صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۸۷۳۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
با هدف ترویج فرهنگ افطاری در اماکن عمومی؛

گروه جامعه: طی نشست خبری رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران ضمن بیان جزئیاتی از همایش «عمری با قرآن»، توضیحاتی درباره فعالیت‌های ماه رمضان این سازمان در سطح شهر ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های ماه مبارک رمضان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و پانزدهمین همایش عمری با قرآن صبح امروز، 31 خردادماه با حضور محمود صلاحی، رئیس این سازمان، حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاون فرهنگی این سازمان، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی‌اکبر توپچی به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و سپس محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگ و هنری شهرداری تهران ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: این سازمان حسب وظیفه‌ای که دارد در مناسبت‌های مذهبی و ملی برنامه‌های را در سطح محلات و فرهنگ‌سراهای مربوط به این سازمان برگزار می‌کند.

وی با اشاره به کارهای ابتکاری معاونت فرهنگی سازمان طی رمضان امسال ادامه داد: انجام غبارروبی مساجد با عنوان «بر آستان جانان» به صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی از جمله این برنامه‌ها بود که طی آن 110 مسجد در 22 منطقه از 26 تا 28 شعبان برنامه غبارروبی را به همراه برنامه‌های جانبی که با حضور هیئت امنا و امام جماعت مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد صورت گرفت، داشت.

صلاحی اظهار کرد: در ابتدای این مراسم غبارروبی تلاوت قرآن انجام و سپس دعای آل یاسین قرائت می‌شد و در ادامه غبارروبی مراسم، عکس یادگاری به همت معاونت فرهنگی آن منطقه گرفته می‌شد که عکس‌ها در آینده نزدیک طی مجموعه‌ای چاپ خواهد شد. امیدواریم با اجرای این مراسم غبارروبی به عنوان فرهنگ، میان مردم جا بیفتد.

وی با اشاره به دیگر برنامه این سازمان طی ماه مبارک رمضان تصریح کرد: برنامه یک شب نورانی در حال حاضر در 14 مسجد مناطق مختلف شهرداری در حال اجرا است که در حال حاضر به دلیل استقبال صورت گرفته با درخواست‌های زیادی از سوی ائمه جماعات برای برپایی این مراسم در مساجد روبرو هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری عنوان کرد: در مجموع 308 مسجد در برنامه شب‌های نورانی از 5 ماه مبارک رمضان تا 25 این ماه فعالیت می‌کنند که این برنامه نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با مرکز رسیدگی به امور مساجد در حال اجرا است. طی این برنامه یک ساعت قبل از نماز مغرب و عشا مراسم جزء‌خوانی قرآن انجام می‌شود و سپس افطاری ساده از طرف سازمان به عموم داده می‌شود.

وی عنوان کرد: این طرح با هدف فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به ادای نذرشان در مکان‌های عمومی به ویژه مسجد که مهمترین مکان تربیتی است، انجام می‌شود. سپس در ادامه مراسم شب‌های نورانی، سخنرانی با هماهنگی امام جماعت آن مسجد پیرامون چهار موضوع رزق حلال، صبر، انصاف و سلامت صورت می‌گیرد.

صلاحی اضافه کرد: رزق حلال، اصلی‌ترین پایه تربیتی در دین ماست، همچنین باید صبر و انصاف را در کارمان و در مواجه با دیگران پیشه خود قرار دهیم.

وی با اشاره به جزئیات بیشتر ویژه‌برنامه‌های شب‌های نورانی ادامه داد: کرسی‌های تلاوت‌های مجلسی با حضور قاریان برجسته، مناجات‌خوانی، تجلیل از شهیدان قرآنی برجسته آن مسجد به ویژه شهدای مدافع حرم و همچنین تقدیر از خادمان، قاریان و حافظان قرآن مساجد از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در شب‌های نورانی است. طی اجرای برنامه شب‌های نورانی در داخل مساجد، غرفه‌های چون فروش کتاب، خوشنویسی، سلامت، مشاوره، آموزش عمومی و کمپین صلوات در خارج از محوطه مسجد نیز خدماتشان را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به بهره‌مندی 500 نفر از برنامه‌ داخلی شب‌های نورانی در مساجد و همچنین 800 نفر در خارج از مساجد و بازدید از غرفه‌های برپا شده در خارج از مساجد اظهار کرد: بطور کلی برنامه یک شب نورانی با با رساندن بهره معنوی به بیش از دو میلیون نفر از شهروندان تهرانی با حدود 13 هزار ساعت برناه فرهنگی ـ هنری با رویکرد مذهبی و قرآنی در 308 مسجد شهر تهران نوید نهضت فرهنگی جدیدی در ارتباط و تعامل برنامه‌سازان فرهنگی با مساجد را می‌دهد.

