فرشاد عالی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج
سازندگی، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، قرار داده،
به بررسی تلاش سازمان بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته که متن این یادداشت در ادامه میآید:
مشکلات اقتصادی در چند سال اخیر یکی از اصلیترین معضلاتی است که مسئولین و مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند. این مشکلات که با برنامهریزی استکبار جهانی هدایت میشود حوزههایی مانند امنیت غذایی، سلامت و بهداشت، امنیت روانی اجتماعی و ... را شامل میشود که آثاری مانند بیکاری، افسردگی پنهان، عدم شادابی در جوانان را بهوجود آورده است.
در همین راستا و حداقل در 2 دولت گذشته و حاضر یکی از رئوس وعدههای انتخاباتی حل این معضل بوده است. این برنامهها شامل شکوفایی اقتصاد خُرد و کلان بود از جمله رونق بازار نفت، مسکن و شهرسازی و نیز راهاندازی بنگاههای زودبازده و ...اما در میدان عمل شاهد آنیم که شعارها در حد حرف است و اگر تلاشی صورت گرفته بینتیجه ماند.
و اما مقام معظم رهبری در سال 1389 یک فرمول هجومی را در اقتصاد تعریف نمودند که مبتنی بر ظرفیتهای کشور از جمله نیروی انسانی توانمند و آماده به کار و همچنین سرمایههای منایع طبیعی و صنعتی و ... ایران اسلامی است.
از همان ابتدای امر معظم له الزامی برای ورود نخبگان جامعه به منظور گفتمانسازی و فرهنگسازی این نسخه شفابخش را مطالبه نمودند که در این حوزه ورود جدی داشته باشند هم در کلام و هم در میدان عمل.
الحق و النصاف این بزرگان در زمینه صحبت و مباحث سیاسی این موضوع به شدت فعال بوده و هستند ولی در میدان اقدامات عملی برای پاسخ به منویات امام حاضر کوتاهیها همیشه بیشتر از اقدامات است و در این مورد هم همینطور.
اگر چه این فرمول در برخی از کشورهای دیگر اجرا شده است اما اختلاف اجرا در ایران اسلامی حضور انقلابی مردم در اقتصاد مقاومتی برای از بین بردن تحریمهای اقتصادی دشمن مستکبر و یاوهگوی غربی است و این مزیت در سایر کشورها دیده نمیشود.
بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و روشن شدن نقشه علمی و عملی این راهبرد توسط رهبر فرزانه انقلاب، مردم و عموم جامعه چشم انتظار ارائه مابه ازای این مسئله توسط دستگاههای زیربط هستند.
بسیج همچنان خطشکن
در این مرحله از انقلاب اسلامی در لبیک به فرمان امام خامنهای عزیز بسیج دوباره خط شکنی میکند و به سرعت حضوری فعال در اقتصاد مقاومتی را در پیش میگیرد.
عرصه کار، کمک تأمین به امنیت غذایی
برای شروع اقتصاد مقاومتی توسط این دلاورمردان و شیرزنان بسیجی باید عرصه کار تعریف شود و چه بهتر از کمک به تأمین امنیت غذایی! البته حوزههایی مانند صنعت- پزشکی - علمی و فناوری - نیرو و ... نیز قابل تأمل بود. چرایی آن فقط همین بس که در این ایام تحریم دشمن در حوزه غذایی هرگاه که تصمیم میگرفت مواد مصرفی وارداتی کشور را تحتالشعاع قرار داد و جولان میداد.
از سوی دیگر کشور در زمینه تولید مواد غذایی به شدت ضعبف شده و مصرفگرایی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است. پس باید چارهای اندیشید. پس کمک به تأمین امنیت غذایی برای کشور یک مورد اهم و حتی فی الاهم است.
در قرارگاه مرکزی اقتصادمقاومتی بسیج، حیطه کشاورزی در راستای کمک به تأمین امنیت غذایی با داشتن یک نظام اقتصادی با واحدهای اجتماعی که مبنای آن خانواده و روستا است اولویتگذاری میگردد.
زیز شاخههای این 2 اصل شامل عرصههایی مانند پرورش زنبور عسل، پرورش ماهی و آبزیان، پرورش مرغ بومی، پرورش سایر ماکیان(غاز، اردک، کبک، بلدرچین و ...)، پرورش شترمرغ، کشت زعفران، ترورج محصولات گلخانه ای و ... است.
برای نمونه به دو عرصه بالا که مشخص شود که در مقابل چه تهدیدی است اشاراتی میشود:
مرغ بومی:در این چندسال اخیر هجوم وحشتناک و سرسام آور برای تولید و مصرف گوشت مرغ در کشور بیداد کرده که نشان دهنده یک فکر و مغز هدایت کننده این مسئله است.
