صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۲۸۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
حسین یاری در نشست خبری عنوان کرد؛

گروه هنر: سخنگوی جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» گفت: تنها انگیزه‌ام برای حضور در این رویداد، ارادت به امام حسین (ع) بود و هیچ گونه چشمداشت مادی در این زمینه نداشتم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین نشست خبری حسین یاری، سخنگوی اولین جشنواره فیلم «چهل‌‌چراغ» امروز، 17 شهریورماه در موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار شد. در ابتدای این جلسه، یاری طی سخنانی اظهار کرد: نخستین دوره جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل‌چراغ» با موضوع امام حسین(ع) و فرهنگ حسینی به مرحله آخر خود رسیده و در روزهای پیش رو، برگزاری آئین‌های افتتاحیه، هفته اکران، نمایشگاه عکس و پوستر و اختتامیه جشنواره را به همراه تقدیر از برگزیدگان نخستین دوره خواهیم داشت.

وی افزود: از میان قریب به دو هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در 13 بخش و قالب‌های سینمایی، ویدیویی، فیلم داستانی کوتاه، فیلم کوتاه، فیلم بلند مستند، پویا‌نمایی، فیلمنامه، فیلم موبایلی و همچنین نزدیک به 6 هزار اثر در قالب عکس آماتور، عکس حرفه‌ای و پوستر، 304 اثر به بخش مسابقه این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری راه پیدا کرده است.

یاری ادامه داد: با توجه به برگزاری این جشنواره با رویکرد تمرکز بر ساحت موضوعی آن که همانا وجود مبارک حضرت سیدالشهدا(ع)، فرهنگ حسینی و عاشورایی است و به طور ویژه، نگاه به حماسه اربعین به عنوان تجلی‌گاه عشق و ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین(ع) و میعادگاه دلدادگان حضرتش، همه اعضای هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره که 70 نفر از فرهیختگان و چهره‌ها‌ی برجسته حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه هستند، تمام تلاش خود را بر انتخاب آثار برجسته و برگزیدگان آثار شاخص از میان تمامی راه‌یافتگان بخش مسابقه معطوف داشتند تا علاوه بر معرفی این آثار، خط مشی این جشنواره موضوعی را متناسب با ساحت محتوای آن برای دوره‌های آتی روشن و آشکار بگردانند.

یاری درباره آئین افتتاحیه این گونه توضیح داد: آئین افتتاحیه نخستین دوره جشنواره با استعانت از درگاه الهی، شامگاه روز یکشنبه، 21 شهریورماه مصادف با شب عید قربان در محل تالار همایش‌های کوثر به همراه مراسم تجلیل و تقدیر از برگزیدگان بخش عکس، پوستر، فیلمنامه و فیلم موبایلی با حضور چهره‌ها‌ی فرهنگی، هنری، اصحاب رسانه و عموم مردم برگزار خواهد شد.

این هنرمند اعلام کرد: برنامه ویژه آیین افتتاحیه، مراسم تجلیل از کارگردان برجسته سینمای ایران، استاد سیدداود میرباقری، به پاس خلق آثار خاطره‌انگیزه و به یادماندنی در قاب سینما و تلویزیون خواهد بود. در ضمن آثار راه یافته به بخش مسابقه از 23 ـ 27 شهریور در پردیس سینمایی ملت تهران اکران خواهد شد و از ساعت 14 ـ 22 پذیرای عموم علاقه‌مندان خواهیم بود.

وی درباره بخش عکس هم چنین اطلاع‌رسانی کرد: در کنار اکران آثار منتخب، برنامه‌های جنبی ویژ‌ه‌ای تدارک دیده شده که شامل برگزاری نمایشگاه آثار عکس و پوستر جشنواره، سمینارهای آموزشی متناسب با قالب‌های آثار جشنواره با حضور اساتید برجسته سینما، سمینارهای تخصصی با محوریت هنر و فرهنگ عاشورایی، نمایش‌های آیینی و همچین مراسم استقبال از هنرمندان و عوامل فیلم‌های سینمایی بخش مروری بر سینمای امام حسین(ع) جشنواره است.