صلاحی عنوان کرد: در مجموعه این 308 مسجد حدود هزار نفر در هر شب افطاری ساده داده می‌شوند و همچنین در برنامه میدان امام حسین(ع) نیز حدود هزار و 500 افطاری ساده به عموم مردم داده می‌شود که در مجموع 400 هزار افطاری طی ماه مبارک رمضان از سوی سازمان فرهنگی ـ هنری به منظور نهادینه کردن و ترویج افطاری ساده در مکان‌های عمومی داده می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری بیان کرد: مسابقه «رازهای آسمانی» از دیگر برنامه‌های این سازمان است که طبق روال هر سال با هدف آشنا کردن بیشتر کارکنان مدیریت شهری و خانواده‌هایشان با قرآن کریم انجام می‌شود که شرکت‌کنندگان با پیامک، طی هر روز از یک جزء قرآن در این مسابقه شرکت می‌کنند. طی سال گذشته 25 هزار کتاب رازهای آسمانی چاپ شد که در پایان ماه مبارک رمضان از 660 نفر از منتخبان در فرهنگ‌سرای اندیشه با اعطای جوایز تجلیل به عمل آمد. اما امسال منبع این کتاب در قالب فایلی از طریق اتوماسیون اداری در اختیار کارکنان قرار گرفته است.

صلاحی با اشاره به تفاوت‌های مسابقه امسال با سال گذشته، اظهار کرد: طراحی سؤالات مستخرج از قرآن با موضوع شعار سال سازمان، تغییر در قالب محتوایی کتاب، صرفه‌جویی در چاپ کتاب(توزیع و ارائه از طریق شبکه داخلی و اتوماسیون اداری)، دعوت به شرکت سیار علاقه‌مندان با تهیه پوستر روزانه مسابقه و نصب در پنج مسجد منتخب هر منطقه، درگیر کردن سایر نهادهای شهرداری و استقبال خوب مخاطبان از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی عنوان کرد: این مسابقه با موضوع تکریم زندگی در قرآن از اول تا سی‌ام ماه مبارک رمضان بین تمامی کارکنان مدیریت شهری در شهرداری‌های مناطق، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران برگزار می‌شود. این مسابقات که در سال 95، پنجمین دوره آن در حال برپایی است در سه دوره در قالب جدول و دو دوره در سال‌های 95 و 94 در قالب سؤالان چهار گزینه‌ای از طریق پیامک انجام می‌شود.

صلاحی اضافه کرد: آمار مسابقه رازهای آسمانی تا 12 ماه مبارک رمضان 25 هزار و 691 نفر است که این آمار مطابق با کل شرکت‌کنندگان سال گذشته است و پس از پایان ماه مبارک رمضان به برگزیدگان این طرح در نزدیک‌ترین زمان جوایزی اهدا می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری با اشاره به برنامه ضیافةالحسین در میدان امام حسین(ع)، عنوان کرد: این برنامه برای نخستین بار است که طی 30 شب ماه مبارک رمضان از ساعت 19 تا 22:30 در میدان امام حسین(ع) انجام می‌شود. این برنامه با ارائه برنامه‌های فرهنگی ـ مذهبی چون ترتیل‌خوانی یک جزء از قرآن هر شب پیش از اذان مغرب، اقامه نماز جماعت و توزیع افطاری ساده، برنامه‌های فرهنگی چون ابتهال‌خوانی، مناجات، تلاوت مجلسی، برنامه‌های مناسبتی در شب وفات حضرت خدیجه(س)، عید ولادت امام حسین مجتبی(ع) و شب معراج و شب‌های قدر و برپایی غرفه‌هایی فرهنگی ـ هنری ویژه ماه رمضان در پیاده‌راه 17 شهریور همراه است.

وی افزود: همچنین فرهنگسرای بندگی نیز در مکان میدان امام حسین(ع) مستقر است طی آن چندین نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری اسلامی و تذهیب، غرفه تبیین تفکر تکفیری‌ها، غرفه شهدای مدافع حرم، کودکان و نمایش دروازه برزخ، نمایشی مرتبط با شهدای غواص را در راستای این جشنواره برگزار می‌کند.

صلاحی با اشاره به اجرای این برنامه از پنجم تا هفدهم ماه مبارک رمضان(22 خردادماه تا سوم تیرماه) از ساعت 19 تا 23، بیان کرد: پیش‌بینی بازدید 50 هزار نفری را از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان میدان امام حسین(ع) داشته‌ایم اما تا به الان بیش از 250 هزار بازدید داشته‌ایم.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری با اشاره به اینکه 50 درصد استقبال مخاطبان بیش از انتظار و برنامه‌ریزی انجام شده بوده است، اضافه کرد: غرفه‌هایی نیز با موضوع نماز و قرآن در قالب کتابخوانی (نمایشگاه و فروشگاه با دو گروه کتب ویژه ماه رمضان و کتب تقریظ‌های رهبری)، بازی‌های کودکانه، زیارت مجازی عتبات از طریق رسانه‌های ارتباطی، کتابت قرآن با خط ملی(نستعلیق) و عرضه آثار هنری برپا شده است.