علت آن هم مشهود است رانت و دستهای پشت پرده فساد اقتصادی. این موارد تا جایی است که کشور برای تهیه لاین نژادهای این مرغ صنعتی و تهیه واکسن و غذای آن به شدت وابسته کشورهای غربی است و با اراده آنها کشور تحریم میشود و گاهی قیمتها در یک بازه زمانی خاص دارای تفاوتهای چشمگیر اسست که سود آن به جیب سودجویان میرود و نه مردم.
لذا مرغ بومی که کامل با شرایط جغرافیایی کشور همسو است و در تهیه نیازهای اولیه رشد آن هیچگونه وابسنگی نیست، جایگزین اصلی است که البته برای فراگیر و جایگزین شدن این موارد زمان نیاز است.
بسیج با شناسایی این تهدید و با طراحی یک جایگزین مناسب برای هر مورد، درصدد آن است تا بتوان تهدید را به فرصت تبدیل نماید. در تک تک عرصه ها نیز این موارد دیده میشود.
مزیتهای بسیج برای تحقق اقتصاد مقاومتی شامل مواردی است از جمله:
1- بزرگترین سازمان مردم نهاد جهان:بسیج با داشتن بیش از 20 میلیون عضو انسجامیافته رسمی و همین تعداد عضو غیر رسمی بزرگترین سازمان مردم نهاد جهان است و این تشکیلات میتواند گستردهترین مأموریتها را در کمترین زمان ممکن و در پهنای کشوری برنامه عملیاتی را اجرا کند. بیشک با توجه به دیکته نانوشته اقتصاد مقاومتی که تابهحال هیچگونه تجربهای از آن در دست نیست؛ لذا پیشبینی سختیهای کارهای اجرایی آن نیز در ذهن متباتر است.
اما بسیج است و بسیج... نیروی آماده به کار، توانمند و راه حل سختترین مشکلها وکلید طلایی دورانها به میدان آمده و میخواهد و باید حلال مشکلات باشد و هست.
از همان روز اول شروع؛ بسیج تمام قد ورودی جدی با عزمی راسخ از خود نشان داد. البته از بسیج که شجره طیبه انقلاب است چیزی جز این انتظار نمیرود.
راهاندازی قرارگاهی برای رونق اتاق جنگ در امر اقتصاد اولین گام بود و اما در ادامه شناسایی ظرفیتهای کشور و نقاط حساس در مباحث تحتالشعاع اقتصادی جامعه و ... نخستین برنامه عملی در ماههای اول کار است.
2-اقشار تخصصی بسیج:طبیعتا برای انجام چنین ماموریت بزرگی داشتن نرمافزار و سختافزارهای کار به شدت مورد اهمیت است. بسیج با داشتن سازمانهای اقشاری و نیز یک شبکه اجرایی منحصر به فرد بیشک خواهد توانست این ماموریت را به بهترین شک انجام دهد.
سازمانهای تخصصی اقشاری بسیج هر یک میتوانند نقشی مرتبط با سیاستهای خود در این راستا داشته باشند که در ذیل به برخی اشاراتی خواهد شد:
الف: بسیج دانشجویی:این سازمان می تواند در روشنگری و معرفی در مبارزه با مفاسد اقتصادی در سطح دانشگاهها گامی مؤثر برداشته و دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته جامعه با رانتها و باندهای اقتصادی آشنایی پیدا نمایند.
ب: بسیج سازندگی:بسیج سازندگی خودش یک شعبه کار عظیم است. این جمله یکی از توصیفات امام خامنهای عزیز در مورد بسیج سازندگی است. آری این سازمان در کنار ماموریتهای بزرگ خود از جمله سازماندهی و انسجام اردوهای جهادی، خدمترسانی و محرومیتزدایی در محرومترین نقاط در گستره کشورمان حالا رسالت اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی را برعهده گرفته است.
پ:بسیج اصناف:این سازمان نیز مطابق با نامش خواهد توانست با یک ابتکار عمل به هنگام و به موقع در انسجام بخشی بازار و اصنافیان برای کمک به رونق خرید و فروش محصولات و تولیدات ایرانی برای رونق کسب و کار گام بردارد.
ت: بسیج صنعت:در این تقسیم بندی وظایف در بسیج، وقتی هدایت و اجرای عرصههای تولید را بسیج سازندگی بر عهده گرفته است، وقت آن خواهد رسید که بسیج مهندسین صنعتی پا به عرصه میدان گذاشته و صنایع خرد و نیمهخُرد کشور که دچار بیماری است و به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل در آمده است، را درمان نماید تا چرخه اشاره شده در بالا تکمیل گردد.
