صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۳۴۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
احمدی تصریح کرد:

گروه جامعه: مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش معتقد است برای توزیع عادلانه امکانات، عدالت جنسیتی، رفع محرومیت و جاری سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی باید از پتانسیل‌های مطرح سایر نهادها استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،نشست مشترک معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش امروز، 11 مهرماه، با حضور اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مهناز احمدی، مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش و فاضل، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر وزارتی با محوریت بررسی چگونگی اجرایی شدن تفاهم نامه‌ها برگزار شد.

احمدی در ابتدای این نشست به تبیین طرح‌هایی که در تفاهم نامه‌های مشترک بین این دو نهاد اجرایی شده است اشاره و عنوان کرد: برای توزیع عادلانه امکانات، عدالت جنسیتی، رفع محرومیت و جاری سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی باید از پتانسیل‌های مطرح سایر نهادها استفاده کرد که یکی از آنها معاونت امور زنان ریاست جمهوری است.

وی به طرح‌هایی که در مشارکت با این معاونت طی سال 92 اجرایی شده است اشاره و عنوان کرد: بهبود وضعیت آموزشی بهداشتی دختران در مناطق محروم از جمله این طرح‌ها بود که طی آن 10 هزار نفر از دانش‌آموزان دختر مناطق محروم، عشایر و شبانه روزی با اعتبار 200 میلیون تومان تحت آموزش قرار گرفتند و بسته‌های بهداشتی دریافت کردند.

وی از اجرای طرح تقویت شیوه‌های مهارتی و ارتباطی دختران دانش‌آموز خبر داد و گفت: در سال 92، بیش از 17 هزار دانش‌آموز دختر با اعتباری 200 میلیون تومانی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که نتایج صد در صدی در پی داشت.

وی طرح‌های افزوده مشارکتی بین این دو نهاد در سال 93 را افزایش پوشش تحصیلی دختران مناطق محروم، برشمرد و گفت: در این طرح با خانواده‌ها وارد بحث و گفت‌وگو به منظور جلب نظر آنان برای حضور دخترانشان در مدارس شویم. در برخی موارد تأمین هزینه دانش‌آموزان را نیز با اعطای بسته‌های حمایتی تحصیلی بر عهده گرفتیم.

آموزش مهارت‌های زندگی به دختران دانش‌آموز کم توان ذهنی

وی آموزش مهارت‌های زندگی به دختران دانش‌آموز کم توان ذهنی را از دیگر طرح‌های مشارکتی سال 93 برشمرد و عنوان کرد: طرح آسیب‌شناسی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان دختر نیز در هشت استان با نگاه پیشگیرانه برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوم اجرایی شد، چرا که دانش‌آموزان دختر در آینده نقش‌هایی را بر عهده می‌گیرند که درخشش در آن نیازمند فراگیری آموزش‌های مرتبط در نوجوانی و جوانی است.

وی از اجرایی شدن طرح آموزش حقوق و تکالیف فردی، جمعی و خانوادگی به دانش‌آموزان در سال 94 خبر داد و گفت: این طرح که طی سال‌های گذشته با وقفه روبرو شده بود طی سال تحصیلی گذشته در 15 استان اجرایی شد.

وی مخاطبان این طرح را دانش‌آموزان، اولیا و مربیان برشمرد و اظهار کرد: این مهم در قالب آموزش‌های فوق برنامه و تدوین کتب ویژه دانش‌آموزی دنبال شد. آموزش‌های مرتبط با کنترل خشم نیز از دیگر برنامه‌های این اداره کل است که به صورت مجزا پیگیری می‌شود.

در ادامه این نشست اطهره نژادی، برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از نحوه اجرای این طرح انتقاد کرد و گفت: طی تفاهم نامه‌ای که پیشتر با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده بودیم مقرر شده بود تا این طرح ویژه دختران و پسران اجرایی شود اما متاسفانه این طرح فقط ویژه دختران به مرحله اجرا رسیده است.

وی بر ضرورت اجرای طرح آموزش حقوق و تکالیف فردی، گروهی و خانوادگی به هر دو قشر دانش‌آموزان دختر و پسر تأکید و تصریح کرد: اگر این آموزش‌ها به صورت متوازن ارائه نشود به افزایش تاب‌آوری اجتماعی کمک نمی‌کند.

نژادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش خواست تا طبق تفاهم نامه عمل کرده و با استفاده از اعتبار مشخص شده به اجرای این طرح در میان دانش‌آموزان پسر نیز بپردازند.

معاون برنامه‌ریزی معاونت امور زنان ریاست جمهوری همچنین بر ضرورت افزوده شدن درسی با عنوان آموزش حقوق و تکالیف فردی، جمعی و خانوادگی به مجموعه دروس دانش آموزان تأکید و تصریح کرد: این معاونت درخواست خود را ارائه داده و پیگیری مستمری برای عملیاتی شدن آن دارد.

نژادی از جمله مستندات ضرورت اضافه شدن این درس را اجرای موفق این پروژه در استان‌ها و بازخوردهای صورت گرفته برشمرد و گفت: در جایی که مجموعه کتاب‌های انسان و محیط زیست و تفکر و سواد رسانه‌ای به دروس دانش آموزان افزوده شده است شایسته است نسبت به موضوع آموزش حقوق و تکالیف نیز اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه سال گذشته سه میلیارد تومان از بودجه معاونت زنان ریاست جمهوری کسر و به بهزیستی انتقال داده شده است گفت: آموزش، نگاه پیشگیرانه را به همراه دارد و بهتر است پیش از آن که دچار معضل شویم و بخواهیم هزینه‌های بالایی را صرف سامان دادن به اوضاع کنیم در زمینه آموزش گام برداریم.

فاضل، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل دفتر وزارتی در پاسخ به سخنان نژادی اظهار کرد: آموزش حقوق و تکالیف فردی، جمعی و خانوادگی موضوعی نیست که صرفا از طریق آموزش و پرورش صورت گیرد بلکه نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته است اما نیاز به مشارکت سایر دستگاه‌ها به صورت جدی وجود دارد. آموزش و پروش درصدد است نیازهای دانش‌آموزان را با استفاده از تکنیک‌های روز و شیوه‌های آموزشی جدید را برطرف کند. در این راستا یکی از اولویت‌های موجود آموزش حقوق و تکالیف است.