این فیلمساز ادامه داد: چنانچه ذکر شد انتخاب و داوری آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره در تمامی بخش‌ها انجام شده و نکته قابل توجه اینکه در بخش سینما، تنها انتخاب صورت گرفته و داوری این بخش به صورت مردمی برگزار می‌شود. بدین منظور از 20 ـ 27 شهریور، هر شب برنامه‌ای زنده از پردیس جشنواره به روی آنتن خواهد رفت که علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از شبکه 3 سیما مشاهده و با آرای خود، برگزیدگان بخش سینما را به این جشنواره معرفی کنند، همچنین با همراهی معاونت سیمای جمهوری اسلامی و مدیران شبکه‌های تلویزیونی، هر روز گزارشی از روند برگزاری جشنواره از شبکه‌های مختلف سیما پخش خواهد شد.

یاری تاکید کرد: با توجه به رویکرد ویژه این جشنواره‌ در حمایت از تولید آثار مرتبط با موضوع جشنواره، کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای با حضور اساتید شاخص به منظور بهره‌مندی از توانایی‌ها و تجارب وی در آموزش جوانان علاقه‌مند به حوزه‌های هنر و رسانه‌ پیش‌بینی شده که در عناوین کارگاه فیلمسازی کوتاه داستانی، کارگاه فیلمسازی مستند، کارگاه فیلمنامه و داستان، کارگاه عکس و کارگاه گرافیک و پوستر، 200 نفر از هنرجویان جوان را پذیرا خواهد بود.

بازیگر فیلم «نغمه» اضافه کرد: با توجه به این موضوع، تمام 200 نفر در 5 بخش نامبرده، آثار تولید شده خود را با حمایت دبیرخانه جشنواره برای دوره آتی ارائه خواهند کرد. این مجموعه کارگاه‌ها همزمان با هفته اکران آثار برگزار خواهد شد. در ضمن آیین اختتامیه جشنواره و مراسم تجلیل از برگزیدگان سایر بخش‌ها نیز در تاریخ 28 شهریور 95 مصادف با عید ولایت و عید سعید غدیرخم برگزار می‌شود که اطلاعات تکمیلی آن توسط ستاد خبری جشنواره اعلام خواهد شد. همچنین ضمن تشکر از تمام همراهی‌ها، همدلی‌ها و مساعدت‌های بانیان مردمی جشنواره برای اعتلای این حرکت حسینی و همچنین اعضای هیئت‌های انتخاب و داوری‌، هنرمندان شرکت کننده در جشنواره و همه کسانی که تلاش کردند تا این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری هر چه با شکوه‌تر برگزار شود، آرزوی سلامتی، بهروزی و توفیق روزافزون داریم.

در بخش دوم این گزارش، سخنگوی جشنواره چهل‌چراغ در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه به عنوان یکی از مسئولان برگزاری جشنواره‌ای با محوریت امام حسین(ع) نظرش درباره توقیف فیلم «رستاخیز» چیست؟ گفت: من در این باره اشراف کافی به موضوع ندارم و برای همین بدون هیچ گونه قضاوتی، نظر خود را بیان می‌کنم. بسیار ناراحت هستم از اینکه فیلمی با محوریت امام حسین(ع) ساخته شده، اما فرصت اکران پیدا نکرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری از ایکنا مبنی بر اینکه آیا چهل‌چراغ نمی‌خواهد در دوره‌های بعد بانی و سرمایه‌گذار یک فیلم سینمایی با محوریت امام حسین(ع) باشد، چنین اظهار نظر کرد: این جشنواره به شکل مردمی برگزار می‌شود و اسپانسر آن مردم هستند، برای همین اگر امکان و شرایط فراهم شود مسئولان برگزاری سعی خواهند کرد خود نیز تولید کننده آثار سینمایی و مستند باشند، هر چند در همین دوره نیز در بخش مستند کارهایی را داریم که جشنواره تولید کننده آن بوده است.

این بازیگر در بخش دیگری از این گزارش تصریح کرد: داوران جشنواره «چهل‌چراغ» مردم هستند، اتفاقی که تا به امروز در کمتر جشنواره‌ای روی داده است. نحوه قضاوت داوران این جشنواره نیز این گونه خواهد بود که در طول برگزاری هفت روز نمایش فیلم، همه مردم می‌توانند با ارسال پیامک در داوری‌ها شرکت داشته باشند.