با این روش هم محصول تولید می شود و هم با صنایع تبدیلی میتوان محصولات را زماندار کرده و با برندسازی قابلیت رقابت به آن داد و در نتیجه بهرهوری و سود خالص برای تولید کننده به عنوان مهمترین رکن این چرخه بالا برود.
ث: بسیج مهندسین کشاورزی:از مهمترین معضلات در حوزه کشاورزی نبود کارهای علمی است و در واقع کشاورزان ما با علم روز کشاورزی آشنایی چندانی ندارند. بنابراین تکلیف برای این قشر نیز روشن است که با یک هماهنگی بین مهندسین بسیجی و با اجرای طرح همگام با کشاورز، فاصله کشاورزان ما با مبانی علمی و نیمه تخصصی از بین خواهد رفت و شاهد یک تحول عظیم و شگرف در روستاها خواهیم بود.
وقتی یک باغدار که با کارهایی علمی توانسته است از یک هکتار زمین 8 تا 10 برابر یک کشاورز معمولی محصول برداشت نماید؛ پس اهمیت کار بیش از پیش مهم میشود.
ج: ظرفیت های رسانهای بسیج:تا اینجای این مظلب صحبت از مباحث اجرایی در میان بود اما در آن روی سکه باید به فرهنگسازی این عرصه نیز اشاراتی گردد. طبیعی است که تمامی موارد مطرح شد منجر به تولید و پیدایش الگوهای ناب در زمینه کسب و کار و اشتغالزایی گردد، ولی یک سوال در ذهن بوجود میآید. آیا باید بسیج تمام قد وارد فضای اجرایی کار شود؟
پاسخ سوال ساده و روشن است. خیر. زیرا از ابتدای تاسیس و تا آخرین نفس بسیج یک تفکر و یک فرهنگ بوده، هست و خواهد بود، بنابراین ترویج این الگوهایی که مبتنی بر سبک ایرانی اسلامی وارد عرصه کار شدهاند با یک مهندسی رسانهای درست و یک کار هماهنگ و همسو خواهد توانست فرهنگ کار و تلاش را در کشور احیا نماید.
به نظر نگارنده مهمترین رکن و حساسترین مرحله کار در واقع امر فرهنگسازی است، بنابراین ظرفیتهای رسانهای موجود در کشور و خاصه در بسیج باید و باید در یک اقدام مشترک و با همپوشانی جامع و کامل این الگوها را به جامعه معرفی نمایند.
پس اقتصاد مقاومتی که توسط این نهاد انقلابی هدفگذاری شده باید یک چرخه کامل در نظر گرفته شده باشد. زیرا اگر هر کدام از قسمتهای این مجموعه اقدامات نقص داشته باشد کل کار تحتالشعاع قرار خواهد گرفت. در واقع باید ملزومات تولید، صنایع تبدیلی، نگهداری و بستهبندی، بازار یابی و فروش و از همه مهمتر فرهنگسازی کار و تلاش در یک چرخه مکمل یکدیگر هدفگذاری گردد.
وظایف سایر اقشار بسیج نیز شاید در این مجال نگنجد.
3- شبکه گسترده اجرایی بسیج:
مردم سازمانیافته و یا همان بسیج قهرمان دارای یک ساختار منسجم که شامل یک ستاد قوی در مرکز برای هدایت و نظارت است و در استانها نیز از مرکز استان گرفته تا هر شهرستان و بخش و روستا دارای دفتر و پایگاه مقاومت است و در اقع از بزرگترین شبکههای هدفمند اجرایی خواهد بود.
4 - سبک زندگی بسیج و بسیجی:ولایتمداری ریشه جامع و کامل و جوهره تفکر و تشکل بسیج بوده که دارای یک سبک خاص زندگی است که شامل اخلاص، ولایتمداری، نظمپذیری، عمل در راستای هدف، از خودگذشتگی و ... میشود.
پس برای مردمی کردن اقتصاد، راه و روش بسیج مبتنی بر سبک زندگی مردمی و اسلامی و دینی است که از اصول و رئوس اجرائیات بسیج است. هنر بسیج این است که توانسته قدرت مردمی را با فرهنگ کار و تلاش ممزوج نماید تا در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح، مقابله نماید. در جایی که این ظلمها در چند جبهه تهدیدات نظامی، حملات فرهنگی با ابزار رسانه توسط دولتهای استکباری غرب طرحریزی شده و به صورت فراگیر در حال اجرا است.
