صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۳۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

گروه حوزه‌های علمیه: آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: برنامه درست این است که حرمین شریفین زیر نظر جمعی از علمای همه کشورهای اسلامی اداره شود و ملک آل سعود نباشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز 12 خرداد ماه در درس خارج خود گفت: در اسلام فرصت‌های تبلیغی خوبی وجود دارد که از جمله آن ماه مبارک رمضان و ایام فاطمیه و صفر، غدیر و ... است.
وی اظهار کرد: قدر مسلم وضعیت دنیا روز به روز در حال کشیده شدن به سمت فساد بیشتر است البته برخی حالت انفعالی به خود می‌گیرند که آب از سر گذشته است ولی ما باید از فرصت ها بیشتر بهره ببریم.
این مرجع تقلید با اشاه تعبیر قرآنی«وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»(32 مائده) گفت:ظاهر آیه نجات فرد از یک مشکل جسمانی است ولی امام صادق(ع) فرمودند معنای باطنی آیه احیاها من الضلالة است یعنی اگر کسی از گمراهی نجات یافت مانند این است که بشریت را نجات داده است بنابراین باید نسبت به آگاهی‌بخشی به خصوص نسل جوان که در معرض خطر بیشتری هستند مراقبت کنیم.
وی عنوان کرد: مردم را باید به قرآن آشنا کنیم؛ سه آیه در قرآن است که این کتاب الهی در رمضان نازل شده است.
این مفسر قرآن تاکید کرد: آیات توحید و معاد و آیات اخلاقی، اجتماعی و وحدت مسلمین را برای مردم بخوانید؛ در زمینه وحدت آیات زیادی داریم و تنها نباید به ایه اعتصام تکیه کنیم.
پرهیز از مسایل سیاسی
این مرجع تقلید اختلاف را ناشی از بی عقلی دانست و چند نکته را یادآوری و تصریح کرد: شما مبلغان اولا وارد مباحث سیاسی بحث برانگیز و ایجاد اختلاف نشوید و سعی کنید مردم را به وحدت دعوت کیند و بیشتر هم مسایل اعتقادی و اخلاقی را بگویید البته باید مردم را از خطرات دشمن آگاه کنیم اما این به معنای گرایش به یک جناح سیاسی نیست.
آیت الله مکارم بیان کرد: باید به مردم گوشزد شود که ماه رمضان فقط ماه روزه نیست؛ ماه نیکوکاری و معرفت الهی است تا مردم به سراغ بیماران و خانواده‌های ضعیف بروند و زندانیان بی گناه را ازاد کنند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: این ماه، ماهی است که باید کینه‌ها از سینه بیرون برود؛ جوانان را به ازدواج و ساده‌زیستی تشویق کنید؛ تشویق کنید تا مراتب ازدواج آسان انجام شود؛ جهیزیه و مراسم عقد و عروسی ساده گرفته شود.
این مرجع تقلید تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود ما باید شغل و خانه و ... داشته باشیم تا ازدواج کنیم خلاف حرف قرآن است زیرا اسلام می‌گوید ازدواج کنید تا غنی شوید؛ صدا و سیما و رسانه ها هم باید کمک کنند تا انشاء الله موجی برای اصلاح مفاسد اجتماعی ایجاد شود.
کعبه ملک شخصی ال سعود نیست
وی با اشاره به مسئله ممنوعیت حج امسال بیان کرد: اینها کعبه را ملک شخصی خود کرده و انتقام مسیال سیاسی و نظامی شکست خورده خود را می‌خواهند بگیرند و ایرانی‌ها را وادار کنند تا با بی عزتی به حج بروند.
وی تاکید کرد: مفتیان و امام جمعه مکه و مدینه به قدری بر ضد شیعه تبلیغ کرده و شیعه را کافر و نجس معرفی کرده‌اند که حضور زوار نیز خطرات زیادی داشت زیرا شیعه‌ستیزی زیادی راه انداخته‌اند.
آیت‌الله مکارم عنوان کرد: برنامه درست این است که حرمین شریفین زیر نظر جمعی از علمای همه کشورهای اسلامی اداره شود و ملک آل سعود نباشد.
این مرجع گفت: این برنامه ممکن است تا چندسال به ثمر نرسد ولی بذر آن باید افشانده شود و علمای اسلام اجماع کنند تا اداره کعبه زیر نظر علمای اسلام قرار گیرد البته این مانع حکومت آنان نیست ولی برنامه حج همان طور که قرآن گفته باید زیرنظر علما اداره شود و روزی فرا خواهد رسید که اینها مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد.
وی افزود: مانند مناطق آزاد می تواند حج اداره شود؛ حکومت کار خودش را می کند ولی اداره حج برعهده همه کشورهای اسلامی قرار می گیرد وبار از دوش عربستان نیز برداشته می شود آیا این عاقلانه است که در مسجدالرام جرثقیل بیفتد و آنطور افرادی را بکشد که تکه‌های گوشت آنها را به زور جمع کنند چرا باید اینقدر در اطراف مکه ساخت و ساز شود اینها باید تخریب شود ولی متاسفانه به علت آلاف و علوف شاهزادگان سعودی این کارها اتفاق می‌افتد.