صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۰۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کریم دولتی بیان کرد:

گروه مسابقات: داور بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه لازم است شرکت‌کنندگان در مسابقات به وقف و ابتدا نیز همچون صوت و لحن و تجوید توجه داشته باشند، در مورد تأثیر سطح‌بندی‌ها بعد از دو سال از اجرای آن گفت: اثرات مثبت سطح‌بندی را در این دوره از مسابقات دیدیم.



کریم دولتی، یکی از داوران بخش وقف و ابتدا سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد وضعیت کیفی این دوره از مسابقات، گفت: از نظر فنی وقتی قرعه‌ها در مرحله مقدماتی قرائت چیزی نزدیک به یک ماه قبل از مسابقات اعلام شد، خود همین موضوع، زمینه‌ای برای مطالعه و آمادگی بیشتر قراء و حضورشان در مسابقه شد و همین آمادگی به بالاتر شدن سطح کیفی رقابت‌ها کمک کرد.
وی با اشاره به اینکه رقابت شرکت‌کننده‌ها در هر دوره نسبت به دوره قبل را نزدیک تر به هم می بینیم، افزود: همین موضوع نکته مثبتی است، البته همین هم باعث می شود کار قضاوت پیچیده تر و مشکل تر شود و دقت بیشتری را بطلبد. در مجموع این را باید گفت که آن شور و شوق معنوی که مسابقه باید در جوانان ایجاد کند، هر دوره نسبت به دوره پیش بیشتر است و این به عینه دیده می‌شود.  
این پیشکسوت قرآنی کشورمان در مورد وضعیت وقف و ابتداء قراء و حفاظ در این دوره از مسابقات، تصریح کرد: وقف و ابتداء در حال حاضر در آئین نامه مسابقات که طی سال های اخیر تغییر و تحول پیدا کرده است، برای قاریان، می‌تواند کمک‌کننده باشد. بسیاری از نکته‌هایی که برای قاری می‌تواند کمک کار باشد تا بتواند تنها با امتیاز نفس نمره نیاورد، بلکه با امتیاز فهم بیشتر آیات نمره بیاورد، همین موضوع وقف و ابتداء است. این موضوع کاملاً در آئین‌نامه رعایت شده است و قراء نسل جوان امروزی هم انصافاً در این حوزه اغلب کار کرده‌اند، یعنی بر روی معنا، ترجمه و تفسیر کار می‌کنند. به اعتقاد من با اینکه شاید سطح قرعه‌ها بعضاً مشکل‌تر و بالاتر از ادوار گذشته است، اما معمولاً قراء از لحاظ وقف و ابتدا قابل قبول هستند.
دولتی بیان کرد: البته برخی هم هستند که شاید اهتمام کافی را در این زمینه نداشته باشند و برخی از نکات وقف و ابتدا در تلاوت‌هایشان نادیده گرفته شود که به اعتقاد من این افراد نیز با کارهای آموزشی مستمر در طول سال، می‌توانند این موضوع را برطرف کنند. این آموزش‌ها از طریق برنامه‌ها در رسانه‌ها و یا سایر موارد آموزشی می‌تواند پیاده شود.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه وقف و ابتداء کتاب‌های آموزشی چندانی وجود ندارد، اظهار کرد: در مورد وضعیت حفاظ در زمینه وقف و ابتداء با توجه به اینکه معمولاً حفاظ کار حفظ را با ترتیل انجام می‌دهند، مقداری موضوع فرق می‌کند. برای حفاظ می‌طلبد که در کنار کار حفظ به طور مستمر نسبت به وقف و ابتداء توجه ویژه ای داشته باشند، برخی از نکات و اشکالاتی که در کار حفاظ در این دوره دیده شد به خواندن از روی نوع ترتیلی که حفظ کره‌اند، برمی‌گشت. این حفاظ چون عیناً مانند تلاوت‌های ترتیل اساتید می‌خوانند و همین اساتید هم در برخی موارد اشکال دارند، همین اشکال ها در تلاوت آنها نیز وجود داشت.
این داور سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌طلبد که اساتیدی که در جلسات حفظ کار می‌کنند به برخی از این نکات وقف و ابتدایی همزمان با حفظ کردن، گوشزد کنند تا از ابتدا این حفاظ نسبت به وقف و ابتداء کاملاً آگاه باشند و با آگاهی این آیتم را رعایت کنند.
دولتی در بخش دیگری از این گفت وگو عنوان کرد: توصیه ای که در این بخش به شرکت کنندگان دارم این است که همانگونه که در حوزه های دیگر همچون تجوید و صو ت و لحن و ... کار جدی انجام می‌دهند، وقف و ابتداء را نیز با توجه به اینکه نکات در این آیتم بسیار متنوع و پیچیده است، جدی بگیرند. افراد لازم است در این موضوع هم مطالعه خود را بیشتر کنند و هم اینکه به کتب اعراب و تفسیر قرآن توجه بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر نیز وقف و ابتداء را کمکی برای تلاوت بهتر ببینند و بدانند که با تسلط بر دانش وقف و ابتداء سطح کیفی خود را بالاتر ببرند.
وی همچنین در مورد سطح‌بندی نفرات برگزیده برای دومین سال پیاپی و اینکه تأثیری بر انگیزه و روحیه شرکت‌کننده‌ها داشته است یا خیر، گفت: زمانی که بحث سطح‌بندی مطرح شد، نکته‌ای که وجود داشت این بود که سطح‌بندی کمک می‌کند تا افرادی که وارد مسابقه می‌شوند، دیگر از بحث اول و دومی که خروجی مسابقه بود و تعیین‌کننده بسیاری از حضورها در صحنه‌های بین المللی بود، خارج شده و از آن فارغ شوند. در مسابقات به این سبک کافی است به آن سطوح دست یابند. با توجه به اینکه توزیع افراد در مسابقات بین‌المللی در دور دیگری انجام می‌شود، اهتمام همه در این مسابقات این است که بهترین تلاوت را انجام دهند و این موضوع نیز کاملاً دیده شده است.
این داور سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه تأثیر سطح بندی بر روی مسابقات، مثبت بوده است، اذعان کرد: این اثر مثبت نیز این بوده است که شرکت‌کننده فارغ از اینکه تلاوت می‌کند تا رتبه به دست بیاورد، تلاوت می‌کند تا تلاوت خوبی را ارائه کند. همین شرکت‌کننده اگر از یک امتیازی بیشتر نمره کسب کند دیگر برایش فرقی نخواهد داشت که با اختلاف چند دهمی یا صدمی بالاتر یا پائین‌تر قرار بگیرد.