غربیها تمامی پیامهای خود را از طریق ابزار و کالاهایی چشمنواز و تزیین شده و با بهکارگیری هنرهای رسانهای این محتواها را در جامعه ایران اسلامی منتشر مینمایند تا در غبار بوجودآمده در بین مردم بتوانند عمقبخشی نظام اسلامی مبتنی بر دین را کم کنند. این مقابله هنرمندانه بسیج لشگر مخلص خدا؛ باعث شده است نسلهای دوم و سوم انقلاب شور و اشتیاق نسل اولیها را برای ترویج روحیات انقلاب اسلامی علمداری کنند.
پیامد ها و نتایج کار:1) رونق روستاها:در سالهای نه چندان دور شاهد آن بودیم که تمامی محصولات سالم و مفید غذایی در روستاها تولید شد و بازار های شهرها از این محصولات رونق میگرفت و حتی سلامتی و شادابی جامعه هم ظریب بالایی داشت. شهرنشینها از دسترنج پاک و سالم روستاییان از جان عزیزتر استفاده میکردند. اما به هرعلت در حال حاضر شاهد آن هستیم که روستاها در زمینه این تولیدات تقریبا فلج شده و به عنوان یک مصرف کننده محصولات وارداتی یا صنعتی در آمده است. تاجایی که برای خرید نان و شیر و گوشت هم روستاییان به شهر مراجعه میکنند و نان ماشینی و مرغ صنعتی خریداری کرده و به روستا بر می گردند. این یعنی روستاهای ما در یک بازه زمانی 10 ساله با تحریکات و تبلیغات نامحسوس دشمن و برخی دستنشانده داخلی از تولید کنندگی به مصرف کنندگی تبدیل شده است.
اما با این اقدامات بسیج شاهد بازگشت این رونق به روستاها خواهیم بود. شکی نیست که این یک کار زمان بر بوده و باید با پشتکار و کمی صبر و البته همکاری و همگامی دستگاه های مربوطه این رسالت را انجام داد و فقط کار بسیج تنها نبوده و نیست اما خط شکنی با بسیج بوده و هست.
2) مهاجرت معکوس به شهرهای کوچک و روستا:خواسته یا ناخواسته در حال حاضر شاهد هجوم وحشتناک حضور مردم در شهرهای بزرگ هستیم. طبیعی هم هست. وقتی در شهرهای کوچک و روستا فرصت اشتغال و درآمدزایی کم شده یا از بین برود این اتفاق خواهد افتاد و مردم برای تامین هزینههای زندگی به کلان شهرها مهاجرت میکنند. در این مجال فرصت بیان تهدیدها و معضلات اجتماعی این کار نیست ولی فقط اشاره میگردد که بزرگترین علت اینکه ما فقط به سمت مصرفکنندگی محصولات سایر کشورها میرویم همین است و بس.
اما اگر زمینه کسب و کار و درآمد مناسب را مبتنی بر ظرفیتها و نیازهای مردم هدایت و انسجام بخشی نماییم، خود به خود مردم هم با بازگشت به شهرهای کوچک و روستاها دوباره رونق را به این مناطق باز میگردانند و این ناهنجاریهای اجتماعی کمتر خواهد شد.
3-جهش در اشتغالزایی:جمعیت بیکار در کشور روز به روز در حال افزایش است و مسئولین امر نیز کارگاههای صنعتی را حل مشکلات میدانند اما این اشتغالزایی برای هر نفر بین 40 تا 70 میلیون تومان دارد. ولی بسیج سازندگی با روش استفاده از ظرفیتها این عدد را به چیزی نزدیک به 12 و نیم میلیون تومان کاهش داده که شبیه به معجره است. بنابراین راه اندازی کارگاههای تولیدی در کشور با تکیه بر داشتههای موجود خواهد توانست معظل بیکاری را مرتفع کند.
گزارش کار بسیج:حالا بسیج با پرچمداری بسیج سازندگی کمر همت را بسته است تا در تحقق اقتصاد مقاومتی در حد و توان خود گام بردارد
. در جمعبندی باید یادآوری کنم که این اقدام بسیج سازندگی بیشک یک الگوی عملی و میدانی در تحقق اقتصاد مقاومتی است که سایر دستگاههای اجرایی کشور نیز میتوانند با این الگوبرداری و نیز بومیسازی آن موفق عمل کنند.
بیشک بسیجیان با اخلاص و صفا و صمیمیتشان سنگرها و خاکریزهای اقتصادی مستحکمی را برپا خواهند کرد تا طبق سنوات استکبار جهانی را با شکست روبرو کرده و غربیها بازنده میدان جنگ اقتصادی باشند به فضل و مدد الهی.