صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
حجت‌الاسلام خسروپناه:

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حوزه همیشه خود را متعهد به توسعه آموزه‌های قرآنی می‌دانسته و می‌داند؛ تاکید کرد: مهمترین کار این است که حوزه علمیه ساختارهای عالمانه و محققانه‌ای را ایجاد کند که آموزه‌های قرآنی در عرصه عملی و زندگی مردم محقق شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حاشیه اجلاسیه علمای بلاد در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: برخی وقتی سخن از حوزه انقلابی می‌شود یاد شعاردادن و راهپیمایی می‌افتند در حالی که منظور این به تنهایی نیست.

وی افزود: انقلابی بودن تلاش برای حضور اسلام ناب در جامعه و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... و ایستادگی در مقابل سکولاریسم است.

خسروپناه اضافه کرد: در مورد سکولاریسم دو سطح می‌توان قائل شد؛ یکی اینکه گاهی مقصود این است که حوزه معتقد به جدایی احکام اسلامی از جامعه باشد که چنین چیزی در حوزه نداریم و حوزه متولی ترویج احکام دینی است اما گاهی منظور این است که نسبت به دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی و ... نظام بی تفاوت است که به نظر من این خطر در حوزه وجود دارد.

پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: گسترش فلسفه و فقه در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و در زندگی مردم و محدود نبودن به فقه دیات و طهارت و عمق بخشی به فقه و فلسفه و وارد کردن آن به زندگی مهمترین عرصه برای انقلابی ماندن است.

استاد حوزه علمیه به نقش قرآن در منظومه حوزه انقلابی اشاره و تصریح کرد: قرآن به عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی پرداخته است و بخش قابل توجهی از آیات قرآن کریم در مورد این نوع موضوعات است.

وی اظهار کرد: مسئله جهاد در قرآن کریم بسیار مورد اهتمام و توجه است و این موضوع نیز به جهاد نظامی خلاصه نمی‌شود و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ... را شامل است و حوزه‌ای هم که متولی تفسیر قرآن و تبلیغ براساس آیه نفر است باید جهادی و انقلابی باشد و ضمن تبیین صحیح قرآن در عمل نیز به ارائه راهکار از قرآن کریم برای حل مشکلات گوناگون نظام بپردازد.

وی با بیان اینکه حوزه همیشه خود را متعهد به توسعه آموزه‌های قرآنی می‌دانسته و می‌داند تاکید کرد: تا رسیدن به نقطه مطلوب در توجه به قرآن در حوزه فاصله زیاد است و مهمترین کار در این زمینه این است که حوزه علمیه ساختارهای عالمانه و محققانه‌ای را ایجاد کند که آموزه‌های قرآنی در عرصه عملی و زندگی مردم محقق شود.