محمد زوار بیریا، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر دینی در گفتوگو باخبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: در حال حاضر فعالیت در حوزه تئاتر دینی و ارزشی با یک بی انگیزگی از سوی فعالان این حوزه، کارگردانان و تولیدکنندگان مواجه شده است و دلیل عمده این امر نیز آن است که متأسفانه حمایت مطلوبی از سوی ساختار مدیریتی عرصه تئاتر از این حوزه صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: با آنچه که در طی این سالها در حوزه تئاتر دینی و ارزشی از سر گذراندیم می توان به روشنی فهمید که اهتمام مسئولان و مدیران فرهنگی به تئاتر دینی و ارزشی تنها در برگزاری جشنوارههایی خلاصه شده است که صرفاً در یک محدوده خاص زمانی آغاز میشوند و به پایان میرسند و اختتامیه هر دوره از این جشنوارهها یعنی نقطه پایان آنها تا سال آینده و در این فاصله چه بر سر گروههای نمایشی که دغدغه تولید نمایش دینی را دارند میآید، اصلاً مهم نیست.
کارگردان نمایش رضوی «پلاک 8» تصریح کرد: این در شرایطی است که یک اثر نمایشی که با مرارت و سختی زیادی از سوی یک گروه نمایشی تولید میشود نباید اجرایی محدود به یکی، دو نوبت جشنواره داشته باشد و لازم است پس از پایان جشنواره برای آن، اجراهای عمومی در نظر گرفته شود تا هم گروه نمایشی نتیجه کار خود را به شکل مطلوبی نظارهگر باشد و هم افراد بیشتری در کسوت مخاطب از آن استفاده کنند که باید گفت در شرایط فعلی شاهد چنین وضعیتی نیستیم.
زوار بیریا در ادامه گفت: بر فرض اینکه شرایطی برای اجرای عمومی اثر نمایشی در حوزه تئاتر دینی و ارزشی فراهم شود، همانند آنچه که برای اینجانب و هم گروهیهایم پیش آمد، میزان حمایت از اجرای عموم آنها از نظر تأمین مالی و همچنین پدید آمدن شرایط و زمینه برای اجرای مطلوب نمایش آنچنان کم است که در گروه نمایشی رغبتی برای اجرای عموم اثر پدید نمیآید.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «آنم آرزوست» افزود: با حاکم شدن چنین اوضاعی بر فضای تئاتری کشور به طور کلی و همچنین تئاتر دینی و ارزشی به شکل خاص تصور می کنم که دیگر کمتر فرد و یا گروهی را در آینده نزدیک بتوان سراغ گرفت که وقت، خلاقیت و سرمایه خود را در راه تولید نمایشی هزینه کند که سرنوشت چندان مؤثر و مثبتی ندارد و لذا شاهد هستیم که اغلب جشنوارههای تئاتری ما در حوزه موضوعات دینی و ارزشی به تدریج از نیروهای متخصص، افکار نوآورانه و خلاقانه تهی میشوند.
وی تأکید کرد: شاید چنین تصور شود که با تغییر در مدیریت تئاتر و روی کار آمدن افراد و چهره های متفاوت بتوان امیدوار به بهبود شرایط بود، اما باید بگویم که بهبود شرایط قائم به فرد نیست و ممکن است فردی که تازه به مقام و منصبی در حوزه مدیریت تئاتر دینی و ارزشی رسیده است، فردی خوشفکر باشد و بخواهد به تحول در این حوزه نمایشی با استفاده از راه هایی که تاکنون شاید تجربه نشده است بیندیشد، اما باید گفت که تئاتر امری است که سلسله مؤلفه هایی در پیشرفت و یا پسرفت آن نقش دارند و فرد جدید منصوب شده نیز با همان مشکلات سنتی و ناکارآمدی مدیریت کلان فرهنگی مواجه است که در نهایت کاری از پیش نخواهد برد.
این بازیگر تئاتر که در نمایش «سبز، سفید، سرخ» در بخش ویژه نوزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت ـ فتح خرمشهر» به ایفای نقش پرداخته است در پایان گفت: تئاتر دینی و ارزشی تنها در شرایطی میتواند به دوران اوج خود رسیده و شرایط مطلوبی را تجربه کند که همچنان حمایت بیشائیهای از گروههای نمایشی از سوی مسئولان صورت گیرد و در طول سال اجراهای مستمر و بلاانقطاع آثار را در سالنهای نمایشی تئاتر شاهد باشیم.