صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۹۳۵۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
فرزند فرج‌الله سلحشور:

گروه هنر: حجت‌الاسلام والمسلمین بصیر سلحشور با اشاره به نقش معلمی پدرش و تاکید وی بر تعلیم آموزه‌های قرآنی و دینی گفت: پدرم خود را یک مبلغ می‌دانست که سعی داشت به سینماگران درس اخلاص بدهد و سینما از دیدگاه وی تخته سیاهی بود که در آن قرآن را آموزش می‌داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بصیر سلحشور، فرزند علمدار سینمای قرآنی کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ویژگی‌های اخلاقی پدرش اینگونه اظهار نظر کرد: مهمترین ویژگی که از پدرم می‌توانم بیان کنم ایمان راسخ و پایدارش به اسلام و ولایت بود، ویژگی که باعث شد تا پایان راه، مسیرش را بدون لغزش طی کند. سلحشور هیچ گاه فریفته ظواهر دنیا نشد و برای همین هم مطمئن هستم که نام و آثارش در تاریخ فرهنگ و هنر این کشور باقی خواهد ماند. 

وی در پاسخ به این که پدر وی چگونه احکام دینی را به وی آموزش می‌داد؟ گفت: به نظرم راهی که ایشان در مسیر آموزش آموزه‌های اسلامی پیش روی ما قرار می‌داد، بسیار مطلوب و دوست داشتنی بود. برای همین ما از کودکی با احکام و توصیه‌های اسلامی آشنا شدیم. این آموزش نیز به هیچ دلیل شکلی از اجبار و زور نداشت. ایشان جدا از نقش پدری که داشت، یکی از آموزگاران برجسته من و دیگر فرزندانش بود. 

سلحشور افزود: جالب است که آموزش‌های پدرم تنها به احکام خلاصه نمی‌شد، بلکه در چگونه زندگی کردن هم به من درس داد. من از کودکی می‌دیدم که وی چگونه در خانه رفتار می‌کند. ایشان با اهالی خانه بسیار با احترام رفتار می‌کرد و در بسیاری از امور نیز خود شخصاً کارهای منزل را انجام می‌داد. این نکات همانند کتابی درسی به من و دیگر فرزندانش آموخته شد تا ما نیز در آینده این مسیر را برای زندگی در پیش بگیریم. نکته دیگری که باید درباره وی به آن اشاره کنم این است که وی همیشه نگارش فیلمنامه‌هایش را از دو ساعت قبل از نماز صبح شروع می‌کرد، چون معتقد بود در آن زمان کار بهتری خلق می‌شود. این درسی بود که سعی کرده‌ام به آن وفادار بوده و کارهای تحقیقی خود را در آن زمان انجام دهم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که وی به شدت روی آن تاکید داشت، بحث توکل بود. پدرم همیشه به فرزندان خود توصیه می‌کرد که بدون توکل کاری را آغاز نکنند. برای همین همیشه نماز شب را به پا می‌داشت، چون معتقد بود توکل در این هنگام از شبانه‌روز از سوی خدا پاسخ داده می‌شود. 

سلحشور در پاسخ به این که پدرش را چگونه تعریف می‌کند؟ گفت: پدرم هیچ گاه ادعایی مبنی بر سینماگر بودن نداشت، چون همیشه می‌گفت که من یک مبلغ هستم. با این توضیح می‌خواهم بگویم که سینما از دیدگاه این هنرمند تخته سیاهی بود که در آن قرآن را آموزش می‌داد. شاگردان این کلاس درس نیز تمام جهان اسلام بودند. 

این مبلغ دینی درباره نگاه پدرش به سینما نیز تصریح کرد: این هنرمند هیچ گاه هنر را تنها برای هنر نمی‌خواست، از این رو به شدت مخالف نظر کسانی بود که می‌گفتند هنر تنها وسیله برای سرگرمی است. وی باور داشت که ابزار سینما باید همانند مناره مساجد محلی برای تبلیغ قرآن و اسلام باشد، همچنین وی با کارهایی که تنها برای لهو و لعب تولید می‌شدند به شدت مخالف بود، چون می‌گفت آنها مسیر هنر را به سمت تباهی هدایت می‌کنند. 

سلحشور در پایان گفت: نکاتی که من درباره پدرم گفتم تنها ادعاهای شخصی من نیست، بلکه بسیاری از هنرمندانی که با وی همکاری داشتند نیز روی این موضوعات تاکید دارند که ایمان راسخ به باورهای دینی را از این هنرمند آموختند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
خیلی جالب بود
ممنون
خدا این هنرمند قرآنی را رحمت کند