گروه حوزههای علمیه: سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین(ع) امشب 27 شهریور با برپایی مراسمی با حضور دانشپژوهان این مرکز و عضو سابق شورای عالی حوزه آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی کافی، مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین(ع) در این مراسم گفت: در سال تحصیلی جدید این مرکز که تحت اشراف آیتالله الهی اداره میشود 20 نفر پذیرش شدهاند. وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز 18 نفر پذیرش شده بودند بیان کرد: این مرکز در سطح سه حوزه و براساس دروس و مجوز حوزه علمیه به تربیت طلاب در دو رشته تفسیر و علوم قرآنی میپردازد. کافی با اشاره به برخی ویژگیهای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: یکی از ویژگیها استفاده از تفسیر مجمع البیان است زیرا این تفسیر به عربی است و با توجه به ساختار آن جزء بهترین تفاسیر و برای پیشبرد طلاب بسیار مناسب است. وی با بیان اینکه آیتالله العظمی بهجت خطاب به برخی افراد فرموده بودند روزی یک صفحه یا بیشتر از مجمع البیان را مطالعه کنید تصریح کرد: همچنین برپایی کلاس اخلاق در یکی از روزهای هفته از دیگر برنامههای ما در سال جدید است. مدیر مرکز صادقین(ع) افزود: صحت قرائت و تجوید نیز در دستور کار آموزشی مجموعه قرار دارد که علاوه بر سرفصل دروس حوزه ارایه خواهد شد. کافی با بیان اینکه این مرکز از سال قبل فعالیت خود را شروع کرده است اظهار کرد: با وجود این مدت کوتاه برنامههایی چون برپایی کارگاه و دورههای اعراب القرآن همچنین اعزام به تبلیغ برای بیان تفسیر را داشتهایم. تشکیل شورای پژوهشی همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمد عاشوری، مسئول پژوهش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین(ع) گفت: قرار است مقوله پژوهش در مدرسه صادقین(ع)مورد توجه جدی تر قرار بگیرد و سه هدف در این زمینه دنبال میشود. وی افزود: هدف اول ما ایجاد مهارتهای پژوهشی در حد نیاز، دوم تقویت روحیه پژوهشگری و سوم ورود به عرصه عملی پژوهشهای قرآنی کارآمد و کاربردی است. عاشوری بیان کرد: از این رو یک شورای پژوهشی در مجموعه تشکیل شده تا سیاستگذاریهای کلان پژوهشی را تدوین کند همچنین از دستیاران و استادیار پژوهش در این شورا بهره خواهیم برد. عاشوری تصریح کرد: هشت طرح عمده پژوهشی در مدرسه اجرا خواهد شد و برای هر طلبه نیز یک پرونده پژوهشی تشکیل میشود که کلاس روش پژوهش، گزارش پژوهشی از کتب و مقالات، پژوهشهای کوچک، مقالات، فعالیتهای تکرارپژوهی از جمله طرحهای هشتگانه پژوهشی است. وی بیان کرد: همچنین برپایی کارگاههای پژوهشی، مباحثه و مسابقات پژوهشی از دیگر این طرحهاست و از طلاب نیز درخواست داریم تا پژوهش در نظر آنان به عنوان یک مطالبه عمومی در نظر گرفته شود و تلاش ما بر این است که فعالیتهای پژوهشی به شدت محصول محور باشد.