صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۳۴۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
فرخنده‌کیش در پاسخ به ایکنا؛

گروه هنر: دبیر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نشست خبری این جشنواره در پاسخ به ایکنا گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران مکلف به پرداختن به موضوعات قرآنی و انقلابی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران با حضور فرید فرخنده کیش، دبیر جشنواره، علی رضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره و حسن دزواره، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره امروز، یازده شهریورماه  برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم فرید فرخنده کیش اظهار کرد: تقویت سینمای ملی از طریق ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش‌های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده (سبک زندگی)، امیدآفرینی، گسترش و نشر فرهنگ دینی و دفاع مقدس و توجه به دست‌آوردهای جدید علمی (دانش‌بنیان)، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌عنوان سینمای مستقل و آینده (سینمای اندیشه)، بازاریابی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه و نگاه ویژه جشنواره به مضامین ایمان و امید، چشم‌انداز سرزمین زیبای ما و محیط‌ زیست است.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران در دو بخش اصلی؛ سینمای ایران و سینمای بین‌الملل برگزار می‌شود.  در بخش سینمای ایران، دو بخش مسابقه و بخش جنبی وجود دارد. در بخش مسابقه آثار تولیدی در راستای اهداف جشنواره و در قالب‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی می‌توانند در این بخش حضور یابند. در بخش جنبی نیز، رویکرد غیررقابتی بوده و تنها باید از آن به عنوان فرصتی برای تبادل اندیشه و تجربه‌های هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی آثار فیلم‌سازان فیلم کوتاه، شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار و بخش ویدئو آرت و برگزاری نشست‌های تخصصی و…  نام برد.
دبیر جشنواره ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فستیوال‌های کشور که فیلم کوتاه اختصاص دارد معرفی شده است. این جشنواره امسال از 18- 24 آبان در پردیس سینمای چارسو برگزار می‌شود. این فستیوال از سه بخش تشکیل شده که عبارتند از بخش‌های بین‌الملل، ملی و بخش جنبی، در بخش ملی 1894 اثر به دبیرخانه جشنواره فرستاده شده است که 1050 فیلم داستانی، 428 مستند، 278 تجربی و 138 اثر پویانمایی را شامل می‌شود. درباره این جشنواره باید اضافه کنم، فیلم‌ها هنوز در مرحله بازبینی قرار دارند، اما در بخش جنبی بزرگداشت افرادی را داریم که در این عرصه به عنوان پیشکسوت شناخته شده‌اند. کنفرانس فیلم کوتاه که برای اولین بار در جشنواره سی‌و‌سوم اتفاق می‌افتد از دیگر قسمت‌های بخش جنبی جشنواره است. کنفرانس فیلم‌های کوتاه با عنوان اولین همایش بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گذشته، حال و آینده برگزار می‌شود و روزهای 18 و 19 آبان به این کنفرانس اختصاص خواهد داشت.

وی با بیان این‌که 50 مقاله از سراسر جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده، گفت: باعث خوشحالی است که از کشورهایی چون کلمبیا، ترکیه و انگلستان هم پیشنهاداتی برای حضور در این کنفرانس ارائه شده است. در بخش جنبی مانند سال‌های گذشته ورک‌شاپ‌هایی هم خواهیم داشت، ورک‌شاپ‌های تخصصی و جلسات نقد و بررسی برگزار می‌شود که توجه خاص به محیط زیست و سینمای اقتباسی در رأس برنامه‌های این ورک‌شاپ‌ها خواهد بود. امسال در بخش جنبی با همکاری خانه کتاب به فیلم‌های اقتباسی جوایزی را اهدا می‌کنیم. داوری این بخش برعهده همراهان ما در خانه کتاب خواهد بود. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در جشنواره امسال این است که در جشنواره سی‌و‌سوم برای نخستین بار شکل انتخاب فیلم‌ها تغییر کرده است و این در راستای جهانی شدن سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خواهد بود. امسال از طریق معرفی تعدادی مشاور مطلع و متخصص که از جشنواره سی‌و‌دوم تا امسال فیلم‌ها را رصد کرده از مشورت‌شان استفاده کردیم تا با اطمینان بیشتری فیلم‌ها را برای حضور در این فستیوال انتخاب کنیم. 20 مشاور این وظیفه را برعهده داشتند و به محض معرفی فیلم‌ها که قبل از 15 مهر خواهد بود اسامی این افراد را اعلام می‌کنیم.

