صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۹۶۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن محسن قاسمی مدرس و قاری قرآن کریم با حضور قاریانی از قشرهای مختلف سنی در نسیم‌شهر بهارستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه آموزشی محسن قاسمی، مدرس و قاری قرآن کریم با حضور قشرهای مختلف سنی واقع در شهرستان بهارستان، نسیم‌شهر، خیابان 16 متری مطهری، مسجد علی بن ابی طالب(ع) برگزار شد.

این جلسه با هم‌خوانی آیات پایانی سوره حجرات و آیات ابتدایی سوره قاف آغاز شد. در ادامه قاسمی ضمن اشاره به یک نکته در مورد صوت بیان کرد: یک قاری برای اینکه از صدای کامل بهره ببرد، نباید فقط به اوجخوانی در تلاوت اکتفا کند؛ چراکه پرداختن بیش از حد به پرده‌های اوج، موجب ضعف در پرده‌های بم صدا می‌شود.

وی تصریح کرد: مشکلی که اخیراً نمود بیشتری پیدا کرده این است که اکثر قراء تمایلی به شاگردی کردن در محضر اساتید را ندارند و علاوه بر این برای تقلید کردن هم حوصله کافی را دارا نیستند این در حالی است که برای تلاوت قرآن باید پایه داشت که به وجود آمدن پایه تلاوت در تقلید است و فقط تعداد خاصی هستند که از استعداد بالایی برخوردارند و بدون تقلید هم موفق هستند هرچند که این قراء نیز اگر تقلید می‌کردند، قطعا موفق‌تر می‌بودند.

قاسمی گفت: قاری در این شرایط و بدون تقلید کافی ممکن است بین‌المللی هم بشود، اما این بدان علت است که این فرد توانمندی‌های صوتی بالا و هوش خوبی به جهت اجرای برنامه داشته و مستمع هم با تلاوت این قاری ارتباط خوبی برقرار کرده است، اما مشکل اینجاست که این قاری به فنون تلاوت قرآن آگاهی پیدا نکرده است.

مدرس قرآن بیان کرد: اساتیدی مانند منشاوی و ... همگی شاگردی کرده‌اند و اساتیدشان به آنها طریقه تلاوت را آموزش داده‌اند قاری وقتی فهمید چطور باید تلاوت قرآن داشته باشد در واقع به خودش می‌رسد و اینجاست که صوت و لحن در خدمت مفاهیم قرار می‌گیرد و قاری می‌تواند با حس و حال خودش مفهوم آیات را منتقل کند.

قاسمی در مورد اهمیت توجه به مفاهیم افزود: تعداد اندکی از جلسات قرآن هستند که علاوه بر آموزش صوت و لحن و تجوید به مفاهیم آیات هم توجه داشته باشند در حالی که استاد حداقل کاری که می‌تواند در این زمینه انجام دهد این است که قاری در حال تقلید را موظف کند که ترجمه آیات را فرا بگیرد.

قاسمی در مورد وضعیت نامناسب جلسات قرآن حاشیه تهران بیان کرد: مشکلی که در این مناطق داریم این است که این جلسات هیچ گونه حمایت کننده‌ای ندارد و افراد به صورت خودجوش اقدام به این فعالیت‌ها می‌کنند و در اصل هیچ کدام از مسئولان توجهی به این جلسات ندارند و کار روی دوش مردم است.

وی بیان کرد: مساجدی که در آنها جلسات قرآن برگزار می‌شود به گونه‌ای است که اجازه برگزاری جلسات در آنها داده نمی‌شود و مساجد هم به دلیل عدم درآمد برخلاف تهران این توانمندی را برای فعالیت‌های قرآنی ندارند. لذا این جلسات توسط مسئولان قرآنی به هیج وجه حمایت نمی‌شود و فعالان قرآنی در این مناطق درخواست نیازهای قرآنی داشته‌اند اما با بی توجهی مسئولان مواجه شده‌اند.

قاسمی افزود: خیرین قرآنی که در تهران هستند نیز به اطراف تهران سر نمی‌زنند و عمق فاجعه در نبود امکانات در جلسات نزدیک به پایتخت اینجا است که این جلسات حتی توانایی تهیه یک پذیرایی ساده برای جلسه را ندارند و با این وضعیت امکان جذب نوجوانان فراهم نیست.

وی در مورد استعدادهای قرآنی در حواشی تهران گفت: استعدادهای فراوانی در این مناطق حضور دارند، اما به دلیل نبود امکانات این افراد هیچ وقت قاری قرآن نشده‌اند، لذا مسئولان باید به این استعدادها هم توجه کنند تا منجر به استعدادسوزی نشود در واقع یک دهه طول می‌کشد تا یک جلسه قرآن به صورت منظم برگزار شود.

در پایان یادآور می‌شود، جلسه قرآن محسن قاسمی که دارای سابقه 13 ساله است روزهای یکشنبه به نشانی شهرستان بهارستان، نسیم‌شهر، خیابان 16 مطهری، مسجد علی بن ابی طالب(ع) برگزار می‌شود.

هم‌چنین تلاوت وحید خزایی نفر اول پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در این جلسه که با تشویق حاضران همراه شد، ارائه می‌شود.





نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یعقوب پنجی سهزابی
|
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
با سلام خدمت دوستان عزیزان و یاوران قرآنی امیدوارم به مشکلات قران دوستان شهر نسیم شهر بهارستان رسیدگی شود - عن علی علیه السلام : انّ النّبی صلی الله علیه و آله قال: خیارکم من تعلّم القرآن و علّمه.(۲۰۹)

امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد.