به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، یکی از تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر استفاده از تولیدات ملی و کالای ایرانی بوده و تأکید بر این مسئله را در سخنرانیها در جمع اقشار مختلف مردم و همچنین در جمع مسئولان نظام مشاهده کردهایم.
به دلیل اهمیت این موضوع است که ایشان در بند هشتم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامهریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید تأکید کردهاند.
قطعا ترویج استفاده از کالای ایرانی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی نیازمند گفتمانسازی است و رسانهها از جمله مهمترین ابزارهای گفتمانسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب میشوند.
یکی از رسانههایی که تلاش بسیاری در راستای گفتمانسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ترویج این مسئله از طریق برنامههای متعدد دارد، رادیو اقتصاد است که به تازگی برنامهای با عنوان «کالای ایرانی» نیز راهاندازی کرده است.
برای بررسی بیشتر این موضوع و دلایل راهاندازی برنامه «کالای ایرانی» با اکبر رضایی، مدیر رادیو اقتصاد، گفتوگویی انجام شده است که متن این مصاحبه در ادامه میآید:
ابتدا بفرمائید که به نظر شما رابطه فرهنگ و توسعه ملی چیست؟
با توجه به اینکه اساس و بنیان اسلام بر فرهنگ گذاشته شده، فرهنگ در ایران اسلامی، تأثیرگذارترین نظام از نظامات جامعه است و طبیعی است که تعیینکنندهترین نظام در توسعه و پیشرفت جامعه نیز خواهد بود. بر این اساس باید گفت فرهنگ تلاش، تولید و ایجاد ارزش افزوده اگر نهادینه شود، جامعه ما بدون وقفه راه ترقی و پیشرفت را طی خواهد کرد.
از طرفی اگر این فعالیتها در راستای ارزشها و جهتگیریهای فرهنگی جامعه باشد، سازگاری آن با باورهای جامعه بیشتر بوده و موجب استحکامهای اقتصادی و پویایی تولید خواهد بود. بر اساس نظریه چهار نظام، در نگاه ما بین فرهنگ و اقتصاد عموم و خصوص مطلق حاکم است یعنی فرهنگ کل و اقتصاد در ذیل آن تعریف میشود؛ همانطوری که نظامات سیاسی و اجتماعی نیز تابعی از فرهنگ خواهند بود.
با توجه به مسئولیت، سابقه و فعالیت رسانهای شما، نقش رسانهها در افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی چیست؟
رسانه در هر امری از امور جامعه به عنوان یک پیشران میتواند عمل کند. در موضوع اقتصاد و تولید، رسانه نقش بسیار مؤثری در هدایت مردم به جهتگیریهای اقتصادی و نیز آموزش و نهایتاً مطالبهگری و اطلاعرسانی دارد. جوامع مختلف نیز از توانمندیهای رسانههای خود برای گسترش فرهنگ تلاش و نیز جهتدهی به آموزشها و فعالیتها بهره گرفتهاند.
سیاستها و اولویتهای شما برای معرفی، ترویج و تبلیغ کالای ایرانی چیست؟رسانه ملی از دیرباز در حمایت از تولیدات ملی نقش تأثیرگذاری داشته است که این موضوع در گذشته به صورت سیاستی و سوگیریهای کارشناسی بوده است. اخیراً بنا به تأکید رئیس محترم سازمان صدا و سیما مبنی بر ورود جدی و مصداقی به تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی، رادیو اقتصاد به عنوان واحد رسانهای پیشرو در بین واحدهای سازمان اقدام به راهاندازی برنامه «کالای ایرانی» نموده است که در آینده نیز کمّاً و کیفاً توسعه خواهد یافت.
اولویت معرفی کالاهای ایرانی در این برنامه به سمت کارگاههای تولیدی کوچک و متوسط چرخش خواهد کرد. قطعاً کارگاههای کوچک نسبت به متوسط، اولویت بیشتر و نیز کالاهای صد در صد ایرانی نسبت به کالاهای دیگر نیز تقدم خواهند داشت.
هدف از ایجاد و آغاز به کار برنامه کالای ایرانی چیست؟
همانطوری که اشاره شد کارخانههای خارجی به دلیل توانمندیهای مالی بالا و پرداخت هزینههای هنگفت آگهی، فضای تبلیغاتی گستردهای را برای کالاهای خود فراهم میکنند. در این میان کارگاههای کوچک و متوسط به دلیل عدم توانایی مالی بالا و در نتیجه عدم تبلیغ کالای تولیدی خود و معرفی نشدن آنها به جامعه در بازاریابی برای تولیدات خود دچار مشکل بوده و نهایتاً اداره بنگاه از سوی آنها صرفه اقتصادی نداشته و موجب فعالیت با توان پایین و نهایتاً تعطیلی کارگاه میشود که موارد و مصادیق زیادی از این اتفاقات درگزارشات مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی آمده است.
هدف از ایجاد برنامه «کالای ایرانی» تبلیغ رایگان محصولات تولید کارگاههای کوچک و تخفیف قابل ملاحظه برای کارگاههای متوسط میباشد. در این برنامه قوتها، ضعفها و راهکارهای ارتقای کیفیت محصولات و نیز توجه به صرفه اقتصادی داشتن آنها نیز مد نظر خواهد بود.
آیا این برنامه با سیاستهای پیام بازرگانی و تبلیغاتی سازمان در تعارض نخواهد بود؟
با توجه به نظر قاطع رئیس محترم سازمان هماهنگی لازم در این خصوص با اداره کل بازرگانی صدا و سیما انجام میشود. ضمناً طبیعی است که معرفی رایگان کالاهای تولید داخل به نوعی لطمه به درآمد بازرگانی سازمان نیز خواهد بود ولی به دلیل اولویت توجه به تولیدات داخلی و تقویت کارگاههای کوچک و متوسط و نقش آن در رونق اقتصادی و افزایش درآمد ملی، این اقدام در نهایتاً به نفع جامعه تمام خواهد شود.
مخاطب هدف برنامه «کالای ایرانی» چه گروهی از مخاطبان رادیو اقتصاد هستند؟
بر اساس تقسیمبندی صورت گرفته از مخاطبان رادیو اقتصاد که سه بخش عموم مردم، فعالان اقتصادی و اندیشمندان اقتصادی هستند، دو بخش اول مخاطبان، هدف اصلی برنامه کالای ایرانی خواهند بود. این برنامه به دنبال معرفی کالاهای تولید کنندگان به توزیعکنندگان و مصرفکنندگان است که در دو بخش مخاطبین ذکر شده جای میگیرند.
آیا حمایت از کالای تولید داخلی فقط در این برنامه خلاصه خواهد شد یا سایر برنامهها نیز مأموریت حمایت از کالاهای ایرانی را دارند؟
حمایت از کالا و تولیدات ایرانی به یک برنامه خلاصه نمیشود. تفاوت رویکرد این برنامه در این است که مستقیماً و مصداقی به موضوع ورود کرده و نام و عنوان تجاری را نیز مطرح میکنند تا مصرفکننده و توزیعکننده بتواند در انتخاب کالای مورد نیاز خود راحت باشند ولی در برنامههای دیگر به صورت غیر مستقیم و کارشناسی و نیز ارائه طریق، از تولیدات داخلی حمایت میشود.
ساعت پخش برنامه براساس چه سیاستی تعیین شده است؟
ساعت پخش برنامه براساس ساعت فعالیت بازار در جامعه ایرانی تعیین شده است. میدانیم که معمولاً بازار به طور رسمی از ساعت 9 صبح به بعد فعالیت خود را آغاز میکند و از ساعت 10 صبح رونق و شلوغی آن به اوج میرسد. براین اساس ساعت 10 تا 11 صبح برای فعالیت برنامه، در نظر گرفته شده است که در آینده نیز با توجه به استقبال مردم و فعالان اقتصادی افزایش خواهد یافت.
نقش و رابطه تولیدکنندگان با برنامه کالای ایرانی چیست؟
این برنامه متعلق به فعالان و تولیدکنندگان است. قطعاً برنامهای که هم و غم آن معرفی تولیدات بنگاههای کوچک و متوسط است، رابطه تنگاتنگی باید با آنها داشته باشد. در این رابطه ارتباطات گستردهای با اتحادیههای تولیدی و توزیعی برقرار شده و براساس اعتبارسنجی و استاندارد بودن کالاها با تأیید مجامع صنفی و اتحادیهها اقدام به معرفی تولیدات خواهد شد.
تولیدکنندگان داخلی برای معرفی، ترویج و تبلیغ کالا چگونه میتوانند با برنامه ارتباط برقرار کنند؟
شماره تلفن 22652822 برای ارتباطگیری مجامع تولیدی و توزیعی و نیز تعاونیها است. جلسات متعددی با این عزیزان داشته و در آینده نیز تداوم خواهد داشت و برای چگونگی اقدام تصمیم مقتضی در این جلسات گرفته خواهد شد.
همچنین سامانه پیامکی 300009898 نیز برای دریافت نظرات مردم و فعالان اقتصادی پیشبینی شده است. ضمن اینکه سایت رادیو اقتصاد اقدام به ایجاد صفحه اختصاصی به این برنامه نموده که در آینده به سایت مستقل تبدیل خواهد شد. تصاویر و چگونگی تهیه کالاها نیز در وبگاه مورد اشاره ارائه میشود. از سامانه پیامکی مذکور برای ارسال پیام به بنگاههای اقتصادی نیز بهرهگیری میشود.
چه درخواست و انتظاری از تولیدکنندگان داخلی دارید؟
انتظار ما از صاحبان کارگاهها این است که ضمن ارائه نظرات اصلاحی و تکمیلی در چگونگی بهتر معرفی شدن کالاهای ایرانی رادیو اقتصاد را یاری کنند که کمک به خود آن عزیزان خواهد بود. ضمناً با روشن کردن رادیوی خود در مغازهها و کارگاههای خود، هم در ایفای روحیه کارکنان خود سهیم باشند و هم در تبلیغ کالاهای دیگر تولید داخلی به مراجعه کنندگان نقش ایفا کنند.
در این راستا نقش توزیع کنندگان و فروشندگان بسیار تاثیرگذار است. این عزیزان با پخش برنامه در مغازه های خود در تشویق مشتریان به کالای ایرانی سهیم خواهند بود.