فرخنده کیش درباره همکاری با خانه کتاب نیز گفت: همکاری ما با خانه کتاب امسال در بخش چاپ نشریات جشنواره هم خواهد بود. مجموعه مقالاتی که در کنفرانس مطرح خواهد شد هم با همکاری خانه کتاب به چاپ خواهد رسید. در ضمن درباره جهانی شدن جشنواره هم باید بگویم، جهانی شدن این رویداد از از سال 2007 میلادی شروع کرده است و ما 9 سال پیش این جهانی شدن را آغاز کردیم. اما آنچه که امسال فستیوال فیلم کوتاه تهران را متمایز می‌کند این است که با استفاده از مکان‌هایی به نام پلت فرم شرت فیلم دپو وجود دارد که فرم‌های جشنواره را برای فیلمسازان ارسال می‌کند. امسال ما هم از این امکان ویژه استفاده کردیم و با استفاده از پلات فرم؛ فرم درخواست جشنواره را به آدرس فیلم‌سازان فرستادیم.

وی در ادامه درباره بخش همایش که قرار است در جشنواره فیلم کوتاه تهران برای اولین بار برگزار شود، این گونه توضیح داد: فیلم کوتاه نوعی از بیان سینمایی است که به واسطه‌ شکل متفاوت و خلاقه‌ آن از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این شکل از سینما در کنار جریان اصلی سینما جایگاه ویژه‌ای دارد و تاکنون در فرایند ارتباط با مخاطب خود بسیار موفق عمل کرده است. اگرچه خاستگاه عرضه و نمایش فیلم کوتاه در حال حاضر منحصر به فضاهای جشنواره‌ای شده است، با این وجود زیرساخت‌های علمی و نظری آن کمتر مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته‌اند، البته ممکن است فیلم کوتاه در یک نگاه سطحی، مقوله‌ای سهل و آسان به نظر برسد ولی همواره با چالش‌های متعددی در حوزه‌ اندیشه و ساخت مواجه بوده است.

دبیر جشنواره ادامه داد: فیلم کوتاه در واقع یکی از مهم‌ترین شکل‌های بیان و بروز نگرش سینماتیک است که از ابتدای پیدایش سینما در کنار آن حضور داشته است و بدون شک در این بازده زمانی متحمل فراز و نشیب‌های بسیاری شده و احساس نیاز به تبیین پایه‌های نظری و علمی در فرم و محتوای آن مشهود است. در حوزه‌ فیلم کوتاه آثار داستانی، انیمیشن، مستند و تجربی شاخه‌های اصلی به شمار می‌آیند. در ضمن اولین همایش بین‌المللی فیلم کوتاه از تمامی دست‌اندرکاران هنر سینما (استادان دانشگاه، اندیشمندان، فیلمسازان، پژوهشگران، دانشجویان و …) دعوت به عمل می‌آورد تا با ارائه‌ دیدگاه‌های خود در قالب مقاله (در محورهای ذیل) به دبیرخانه‌ این همایش از این رخداد حمایت کنند. امید است این حرکت شرایط دسترسی به تولید دانش مکتوب در این زمینه را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه جشنواره سی‌و‌سوم اولین جشنواره‌ در ایران است که از این پلات فرم استفاده می‌کند، گفت: ما از سه پلات فرم اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی استفاده کردیم و با استفاده از این امکان امسال از تمام سال‌های گذشته فیلم‌های بیشتری به دبیرخانه ارسال شد و در کمال فروتنی باید بگویم که نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه هیچ جشنواره‌ای به اندازه جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکنون فیلم دریافت نکرده است. ما حتی از جزیره کوچکی به نام مورتسیوس که 32 هزار جمعیت دارد هم اثر داشته‌ایم.

در ادامه جلسه حسن دزواره، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره هم چنین گفت: امسال برای اولین بار یک فیلم از آلمان به نام بازگشت در جشنواره حضور خواهد داشت که تاکنون در هیچ فستیوال دیگری ارائه نشده است، اما در مورد مدت زمان فیلم‌ها این نکته حائز اهمیت است که هر فیلم حتما باید 30 دقیقه باشد و اگر بیش از این زمان باشد برای حضور در جشنواره تایید نمی‌شود. موضوع فیلم‌های پذیرفته شده هم آزاد است و تنها مسئولیت ما در پذیرش فیلم‌ها مدت زمان آنها خواهد بود. در بحث فیلم‌های بین‌الملل دو بخش مسابقه فیلم‌های آسیایی و فیلم‌های جهان اسلام را داریم. یک بخش غیررقابتی هم وجود دارد به نام ویدئو آرت؛ فیلم‌سازان مانند سال‌های گذشته فقط در این بخش می‌توانند فیلم‌های خود را ارائه دهند. همچنین از 3 هزار و 668 فیلم خارجی رسیده به جشنواره 88 درصد در بخش بین‌الملل، 6/6 درصد در بخش مسابقه کشورهای آسیایی و 9/4 درصد در بخش غیررقابتی ویدئوآرت و 3 درصد نیز در بخش فیلم‌های اسلامی فیلم‌های خود را برای جشنواره ارسال کرده‌اند.

