حرف بزند یا نمازش طولانی‌تر بشود؛ در صورتی که فرشته‌ها حافظ نمازتان هستند چرا دست رد به حافظ و نگهبان می‌زدنید، قرآن نیز می‌فرماید: «وَ إِنَّ عَلَیکمْ لَحافِظِینَ کراماً کاتِبِینَ یعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ».
هیچ کس مثل خود انسان خودش را نمی‌شناسد
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه 14 سوره قیامت گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»؛ ما خودمان را بهتر می‌شناسیم نیاز به مکاشفه نیست، پس چرا دنبال این هستید تا عارفی مکاشفه کند، خودتان که خودتان را می‌شناسید بازی نمی‌خواهد در بیاورید خودت خودت را بهتر می‌شناسی.
وی افزود: بنابراین فرشته‌ها نزدیک به تخت الهی هستند، یکی امور مردم را خدا به اینها محول می‌کند و دومی حافظ مردم و دیگری حافظ عرش هستند، خدا می‌فرماید: «الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا» حال مولا می‌گوید اینها با این کرامتی که دارند به خدا می‌گویند ما از کارهایت خبر نداریم آن وقت شما بشر می‌خواهید خدا را آنجوری هست معرفی کنم آیا می‌کشید؛ بعد فرمود آیت خدا را می‌خواهی ببینید من علی(ع) را ببینید، نماز علی(ع) را ببینید ، عدالت و عبادت علی(ع) را ببینید.
امیرمحسن سلطان احمدی