صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۲۶۹۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
در دیدار با جمعی از اعضای جامعه قرآنی صورت گرفت؛

گروه فعالیت‌های قرآنی: در آئین تجلیل از قاریان و حافظان محافل انس با قرآن حرم حضرت امام خمینی(ره) که صبح امروز، 10 شهریور در این حرم برگزار شد، بر خالی بودن جایگاه یک دارالقرآن در این مرقد مطهر اشاره و تولیت این آستان مقدس نیز خواستار پیگیری این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین تجلیل از حافظان و قاریان محافل انس با قرآن حرم مطهر امام خمینی(ره) صبح امروز، 10 شهریورماه با حضور تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی و جمعی از قاریان بین‌المللی کشورمان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه به ترتیب امین پویا، مسعود سیاح گرجی و حمیدرضا احمدی وفا سه نفر از قاریان بین‌المللی کشور به تلاوتی از آیات قرآن کریم پرداختند و پس از آن نماز ظهر و عصر به امامت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی اقامه شد.
در بخش دوم این آئین که بعد از نماز ظهر و عصر ادامه یافت، ابتدا عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی کشورمان طی سخنانی کوتاه به مجاهدت حضرت امام خمینی(ره) در دو جبهه داخل و خارج اشاره کرد و گفت: امام(ره) قبل از انقلاب همزمان در دو جبهه داخل با استبداد داخلی و در جبهه خارج با استکبار خارجی مبارزه کرد و به برکت قرآن بر هر دو آنها پیروز شد.
وی با اشاره به اینکه مجاهدت‌های حضرت امام باعث شد که ترس، هراس، وحشت به استکبار و استبداد نفوذ پیدا کند افزود: اگر می‌بینیم بعد از انقلاب، قرآن از مهجوریت خارج شده است به دلیل این بوده که حضرت امام(ره) سخن قرآنی، فکر و عمل قرآنی داشتند.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: ما باید ادامه دهنده راه امام راحل، مقام معظم رهبری و 220 هزار شهیدی که برای بالا بردن پرچم قرآن در کشور اهدا کرده‌ایم باشیم.
سلیمی بیان کرد: امیدواریم جامعه قرآنی با مسئولیتی که دارد با عبور از الفاظ قرآن قدم در راه معنای آن و عمل کردن به آن بگذارد تا زحمات امام راحل و مقام معظم رهبری به ثمر برسد.
این پیشکسوت قرآنی کشور در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن ارائه یک پیشنهاد اذعان کرد: جا دارد در ساختار سازمان حرم حضرت امام خمینی(ره) جایگاهی برای یک دارالقرآن با محوریت کرسی تفسیر قرآن و آموزش تلاوت و حفظ قرآن کریم در نظر گرفته شود. امیدواریم که این جای خالی برطرف شود تا همه قرآن‌باوران ولایت‌مدار از آن بهره‌مند شوند.
در ادامه این آئین علی فیضی و حنانه خلفی، دو نفر از نوجوانان حافظ قرآن کریم به ارائه محفوظات خود پرداختند. پس از ارائه محفوظات توسط این دو حافظ قرآن هدایایی از سوی مسئولان حرم حضرت امام خمینی(ره) به آنها اهدا شد.
بخش دیگری از این مراسم تجلیل از چهار نفر از پیشکسوتان و اساتید قرآنی کشورمان به نمایندگی از حاضران در این مراسم بود. در این بخش عباس سلیمی، علی سیاح گرجی، محمدحسین سبزعلی و حسن رضائیان مورد تجلیل قرار گرفتند.
پایان‌بخش این مراسم نیز صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت حرم حضرت امام خمینی(ره) بود. وی در سخنان خود با اشاره به اینکه قرآن همه هویت ماست، گفت: هر چیزی که ما در زندگی خودمان داریم و هر چه در تمدن اسلامی وجود دارد همه ناشی از قرآن کریم است.

وی افزود: تمام علوم اسلامی ریشه در بندبند این کتاب دارد، به طوری که از یک آیه «نبأ» علوم اصول زائیده می‌شود و از آیات احکام نیز فقه به وجود می‌آید. بنابراین تمدن اسلامی ریشه در این کتاب دارد و لذا انقلاب اسلامی هم که بازگشت و نگاهی دوباره به تمدن اسلامی داشته و قرار بر این دارد که جامعه‌ای توحیدی درست کند، بیش از هر چیز باید خود را با این کتاب پیوند دهد.
فرزند یادگار امام راحل با تأکید بر اینکه هر چه پیوند ما با قرآن مستحکم‌تر باشد، نشان بیشتری از وصل به اهداف مد نظر دارد، گفت: هیچ تمدنی با امر به خواندن شروع نشده است، غیر از اسلام؛ آغاز حرکت ما خواندن و نوشتن علم بوده است. رسول گرامی اسلام(ص) که یک شخص امّی بودند زمینه‌ساز تمدنی بوده‌اند که آینده سعادتمندی را برای بشریت پیش رو قرار دادند.
حسن خمینی عنوان کرد: هر چقدر بیشتر در این امور کار کنیم نزدیک‌ترین راه را برای وصل به ارزش‌ها انتخاب کرده‌ایم. تا پیش از انقلاب، این اتهام به تشیع وارد بود که شیعیان ارتباط کمی با قرآن کریم دارند، اما در اثر پیروزی انقلاب اسلامی و نوری که امام (ره) در جامعه قرار دادند و بعد از ایشان نیز مقام معظم رهبری ادامه دهنده آن بودند، باعث شده است تا نه تنها اتهامات مطرح شده از بین برود و بی اثر شود، بلکه امروزه در حوزه‌های قرائت و حفظ و حتی تفسیر قرآن کریم توانسته‌ایم خودی نشان دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وصیت رسول اکرم(ص) این بوده است که قرآن و عترت در جامعه در کنار هم از جایگاه والایی برخودار باشند، گفت: دو نوجوان حافظ قرآن که در این جلسه قرآن تلاوت کردند، تنها نمونه‌هایی از اهتمام ایران اسلامی به قرآن است که البته نمونه‌های بسیار زیادی در این مورد وجود دارد.
تولیت حرم حضرت امام خمینی(ره) افزود: یکی از لوازم آمیخته شدن زندگی مسلمانان با قرآن، قرائت زیبا، حفظ و البته حوزه تفسیر است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همه این زمینه‌ها رشد کرده‌ایم. خوشبختانه بعد از انقلاب در زمینه تفسیر نیز بزرگان خوبی داشته‌ایم.
حجت‌الاسلام خمینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در آئین تجلیل از قاریان و حافظان محافل انس با قرآن که در حرم حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد،‌ تصریح کرد: قرآن کلید حل مشکلات ماست و در روایات زیادی بر تلاوت قرآن کریم تأکید شده و روایت مستندی نیز وجود دارد که تأکید کرده است تا در روز 50 آیه از قرآن کریم را تلاوت کنیم.
وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به پیشنهاد ارائه شده در مورد راه‌اندازی دارالقرآن در حرم حضرت امام خمینی(ره)، گفت: این موضوع نه تنها اولویت، بلکه وظیفه ماست و اینجا متعلق به قرآن و خادمان قرآن کریم است. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته و آغاز شده و همین جلسه نیز گامی در همین راستاست.
گزارش تصویری این برنامه را در اینجا ببینید.
فیلم تجلیل از قاریان حرم امام خمینی(ره)
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیر
|
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
درود بر فرزندان روح الله