وی در تکمیل توضیحاتش گفت: در راستای جهانی‌تر شدن جشنواره به مانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا فرخنده کیش امسال  جزء هیئت انتخاب فیلم‌های بخش‌بین‌الملل هم خواهد بود، اما درمورد سانسور فیلم‌ها باید بگویم چون تعداد فیلم‌های بسیار زیادی به جشنواره ارسال شده، نیازی به قیچی کردن فیلم‌ها نداریم، چون آنقدر اثر خوب به دبیرخانه رسیده است که می‌توانیم از بین آنها انتخاب کنیم. همچنین جایزه بزرگ جشنواره هزار یورو است و داوران می‌توانند این جشنواره را به فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن دهند. ما 4 جایزه 3 هزار یورویی هم داریم که به فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن تعلق می‌گیرد، اما دو جایزه 2 هزار یورویی به فیلم‌های آسیایی و اسلامی اهدا خواهد شد. باید اضافه کنم، آنچه امسال در جشنواره شاهدش هستیم علاوه بر نمایش فیلم‌ها در بخش مسابقه و جمعی نگاه ویژه‌ای به بخش جنبی شده است، این نگاه به منظور بهره‌وری درست از زمان و مکان است. برنامه‌هایی در روزهای جشنواره وجود دارد که هر کدام می‌تواند یک جشنواره کوچک محسوب شود. روز اول جشنواره به محیط زیست مربوط می‌شود و با شعار من زمین را دوست دارم آغاز خواهد شد. 19 آبان روز کتاب و سینما، 20 آبان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و 21 آبان روز خلاقیت و سینماست که در این روز بزرگداشت عباس کیارستمی را خواهیم داشت.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: 22 آبان روز دانشجویان سینما و 23 آبان روز شاهدان سینماست که این روز به نمایش فیلم‌های گروه 40 شهید اختصاص دارد که در واقع فیلم‌هایی از دفاع مقدس که دیده نشده و یا کمتر دیده شده به نمایش درخواهند آمد. 24 آبان هم روز اختتامیه جشنواره است. همچنین امسال داوری بخش مردمی جشنواره از طریق سایت فیلم کوتاه میسر خواهد بود. 

پس از سخنان مسئولان برگزاری جشنواره سوالات خبرنگاران آغاز شد. در این بخش خبرنگار ایکنا از دبیر جشنواره پرسید: شما درباره محیط زیست و موضوعات دیگر، بخش ویژه تشکیل داده‌اید، اما آن گونه که باید، نمودی از موضوعات قرآنی و انقلابی را در جشنواره شاهد نیستیم؟! این بی‌توجهی در شرایطی است که امروز ما موضوعاتی چون مدافعان حرم، منا و مسلمانان یمن را داریم که می‌توانست در بخش بین‌الملل مورد توجه قرار گیرد؟ این بی‌توجهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فرخنده کیش پاسخ داد: ما بخش ویژه در این جشنواره با عنوان جهان اسلام را داریم، همچنین در یکی از شب‌های جشنواره قرار است به این دست موضوعات توجه شود.

در ادامه، این پاسخ نتوانست خبرنگار ایکنا را قانع کند، زیرا به دبیر جشنواره گفت: بخش جهان اسلام جشنواره که از سال‌های قبل وجود داشته است و نگاه روزآمد به موضوعات ندارد. درباره آن یک شب هم باید با کمال تعجب از مسئولان جشنواره سوال کنیم که تنها یک شب را آن هم به صورت کارگاه برای پرداختن به این قبیل موضوعات در نظر گرفته است.

فرخنده کیش این انتقاد را هم اینگونه پاسخ داد: اگر ما کاری درباره مدافعان حرم یا موضوعات قرآنی و انقلابی انجام می‌دهیم لطفی نکرده‌ایم، بلکه در راستای تکالیف‌مان عمل کرده‌ایم، زیرا معتقدیم که  کار کردن در این حوزه تکلیف است. برای همین است اگر نظری به فعالیت‌های یک سال اخیر انجمن بیندازید متوجه خواهید شد که ما کاملا به این دست موضوعات  متعهد بوده و به صورت دغدغه‌مندانه‌ای به آن توجه کردیم، البته قبول داریم ممکن است برخی کاستی‌ها وجود داشته باشد، اما نهایت تلاش خود را برای عملکرد بهتر در این زمینه انجام می‌دهیم.