یاری درباره بخش عکس جشنواره این گونه اطلاع‌رسانی کرد: 6 هزار عکس به جشنواره رسیده است که می‌توان در آنها اشکال مختلف ارادت به امام حسین(ع) را مشاهده کرد. قرار است از میان این تعداد آثار 150 عکس انتخاب شده و در طول برگزاری جشنواره در گالری پردیس سینمایی ملت به نمایش درآید.

وی در پاسخ سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا ایام محرم را برای برگزاری این جشنواره انتخاب نکرده‌اند، گفت: این جشنواره قرار بود 4 ماه پیش برگزار شود، اما زمان آن به دلیل حجم بالای آثار رسیده به تعویق افتاد. در ضمن به نظرم برگزاری یک جشنواره سینمایی میان دو عید اقدامی پسندیده است. البته ممکن است عده‌ای سوال کنند که فضای محرم با جشنواره همخوانی بیشتری دارد، نگرشی که به عقیده من صحیح نیست چون جشنواره «چهل‌چراغ» سوگواره نیست، بلکه به اهداف و آرمان‌های امام حسین(ع) که ممکن است در برخی مواقع نشاط‌آور نیز باشد می‌پردازد. برای مثال وقتی در فیلمی از ایثار و مهربانی سخن گفته می‌شود در حقیقت به فرهنگی توجه شده که اباعبدالله منادی آن بوده است.

یاری درباره اکران فیلم‌ها این گونه توضیح داد: قرار است آثاری که در جشنواره «چهل‌چراغ» روی پرده می‌رود در 5 استان دیگر اکران عمومی شود، همچنین تلاش خواهیم کرد در دوره‌های بعد این جشنواره را در 5 کشور برگزار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این کار مدافعان حرم و روحانیت نیز مد نظر هستند، این گونه توضیح داد: اتفاقاً در این جشنواره کارهای متعددی وجود دارد که محور و موضوعیت آنها به مدافعان حرم و روحانیت مربوط می‌شود. می‌خواهم درباره مدافعان حرم جمله‌‌ای را اضافه کنم، آن هم اینکه کسانی که از جان و مال خود گذشته‌اند تا از حرم اباعبدالله الحسین (ع) دفاع کنند، در حقیقت یاران عاشورای امام حسین(ع) هستند. برای همین رسالت و وظیفه خود می‌دانیم تا از کارهای تولید شده در این زمینه حمایت ویژه به عمل آوریم.

یاری درباره تعلقاتش برای حضور در جشنواره این گونه توضیح داد: تمامی اهالی رسانه خوب می‌دانند که من زیاد اهل مصاحبه و کارهای جشنواره‌ای نیستم، اما زمانی که نام اباعبدالله به میان آید، حاضرم هر کاری انجام دهم، بدون اینکه برای آن تعلقات مادی داشته باشم. این موضوع باعث شده تا در جشنواره «چهل‌چراغ» علاوه بر عهده‌داری وظیفه سخنگوی این رویداد به عنوان یکی از داوران بخش ویدئویی نیز انجام وظیفه کنم.

وی درباره اختتامیه جشنواره نیز این گونه اطلاع‌رسانی کرد: سعی می‌کنیم در آئین اختتامیه جشنواره رویکردی را لحاظ کنیم که متناسب با شأن و نام امام حسین(ع) باشد؛ البته مراسم تقدیر از بزرگان سینما را نیز خواهیم داشت، اما تا قطعی شدن نام آنها از بردن اسم‌شان معذور هستیم.

یاری در انتهای سخنانش با بیان اینکه حمایت از برگزیدگان جشنواره از اولویت‌های این رویداد سینمایی است، گفت: نمی‌خواهیم که تنها با اهدای جوایز به برگزیدگان، کار خود را به پایان برسانیم، بلکه مصمم هستیم تا با حمایت از هنرمندان جوان امکانی را فراهم آوریم تا سینماگرانی که به کار در حوزه عاشورا علاقه‌مند هستند شرایط بهتری برای تولید داشته باشند.