صلاحی بیان کرد: همچنین لازم بذکر است جشن میلاد امام حسن(ع) در همه فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ و در تمامی ویژه‌برنامه‌های سازمان(یک شب نورانی، ضیافةالحسین(ع)، فرهنگ‌سرای بندگی و برنامه‌های محله‌ای منطقه‌ای) با محوریت صبر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه وصال یار، اظهار کرد: با توجه به حضور حداکثری مخاطبان در شب‌های قدر در اماکن زیارتی و مساجد، در نظر است موضوع حضرت بقیه‌ الله(عج) و ظهور و انس با حضرت با ارائه محصول فرهنگی با عنوان «وصال یار» قرار منتظران در قالب دعای عهد و زیارت آل یاسین مورد توجه قرار گیرد.

صلاحی بیان کرد: طی این برنامه نیز 110 هزار محصول فرهنگی و 270 تراکت و سایر محصولات فرهنگی ـ هنری در مکان‌هایی چون مسجد ارگ، حرم عبدالعظیم الحسنی(ع)، میدان خراسان، مسجد میدان امام حسین(ع)، مصلای امام خمینی(ره)، حرم امامزاده صالح(ع)، حرم حضرت امام(ره)، مهدیه امام حسن مجتبی(ع) و حسینیه همدانی‌ها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه وصال یار شب‌های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان از ساعت 8 صبح تا 23 در 9 مکان بیان شده با غرفه‌هایی متناسب با شب‌های قدر، کارهای هنری مانند خطاطی و نقاشی، نمایشگاه کتاب، بروشور آموزشی عمومی و برنامه‌های ویژه کودکان انجام می‌شود. پیش‌بنی می‌شود با توجه به ارائه محصول وصال یار در شکل مکتوب به تیراژ 110 هزار و در قالب اپلیکیشن به تعداد حداکثری در این سه شب یک میلیون صلوات و سلام برای حضرت بقیه الله(عج) فرستاده شود.

صلاحی با اشاره به یکی از برنامه‌های مهم این سازمان طی ماه نزول قرآن، اظهار کرد: همایش عمری با قرآن به منظور تجلیل از افرادی که بیش از 30 سال فعالیت قرآنی در رشته‌های مختلف از جمله داوری مسابقات قرآن، آموزش قرآن، خوشنویسی، فیلم‌سازی و ... در نیمه ماه مبارک رمضان به همت فرهنگ‌سرای قرآن انجام می‌گیرد.

وی با اشاره برنامه فرهنگ‌سرای قدس این سازمان، بیان کرد: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به ابتکار حضرت امام خمینی(ره) روز قدس نامیده شده و مطابق همه ساله راهپیمایی باشکوه مردم روزه‌دار در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت رژیم اشغالگر قدس برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سرای قدس در رمضان امسال با تأسی از فرمایش مقام معظم رهبری با شعار «جهان بدون اسرائیل»، و دو محور «جهاد اکبر» و «انقلابی‌گری»، با ارائه برنامه متنوع در حماسه‌سازی این روز در کنار مردم حضور و مشارکت دارد. این فرهنگ‌سرا با اجرای برنامه این روز با سه محوریت اینجا فلسطین، 25 سال بعد، تصویرگری 25 نقاش برجسته کشور از جهان بدون اسرائیل و طراحی و تولید و توزیع سربند «عاشق مبارزه با اسرائیل» اقدام می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران گفت: همچنین در نظر داریم در روز عید سعید فطر نیز در مکان مصلای امام خمینی(ره) محصولی با محوریت «سلام بر هستی» با رویکرد تقویت و گسترش انس به حضرت بقیه الله(عج) به همراه افطاری ساده توزیع شود.

صلاحی با تأکید بر اینکه ضیافت افطاری‌های برگزار شده به منظور تشویق عموم مردم برای ادای نذرشان در مکان‌های عمومی است، تأکید کرد: چه خوب است که در این ماه افرادی که از نظر مالی دارای توانایی هستند بیشتر به فکر نیازمندان و اطعام آنها باشند. همچنین برنامه‌های ماه مبارک رمضان با محوریت مسجد که مهم‌ترین مکان تربیتی است انجام گرفته است.
وی افزود: 389 زوج با عنوان  طرح «25+» (که دارای زندگی مشترک بالای 25 سال هستند) شناسایی شده‌اند که طی برنامه «یک شب نورانی» از آنها تجلیل به عمل می‌آید. همچنین در سال گذشته نیز برنامه 50+ که در منطقه 13 انجام شد، زوج‌هایی که بالای 50 سال با هم زندگی مشترک داشته‌اند، مورد تقدیر قرار گرفتند.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری اضافه کرد: همچنین برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم توسط کانون‌های قرآنی فرهنگ‌سراهای مناطق در 110 مسجد پس از اقامه نماز صبح انجام می‌شود.