صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
تاج‌الدین هلالی در گفت‌وگو با ایکنا:

گروه بین‌الملل: جوامع غربی از ذهن پوچ و خالی تکفیری‌ها سو‌ءاستفاده کرده و از آن‌ها به‌عنوان بمب‌های ساعتی و ابزاری برای تحقق اهداف خود بهره می‌برند.



شیخ «تاج‌الدین هلالی»، مفتی سابق استرالیا و عضو شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در حاشیه سي‌امين کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامي در تهران با بیان این مطلب گفت: ما نیازمند تغییر رویکرد و روش فکری و تربیتی در دعوت و آگاه‌سازی جوانان مسلمان هستیم.
وظیفه علمای مسلمان در مقابله با خوانش نادرست تکفیری‌ها از قرآن
وی در پاسخ به پرسشی درباره وظیفه علما و اندیشمندان مسلمان براي مقابله با گروهای تکفیری که چهره اسلام را خدشه‌دار کرده‌ و تفاسیری نادرست از برخی آیات و مفاهیم قرآنی ارائه می‌دهند، گفت: آنچه روشن و آشکار است، این که گروه‌های تکفیری از سوی گروه‌ها و نهادهایی مورد حمایت همه‌جانبه قرار گرفته و تأمین مالی می‌شوند و از سوی جریان‌ها و کشورهایی نیز مورد استثمار و سوءاستفاده قرار می‌گیرند.
شیخ تاج‌الدین هلالی تصریح کرد: گروه‌ها و کشورهایی که حامی جریان‌های تکفیری هستند خود دارای سرشتی ستیزه‌جو، تکفیری و الحادی بوده و خود مبدع مفاهیمی همچون بدعت، حرام و تکفیر هستند و در حقیقت به بستر مناسبی برای رشد و پرورش جریان‌های تروریستی ـ تکفیری تبدیل شده‌اند.
عضو شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه افزود: هنگامی که غرب این عقل‌ها و ذهنیت‌های فارغ و پوچ را می‌یابد، آن‌ها را تبدیل به بمب‌های ساعتی کرده و از آن‌ها هرجا که بخواهد استفاده می‌کند.
تندروی زمینه را برای اقدامات تروریستی فراهم می‌کند
مفتی سابق استرالیا در ادامه گفت: تندروی، ستیزه‌جویی و مشغول‌شدن به مسائل فرعی و بی‌اهمیت زمینه را برای رشد و نمو اقدامات تروریستی و تکفیری فراهم می‌کند.
شیخ تاج‌‌الدین هلالی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: جریان‌های تکفیری در سه محیط و بستر پرورش می‌یابند؛ نخست محیطی که در آن‌ رشد کرده‌اند، دوم محیطی که از آن‌ها حمایت مالی می‌کند و سوم محیطی که از آن‌ها سوءاستفاده می‌کند. بنابراین وظیفه علما، صاحب‌نظران و اندیشمندان جهان اسلام، آگاه‌سازی مردم و ارتقای سطح درک، بینش و بصیرت آن‌ها نسبت به افکار و عقاید این جریان‌ها است.
مفتی سابق استرالیا در ادامه با تأکید بر این که نباید به افراد نادان و جاهل اجازه دهیم که بدون علم و آگاهی مبادرت به صدور فتوا کنند، تأکید کرد: ما هم‌اکنون نیازمند تغییر شیوه و منش فکری خود در مسئله دعوت جوانان مسلمان هستیم و باید بدانیم که ما تاکنون در این رسالت کوتاهی کرده‌ایم و در نتیجه جوانان مسلمان را از دامانمان ربودند، و به همین خاطر ما باید با عزت، حکمت و سخن نیکو به این اقدام افراطی‌ها پاسخ دهیم.
اهل سنت خود قربانی جنایات گروه‌های تکفیری هستند
وی در محکومیت گروه‌های تکفیری که جنایات خود را به بهانه دفاع از اهل تسنن توجیه می‌کنند، اظهار کرد: اهل تسنن نیز خود قربانی این گروه‌ها شده‌اند، این در حالی است که تکفیری‌ها خود را فرقه‌ای ناجی می‌پندارند و دیگر فرقه‌های اهل تسنن همچون شافعی، مالکی و حنفی را فرقه‌های ضاله و غیرمسلمان تلقی می‌کنند. اینان با یک ایدئولوژی انحصاری و خاص، اسلام را تنها محصور در قواعد و قوانین ساختگی خود می‌دانند و در حقیقت اهل تسنن خود خواهان رهایی از این تروریست‌ها هستند.
شیخ تاج‌الدین هلالی در پایان مهم‌ترین راه‌کارها برای اجرایی‌کردن توصیه‌ها و نتایج سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را  تمرکز و بهره‌گیری از رسانه‌‌های روشنگر و آگاه‌کننده دانست و گفت: رسانه‌ها باید به تبیین کلیات دین مبین اسلام  و فرهنگ غنی آن بپردازند.
جواد پارسامهر