صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۹۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
طریقه حمایت از قاریان و حافظان جوان/ وحید وکیلی مطرح کرد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: وحید وکیلی، قاری بین‌المللی قرآن ضمن برشمردن نقش اساتید پیشکسوت در پیشرفت‌های به وجود آمده به بیان مشکلات جامعه قرآنی و نحوه حل آنها پرداخت.

وحید وکیلی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن اشاره به نقش پیشکسوتان در پیشرفت‌های به وجود آمده بیان کرد: طبیعی است که در حال حاضر تمام فعالیت‌های قرآنی کشور ما به برکت انقلاب و فعالیت‌هایی است که اساتید پیشکسوت انجام داده‌اند و همه قرآنیان مدیون آنها هستند اما وفاق و اتحاد بین اساتید می‌توانست بیشتر باشد تا شاهد همکاری‌های بهتر و پویاتری می‌بودیم چراکه این وفاق می‌توانست نتایج بهتری هم داشته باشد، البته ممکن است وجود موانع موجب عدم وفاق بهتر شده باشد.
وی افزود: در جهت استفاده بیشتر از حضور اساتید پیشکسوت در تهران و سایر استان‌ها، مجمعی تشکیل شود و همه اساتید پیشکسوت در جریان این مجمع نظرات خودشان را در مورد فعالیت‌های قرآنی ارائه کنند تا از این طریق طرح جامعی برای فعالیت‌های قرآنی کشور ایجاد شود.
قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: اساتید پیشکسوت باید به جوانان توجه داشته باشند و انرژی و حوصله جوان با تجربه اساتید باید باهم جمع شود و از این طریق جریان مثبتی را راه انداخت، در برخی موارد شاهد هستیم که گاهاً قاریان جوان از راهنمایی‌های اساتید پیشکسوت محروم هستند و راهگشای این مسئله نیز به وجود آمدن وفاق است، چون همه قرآنیان یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم اعتلای قرآن است، لذا باید در این زمینه راهکارهای مناسب ارائه کنند.
وکیلی گفت: جا دارد که نهادهای قرآنی بیش از این فعالیت داشته باشند و نهادهایی که کار قرآنی انجام می‌دهند بهتر است که از اساتید و قرآنیانی که صاحب فکر هستند و توان کار اجرایی دارند استفاده کنند تا در روند برخی از فعالیت‌ها به مشکل برخورد نکنیم.
وی افزود: دبیرخانه منشور توسعه قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در این حوزه نیز علت انجام نشدن برخی از کارها این است که نیروهای متخصص نداریم در نتیجه هر چقدر نهادها بتوانند نیروهای قرآنی که در کارهای اجرایی قوی هستند، جذب کنند کارها بهتر پیش خواهد رفت.
قاری ممتاز قرآن بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، باید از قهرمانان قرآنی تجلیل شود، اما در کشور هیچ اراده‌ای برای این کار وجود ندارد، تلاش‌ها برای محقق شدن این شعار در سطح مطلوبی نیست و به آن اندازه که به قهرمانان سایر رشته‌ها بها داده می‌شود به قهرمانان قرآنی بها نمی‌دهند، هر چند که قرآنیان نیز توقع و انتظار چندانی ندارند، اما اگر بخواهیم موج قرآنی از بین نرود، باید این شاخص‌های قرآنی را به هر طریق ممکن حفظ کنیم.
وکیلی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان بدترین وضعیت ممکن خودش را در مورد حمایت از قاریان و حافظان سپری می‌کند و هیچ گونه حمایتی از این بنیاد صورت نگرفته، کسی که تبدیل به قهرمان قرآنی می‌شود نباید برای تأمین نیازهای حداقلی زندگیش مشکل داشته باشد، این افراد باید به شیوه‌ای تأمین باشند که بتوانند نسل قرآنی پرورش دهند، اگر واقعاً قصدمان حمایت است باید بیشتر شود.
قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: برای کشوری که پایه آن قرآن است زیبنده نیست که در مسائل بودجه‌ای مشکل داشته باشد. اما با این حال باید ابتدا به کارهای کلیدی از قبیل برگزاری برنامه‌هایی برای ایجاد انس بیشتر مردم با قرآن پرداخت چراکه کلید تدبر و توجه به مفاهیم قرآن، آموختن روخوانی و مأنوس شدن با قرآن است. همایش‌ها برگزار می‌شود که هیچ توجیه و خروجی ندارد، این برنامه‌ها باید حذف شود، از زمانی که منشور توسعه فرهنگ قرآنی ابلاغ شده باید شاهد کارهای بیشتری زیر سایه این منشور می‌بودیم اما این اتفاق نیفتاده لذا باید مشکلات شناسایی و حل شوند.
وکیلی در مورد مسابقات قرآن بیان کرد: هزینه‌ای که صرف مسابقات قرآن می‌شود باید صرف نگهداری قاریان و حافظان قرآن بشود، این مقدار پول خرج می‌شود و دست آخر خروجی مسابقات یک نفر می‌شود و بقیه افراد هم ناراضی هستند، هم‌چنین به قاری که رتبه می‌آورد هم توجه نمی‌شود و کسی با او کاری ندارد، مسئولان به جای صرف این هزینه‌ها تصمیم بگیرند قرائت و حفظ قرآن را ترویج دهند، برای نمونه به اساتید قرآنی مبلغی را به عنوان مقرری ماهیانه بدهند و به آنها گفته شود در مساجد، آموزش حفظ و قرائت داشته باشند و قرآن تلاوت کنند، اگر بودجه این طور خرج شود قطعاً نتیجه‌اش از مسابقات بیشتر خواهد بود چراکه بدین صورت به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت حاصل می‌شود.
قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: در حال حاضر قاریان جوان نیاز آموزشی ندارند بلکه مشکل آنها کمبود فضا برای تلاوت قرآن است، لذا باید برای تلاوت قراء زمینه لازم فراهم شود. ضمن اینکه دعوت از قاریان خوش‌خوان از سایر کشورها مفید است البته قراء مصری هم مطلب خاصی برای آموزش ندارند.
وی در مورد موازی‌کاری‌ها در نهادهای قرآنی بیان کرد: منشور توسعه فرهنگ قرآنی باید معضل موازی‌کاری را حل کند، هم‌چنین یک سیاست‌گذاری کلی برای فعالیت‌های قرآنی در کشور وجود ندارد. البته این که چرا منشور توسعه نتوانسته مشکل را حل کند باید مورد بررسی قرار گیرد و همه دستگاه‌ها باید در محور منشور توسعه فعالیت کنند.