صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۶۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
جاوید تأکید کرد:

گروه هنر: حفظ پویایی و طراوت در جشنواره‌های موسیقی دینی و ارزشی ارتباط مستقیم به اهتمام و توجه برگزارکنندگان آنها به استفاده از آثار جریان‌ساز و نوآورانه دارد؛ آثاری که با وجود موضوع واحد در نظر گرفته شده در جشنواره حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند و لذا باید از تکرار آثار پیشتر معرفی شده در آنها خودداری کرد.

هوشنگ جاوید، کارشناس موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره‌های موسیقی که به مضامین دینی و ارزشی می‌پردازند باید هدفمند بود و پیش از برگزاری آنها و مشخصاً در هر دوره موضوعیت آن مشخص باشد و اینکه قرار است چه آثاری و با چه موضوعاتی و در راستای چه اهدافی در آن شرکت کرده و به اجرا درآیند.

وی گفت: براین اساس جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری دومین دوره آن را همزمان با هفته وحدت برگزار کرد، به عنوان یکی از مصادیق جریان‌ساز رویکرد مناسبی را در راستای پرداختن به موضوعی واحد آغاز کرده است و توانسته دستاوردهای خوبی نیز به دست آورد.

جاوید تصریح کرد: با این وجود نباید در این جشنواره و سایر رویدادهای مشابه از این نکته غافل باشیم که معمولاً جشنواره‌های هنری پس از مدتی برگزار شدن به ورطه تکرار افتاده و هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و لذا باید این جشنواره هر دوره به دستاورد جدیدی در عرصه موسیقی متعهد و ارزشی دست پیدا کند و به این شکل نباشد که تنها به صرف اینکه قرار است هر سال در ایام خاصی برگزار شود به هر قیمتی از گروه‌های موسیقی محدودی این درخواست را داشته باشد که به اجرای آثار تکراری بپردازند.

دبیر نخستین جشنواره «آوای وحدت» با اشاره به اینکه دور نخستین این جشنواره به همت سازمان بسیج هنرمندان کشور به میزبانی مهاباد برگزار شد و درصدد هستیم دور دوم آن را به شکل منطقه‌ای و به میزبانی بوشهر در بهمن ماه سال جاری برگزار کنیم گفت: در دور نخست این جشنواره که به شکل کامل حوزه فرهنگ اقوام ایرانی اعم از اهل تسنن و تشیع را دربرمی‌گیرد، سعی شد تا در بخش موسیقی از ظرفیت موجود در میان گروه‌های موسیقی اقوام و نواحی غرب ایران در زمینه پرداختن به مفهوم وحدت اسلامی نهایت بهره‌گیری به عمل آید و این جشنواره به شناخت و معرفی آثار بدیع در این زمینه منجر شود.

داور سومین جشنواره آواها و نغمات انقلابی «ترنم بیداری» گفت: متأسفانه این جشنواره که متولی آن نیز سازمان بسیج هنرمندان است و اخیراً شاهد برگزاری آن به میزبانی شیراز بودیم به دلایلی از جمله عدم رویکرد کارشناسی و پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی که منجر به شناسایی و معرفی گروه‌های جدید و مبدع می‌شود، علیرغم اهداف متعالی که برگزارکننده آن در نظر داشته و دارد نتوانست توقعات را در پرداختن به موسیقی انقلابی و آن دسته از آثار موسیقی که به گفتمان انقلاب سلامی و تبیین دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی  می‌پردازند، برآورده سازد.

این کارشناس فرهنگ و موسیقی اقوام ایرانی تأکید کرد: این در حالی است که در نمونه مشابهی که سالها پیش به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و در قالب جشنواره «خنیاگران انقلاب اسلامی» شاهد برگزاری آن بودیم و اینجانب دبیری آن را نیز به عهده داشتم از آنجا که از ابتدا هدف بازشناسی گروه‌های فعال در این عرصه مطرح بود لذا تمام تلاش این حقیر و همکارانم این بود علاوه بر تأکید بر دستاوردهای موسیقی انقلاب اسلامی در طی این چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد مؤثر و توجه وافری نیز بر فعالیت گروه‌های نسل جوان موسیقی اقوام و نواحی در زمینه پرداختن به موسیقی باورمند انقلابی و ارزشی داشته باشیم و البته این مهم را نیز مورد نظر داشتیم که این گروه‌ها مورد حمایت برای فعالیت بیشتر قرار گرفته و آثارشان ثبت و ضبط و برای استفاده عموم انتشار یابد.

وی افزود: متأسفانه با وجود آنکه جشنواره موسیقی «خنیاگران انقلاب اسلامی» رفته رفته می‌رفت که به یک رویداد جریان‌ساز و اصلی در زمینه پرداختن به نوعی از موسیقی که آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در قالب یک هنر تأثیرگذار تبدیل شود و این جشنواره هم ظرفیت ایجاد کرده بود و هم توقع اما به دلیل عدم حمایت حوزه هنری به تعطیلی کشیده شد.

داور نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی رسانه ملی که هفته گذشته در اهواز برگزار شد اظهار کرد: باز جای امیدواری است که برخی از رویدادهای هنری و رسانه‌ای همچون آن چیزی که هفته گذشته در اهواز تجربه کردیم همچنان طراوت و پویایی خود را حفظ کرده‌ است و حداقل در بخش تولیدات موسیقی این جشنواره شاهد تکرار مکررات و اجرای آثاری که بارها و بارها آن را شنیده‌ایم، نبودیم.

جاوید در پایان ادامه داد: چنین اتفاقی است که هیئت داوری و ارزیاب یک جشنواره و رویداد هنری را سر ذوق می‌آورد، اینکه جشنواره با در نظر گرفتن موضوع واحد که معمولاً دینی و ارزشی است و مثلاً در مورد رسانه ملی اهداف و گفتمان انقلاب اسلامی را نیز مورد نظر دارد، به دنبال کشف و معرفی آثار جدیدی است؛ امسال در جریان نوزدهمین دوره این جشنواره نسل تحصیل کرده و جوان ایلات قشقایی مبادرت به تولید آثار موسیقایی براساس نواها و نغمات محلی خود با رویکرد و ساختاری تازه کرده بودند که به شخصه از شنیدن آنها محظوظ شدم و هرچند که این جشنواره با یک وقفه دوساله در برگزاری مواجه شده بود اما توانست در برخی از بخش‌ها نظیر موسیقی به دستاوردهای ارزنده‌ای نائل شود.

امیرسجاد دبیریان