صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۶۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
نمایشگاه قرآن فردا آغاز می‌شود؛

گروه جامعه: تا آغاز برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کمتر از یک روز باقی مانده است و در این میان یکی از مهمترین و مقدماتی‌ترین موضوعاتی که مسئولان و مدیران برپایی نمایشگاه باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند تبلیغات شهری برای دعوت مردم به حضور در این آوردگاه است که گویا از نظر مسئولان پنهان مانده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کشور ما هرساله شاهد برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به‌عنوان یکی از بزرگترین‌ رویدا‌دهای قرآنی است که می‌توان آن را نماد بارز اهتمام مسئولان به ترویج قرآن در جامعه دانست. رویدادی که می‌تواند بهترین فرصت برای ترویج مباحث قرآنی، ارزشی و دینی نه تنها در داخل کشور بلکه در بیرون از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران باشد.

در این میان رعایت الزامات و مدیریت صحیح در هرچه باشکوه برگزار شدن این نمایشگاه رکن اصلی آن است. الزاماتی که هرکدام در جای خود می‌تواند پله‌های جهانی شدن نمایشگاه قرآن کریم و در دل آن ترویج فرهنگ ناب قرآن و اسلام را در پی داشته باشد.

اما تا آغاز این رویداد بزرگ قرآنی کمتر از 24 ساعت باقی مانده است و در این میان یکی از مهمترین و مقدماتی‌ترین موضوعاتی که مسئولان و مدیران برپایی نمایشگاه باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند حوزه تبلیغات بصری نمایشگاه قرآن است، تبلیغاتی که باید با رعایت اصول و قوانین حرفه‌ای، تنوع در جلب مخاطبان را به دنبال داشته و شهر را به حال و هوایی قرآنی تبدیل کند تا مردم را به حضور در نمایشگاه قرآن و حتی فعالیت در کارهای قرآنی سوق دهد.

کشور امروز علاوه بر حال و هوای رمضان باید حال و هوای قرآنی هم پیدا کند و لازمه این شور و شوق تبلیغات گسترده بصری در فضای شهر است. رمضان ماه نزول قرآن است و سوق دادن این موضوع به نمایشگاه قرآن می‌تواند در هرچه باشکوه برگزار شدن، اشتیاق مردم به حضور در آن و ترویج جایگاه قران در جامعه موثر باشد.

بدون شک در جامعه امروزی تبليغات جزء لاينفك اثرگذاری هر موضوعی به حساب می‌آيد و هر دستگاه یا سازمانی كه از آن به نحوه احسن استفاده کند می‌تواند به نتايج قابل توجهی دست يابد. اینکه فضای شهر ما چقدر با دعوت مردم به نمایشگاه قرآن اذین بندی شده است، سوالی ست که برای پاسخ به آن کافی است نگاهی به کوچه و خیابان شهر بیاندازیم.

با پیگیری‌های ایکنا از مسئولان مربوطه و همچنین سازمان زیبا‌سازی در خصوص این مسئله که چرا تاکنون در شهر هیچگونه تبلیغاتی درمورد برپایی نمایشگاه قرآن صورت نگرفته است، معلوم شد مسئولان نمایشگاه از عصر روز گذشته یعنی 22 خرداد‌ماه کلید آغاز تبلیغات بصری را زده‌اند.

آنچه که پر واضح است نمایشگاه قرآن از فردا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تاکنون هیچ گونه تبلیغاتی برای جلب توجه مردم به این رویداد انجام نشده است. مسئولان نمایشگاه باید بدانند که حساسيت بخشيدن به يك موضوع در جلب توجه و گسترش آن بسيار مهم است و در این میان تبلیغات اصولی و اساسی در سطح وسیع می‌تواند این حساسیت را در میان مردم ایجاد کند. متاسفانه در برپایی 23 دوره قبلی نمایشگاه نیز شاهد این حساسیت نبودیم و همین امر باعث شد نمایشگاه قرآن جدا از تمامی نقاط قوت‌ و ضعف‌هایش با استقبال و اقبال در حد فعالیت‌های انجام شده مواجه نشود.

یکی از نکته‌های مهمی که باید مسئولان نمایشگاه قرآن به آن توجه کنند، حضور بازدید‌کنندگان ایرانی و خارجی از سایر کشورها به این رویداد مهم است. باتوجه به بین‌المللی بودن نمایشگاه تبلیغات وسیع آن می‌تواند ظرفیت عظیمی را برای تبلیغ و ترویج مباحث قرآنی و دینی فراهم کند و ضمن این فعالیت‌ها در جذب توریست از سایر کشورهای اسلامی، نمایشگاه قران کریم را به آوردگاه مسلمین جهان تبدیل کند.


بدون شک اگر در بخش تبلیغات نمایشگاه قرآن جنبه‌های بصری ‌قوی باشد و بر اصول علمی و اثبات شده هنر گرافيك، ارتباط‌شناسی، مسائل فرهنگی، روانشناسی، سواد بصری، جامعه‌شناسی و در موارد مربوط به جنبه‌ها‌ی خاص خود‌، متكی‌ باشد‌، موفقيت بارز و آشكار را بدنبال خواهد داشت. خبررسانی و انتقال آن و همچنین تبلیغات گسترده در سایر کشورها تقویت توریست مذهبی را نیز در پی خواهد داشت و نه تنها می‌تواند نمایشگاه قران را به یک موضوع جهانی تبدیل کند بلکه می‌تواند کشور را در حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری مذهبی نیز تقویت کند.

امروز تهران نوید شهر قرآنی و برپایی بزرگترین رویداد نمایش فعالیت‌های قرآنی را می‌دهد و اگر می‌خواهیم نمایشگاهی با طراز جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم باید با در نظرگرفتن تمامی جزئیات، مردم را هم در جریان برپایی این آوردگاه گذاشته و آنها را به حضور دعوت کنیم؛ که این حضور خود زمینه ساز قرآنی شدن و قرآنی ماندن باشد.