صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۹۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
با حضور شهردار تهران؛

گروه فعالیت‌های قرآنی: پانزدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی «عمری با قرآن» با حضور شهردار و رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و جمع کثیری از مسئولان قرآنی کشورمان در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پانزدهمین تجلیل از پیشکسوتان با عنوان عمری با قرآن عصر امروز، 2 تیرماه در تالار ایوان شمس با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمع کثیری از مسئولان قرآنی کشورمان و مدرسان و پیشکسوتان قرآنی و هنرمندان عرصه قرآن برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محمد‌حسن موحدی، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد در ادامه عباس سلیمی، پیشکسوت و خادم القرآن به اجرای برنامه پرداخت و سپس کلیپ 14 دوره همایش عمری با قرآن پخش شد.

در ادامه مراسم معنوی حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به سخنرانی پرداخت و ضمن خیرمقدم به قاریان، حافظان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان عنوان کرد: امشب مصادف با دو مناسبت گرامی است اولین آن معراج حضرت پیامبر اکرم(ص) است که از اتفاقات ویژه و قابل تأمل است و طبق معتبرترین روایات پیامبر(ص) در هر جای معراج که حضور پیدا می‌کردند نام مولا امیرالمؤمنین(ع) را می‌شنیدند.


وی ادامه داد: همچنین امشب مصادف با سالروز فرمان قطب عالم امکان حضرت بقیةالله(عج) در تأسیس مسجد مقدس جمکران است که آنجا میعادگاه عاشقان و دلدادگان آن امام است.

ناصری‌پور اضافه کرد: خوشحالیم که در طول مدیریت محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری مهمترین فعالیت‌ها در حوزه فرهنگی توجه به امور قرآنی بوده است و مفتخریم اعلام کنیم علیرغم همه دیدگاه‌های شما پیشکسوتان قرآنی آمار تعداد شرکت‌کنندگان در کلاس‌های قرآن رایگان این سازمان بیش از 5 برابر سال گذشته در رشته‌های مختلف قرآنی است.

وی ادامه داد: امیدواریم کلاس‌های قرآن توسط کانون‌های قرآن این سازمان که در 18 منطقه در حال حاضر فعال شده است به قوت برپا شود. و این وظیفه خطیر را به خوبی ادامه دهد.

ناصری‌پور با اشاره به فعالیت ماه مبارک رمضان این سازمان عنوان کرد: فعالیت فرهنگی این سازمان در ماه مبارک رمضان حول موضوع قرآن و با محوریت مساجد تهران برگزار شده است.

سپس محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان به ابتهال‌خوانی و مناجات از چند فراز از دعای ابوحمزه ثمالی پرداخت. سپس احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره واقعه پرداخت و در ادامه این برنامه معنوی کلیپ شهدای منا به سمع و نظر حاضران در سالن رسید و در ادامه محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: کلاس‌های قرآن در سطح سازمان فرهنگی ـ هنری طبق قولی که در سال گذشته در این همایش داده بودم به صورت رایگان در حال برگزاری است.


وی با اشاره پنج برابر شدن تعداد این کلاس‌ها نسبت به سال گذشته، ادامه داد: همچنین برای اینکه شأن کلاس‌ها نیز رعایت شود آنها را با تذهیب قرآنی و ... تزئین کرده‌‌ایم و این کلاس‌ها برای پسران و دختران زیر 10 سال، بالای 10 سال و والدین آنها به صورت مجزا برگزار می‌شود.

صلاحی با اشاره به برنامه این سازمان در ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: از جمله این برنامه‌ها «بر آستان جانان» است که در 110 مسجد شهر تهران طرح غبارروبی مساجد در آستانه ماه مبارک انجام گرفت. همچنین در 308 مسجد نیز تلاوت یک جزء از قرآن کریم به همراهی نماز جماعت و ضیافت افطاری ساده و تجلیل از قرآنیان و خادمان آن مساجد در حال برپایی است.

سپس کلیپی با نیم نگاهی به فعالیت‌ها و زندگی‌نامه شش پیشکسوت قرآنی تجلیل شده در پانزدهمین دوره همایش عمری با قرآن پخش شد. در ادامه نیز کلیپی از دیدار علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن طی دیدار با خانواده شهید قرآنی «فریدون بزم» به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.


اعطای لوح‌های تقدیر به همراه تندیس پانزدهمین همایش عمری به قرآن به تجلیل‌شوندگان سیدعباس میرداماد، احد اصل‌محمدی از مدرسان و اساتید قرآنی کشورمان، رحیم قربانی، دندان‌پزشک و فعال و مدیر قرآنی، مریم حاج‌عبدالباقی، محقق و پژوهشکر قرآنی، محمدحسین لطیفی، هنرمند و کارگردان سریال‌های دینی و قرآنی و مادر شهید فریدون بزم با حضور مسئولان و مدیران شهردای تهران و سردار منتظرالمهدی و تعدادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و ثبت این لحظات با عکس یادگاری دسته‌جمعی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.


پایان بخش این مراسم، سخنرانی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بود. وی با اشاره به دیدارش با قاریان و حافظان قرآن کریم در آستانه ماه مبارک رمضان و در طلیعه نمایشگاه شمیم وحی، ادامه داد: این نمایشگاه به مدت دوسالی است که برای کمک به محافل قرآنی ـ مردمی شکل گرفته است و به آن محافل به سبک سنتی ـ قدیمی برای آموزش قرآن یاری می‌رساند.

قالیباف اظهار کرد: ما به عنوان حافظ، مفسر، مدرس و هنرمندان عرصه قرآنی بر این باوریم که قرآن، کتاب هدایت بشر است و برنامه سبک زندگی هر انسان در این کتاب مقدس آمده است. قرآن برای مرگ آنان‌ نیست بلکه برای هنگامه حیات و زندگی انسان‌ها است و قدیم و جدید ندارد، هرچند علم پیشرفت کرده است و اطلاعات پیشرفت کرده است به عمق عظمت قرآن در بخش‌های مختلف پی برده شده است و امروزه تمامی جوامع به ویژه جوامع غیراسلامی اعتقاد پیدا کرده‌اند که قرآن کتاب زندگی است.


وی با اشاره به حدیث ثقلین، ادامه داد: قرآن برنامه زندگی را داراست و زندگی اهل‌ بیت(ع) نیز مصداقی از این آموزه‌های قرآنی است که در رأس آن زندگی حضرت علی(ع) قرار دارد. یکی از موضوعات که در فرهنگ اسلامی مورد توجه است کمک به نیازمندان و فقرا است.

یادآور می‌شود، همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» به همت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و با همکاری فرهنگ‌سرای قرآن هر ساله در نیمه ماه مبارک رمضان برپا می‌شود. همچنین لازم بذکر است این برنامه به صورت زنده از رادیو قرآن پخش شد.
برای دریافت زندگی‌نامه منتخبان پانزدهمین همایش عمری با قرآن اینجا کلیک شود.
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.