علی دژبانی کارشناس پژوهشهای کاربردی تبلیغات اسلامی اردبیل در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، اظهار کرد: فرهنگ مجموعه ای ساختمند از شناخت شناسی، تمایلات، نگرشها و گرایشات، رفتار اجتماعی، دانش و آگاهی، آداب و سروم، ارزش ها و هنجار های اجتماعی، ادبیات ، هنر، افکار عمومی و... را تشکیل میدهد. فرهنگها در طول زمان دچار تغییر، تحول، دگرگونی میشوند و رشد تکامل مییابند و فرهنگ های مختلف به همدیگر انتقال می یابند و پدیده فرهنگ واحد جهانی در حال ظهور شدن هست. یعنی جوانان کشور های مختلف دارای پوشش و سبک زندگی یکسان می شوند. بهعنوان مثال در گوشه ای از جهان یک مدل فرهنگی اتفاق می افتد وسپس به سرعت در تمام نقاط دنیا در بین اکثر مردم بهویژه جوانان همان پدیده به مدل جهانی تبدیل میشود.
وی گفت: در انتقال فرهنگ هاچهار مرحله تماس فرهنگی، تعامل یا تبادل فرهنگی، تطبیق فرهنگی و تعارض یا تباین فرهنگی رخ میدهد. اولین و مهمترین مرحله در انتقال فرهنگها نزدیکی و تماس فرهنگهای مختلف با یکدیگر است که جاذبههای فرهنگی جذب و دافعههای فرهنگی دفع میشوند.
کارشناس پژوهش های کاربردی افزود: فرهنگسازی در جامعه مراحل و گام هایی دارد که به تدریج و به آرامی رخ می دهد. این طور نیست که فرهنگی درجامعه به طور آنی اتفاق بیفتد. بلکه برای ایجاد فرهنگ و فرهنگ سازی نیاز به مراحلی از قبیل آگاهی بخشی، مدیریت فکر، مدیریت استراتژیک، مدیریت تغییر، اجتماعیسازی، نهادینه سازی وعمومی سازی وجود دارد. آگاهی بخشی مهم ترین و اولین مرحله فرهنگ سازی است برای انجام فعالیت فرهنگی و فرهنگ سازی نیاز به آگاهی بخشی داریم و برای آگاهی بخشی در جامعه نیاز به تولید علم، پژوهش و محتوای فرهنگی داریم. تا تولید محتوای فرهنگی بر اساس داده های علمی و پژوهشی و چرخه مدیریت دانش و بر مبنای نیاز سنجی اجتماعی صورت نگیرد، پدیده فرهنگ سازی اتفاق نخواهدافتاد.
دژبانی اشاره کرد: یکی از وظایف و ماموریت های مهم سازمان تبلیغات اسلامی تولید محتوای فرهنگی و محصولات فرهنگی(کتاب، مجله، نرم افزار، مقاله، متون آموزشی و...) میباشد که بر اساس نیاز سنجی شبکه تبلیغ و نیازهای فرهنگی و اجتماعی روز جامعه با استفاده از آخرین یافته های علوم انسانی و اجتماعی می باشد. متون آموزشی و مقالات علمی در زمینه های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی از قبیل آسیب های نوپدید، شبکه های اجتماعی مجازی و تغییر کارکرد خانواده ایرانی، اعتیاد و خدا درمانی با نگاه دین و علم، روش های تبلیغ دینی، نقش آموزش هوش هیجانی و اثر بخشی آن در کاهش و کنترل خشم، پرخاشگری، جرم و خشونت در بین کودکان ونوجوانان با تاکید بر آموزه های دینی ، مدیریت در تشکل های دینی و روش کار گروهی، حجاب و عفاف، اعتیاد و مواد مخدر از دیدگاه آیات و روایات همراه با استفتائات، مهارت های دهگانه سواد زندگی، آسیب شناسی طلاق، علل و پیامد ها و راهکار های فرهنگی مقابله با آن، آموزش فلسفه به کودکان و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی، باید ها و نباید های مداحی، نقش روحانی مستقر در تقویت فرهنگ وحدت و همدلی، راهبرد ها و راهکار های جذب جوانان به مسجد با رویکرد مدیریت فرهنگی مسجد، بایسته های تبلیغ دینی در عصرکنونی، ملا حظات تبلیغ در روستا های تلفیقی، رهنمود ها و بیانات رهبری به مداحان، آسیب های اجتماعی ماهواره بر ساختار و کارکرد خانواده ایرانی با تاکید بر نظریه های ارتباط جمعی و... تولید و دربین شبکه تبلیغ استان اعم ازمبلغین، مبلغات، ائمه جماعات مساجد، روحانیون مستقر و طرح هجرت، کانون های فرهنگی و تبلیغی، دبیرستان های علوم و معارف اسلامی صدرا، معلمان و مربیان امور دینی و تربیتی مدارس، هیات های مذهبی، مداحان، مربیان امور قرآنی و دینی و دیگر اقشار تاثیر گذار فرهنگی و دینی... توزیع شده است.
کارشناس پژوهشهای کاربردی تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: تعداد بیش از دوهزار نسخه متون آموزشی و محتوای فرهنگی در طول سال 94 و سه ماه اول ۹۵ در بین شبکه تبلیغ در سطح استان توزیع شده است.