صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
الگوسازی در هنر قرآنی/ 5

گروه هنر: حمید بهمنی کارگردان سینما معتقد است الگوسازی یکی از رسالت‌های سینماست که قهرمان‌پروری یکی از ابعاد آن به شمار می‌آید و قرآنی بودن قهرمان‌ها، بهترین وجهی است که می‌تواند در این رابطه وجود داشته باشد و در این میان مدافعان حرم بهترین نمونه برای رسیدن به الگو‌های قرآنی هستند.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که در زمان حال بهترین الگو‌ برای معرفی در سینما، مدافعان حرم  هستند، اظهار کرد: سینما در کشور ما تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیست، چون شعار هنر برای هنر، باوری است که ریشه‌هایش را از غرب وام گرفته است و هیچ نگاه اخلاقی و دینی در آن مشاهده نمی‌شود. با این توضیح در کشور اسلامی ما هنر هفتم موظف است الگوهایی را در فیلم‌های سینمایی ارائه کند که شاخصه‌های آن مطابق با آموزه‌های قرآنی باشد. 

وی افزود: با توجه به مقدمه فوق من بهترین مسیر را برای معرفی الگوهای قرآنی در سینما، پرداختن به شهدای حرم می‌دانم، چون باور دارم انسان‌هایی که از مال و جان خود می‌گذرند تا حرم اهل بیت(ع) محفوظ بماند، اراده و ایمانی دارند که باید به عنوان الگو در جامعه معرفی و تبلیغ شود؛ اتفاقی که به انحای دیگر در بخش‌های مختلف هنر نیز می‌توان آن را عرضه کرد. جدا از موضوعات مورد نظر باید این مهم را هم مدنظر قرار داد که شهدای حرم ایمانی را به جامعه تزریق می‌کنند که امروز کمتر نمودی از آن را می‌توان در جامعه مشاهده کرد، پس چه بهتر که ما داشته‌های خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. 

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» ادامه داد: برای الگوسازی موفق در این حوزه، برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها نیز به سینما کمک می‌کند تا آنچه مورد توجه قرار می‌گیرد جدا از برخی کلیشه‌های رایج باشد. وقتی از سطحی‌نگری حرف می‌زنم منظورم به نوعی به فیلم‌های دفاع مقدسی مربوط می‌شود، چون در برخی کارهای جنگی می‌بینیم که الگوهای عرضه شده عموماً تنها به حاجی و سید ختم می‌شود، در صورتی که رزمندگان و شهدای ما دریایی از معرفت بودند که تنها در دو قالب به خصوص خلاصه نمی‌شوند.

بهمنی با تاکید بر اینکه باید از قدیس‌سازی در معرفی الگوها پرهیز شود، گفت: برای نشان دادن الگوهای موفق قرآنی، حتماً نباید آنها را قدیس نشان داد. اشتباهی که ما در برخی فیلم‌های دفاع مقدسی مرتکب شده و باعث شدیم تماشاگر با آنها ارتباط برقرار نکند. با این توضیح ما باید نشان دهیم الگوهایی چون مدافعان حرم، همانند مردم عادی هستند که نیازها و خواست‌هایی همانند ما دارند. اصولاً آنها نیز جزئی از ما هستند که در یک موقعیت خاص به این درک رسیده‌اند که دفاع از حریم ولایت را مقدم بر همه چیز دانسته و به دفاع از آن برخاسته‌اند. 

وی در پاسخ به این سوال که ولایت‌مداری تا چه حد با مفاهیم و الگوهای قرآنی همراه است، گفت: اصولاً نمی‌توان این دو مفهوم را از هم جدا دانست، چون فردی که به ولایت معتقد باشد در حقیقت به مفاهیم قرآنی دلبسته است. برای همین الگوی دیگری که می‌توان در این زمینه نام برد انسان‌هایی هستند که عمر خود را صرف ترویج فرهنگ ولایت کرده‌اند. برای درک بهتر سینماگر را مثال می‌زنم که عمر خود را صرف ترویج فرهنگ ولایت می‌کند. این هنرمند می‌تواند در هنر هفتم به عنوان یک الگو معرفی شود. 

این سینماگر در انتهای سخنان خود تصریح کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت این است که برگزاری جشنواره «مدافعان حرم» می‌تواند اتفاقی خوب در سینما باشد، به شرطی که شکلی سفارشی به خود نگیرد و تمامی بخش‌های هنر در آن حضور پیدا کند. در ضمن حضور مطبوعات و اهالی رسانه می‌تواند در موفقیت این رویداد که در نهایت منجر به الگوسازی صحیح خواهد بود، نقشی مهم ایفا کند.